اخباراخبار ویژه

گفت و گو با یوخن شوفر، رئیس بخش فروش واحد بازیافت Coperion/ بازیافت شیمیایی؛ نوپا اما با پتانسیل بسیار زیاد

گروه ترجمه و تولید محتوا دربسپار/ایران پلیمر این مصاحبه توسط VDMA انجام و در این گروه رسانه ای ترجمه شده است.

آقای شوفر، بازیافت شیمیایی به اقتصاد چرخشی چه کمکی می‌کند؟
اساساً بازیافت شیمیایی می‌تواند سهم بزرگی در اقتصاد چرخشی داشته باشد. اما فقط همراه با بازیافت مکانیکی به درستی کار می‌کند؛ و تنها در صورتی کار خواهد کرد که اقتصاد چرخشی نه تنها در آلمان یا اروپا، بلکه در سراسر جهان پذیرفته شود. با این حال، در بسیاری از نقاط جهان، هنوز یا فقط یکی از سامانه‌های جمع‌آوری زباله، ذخیره‌سازی و سامانه‌های مشابه وجود دارد و یا اصلاً هیچکدام وجود ندارند که قادر به تولید جریان زباله‌ی کافی برای بازیافت باشند. در حال حاضر تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌های بزرگ در حال جهش به سوی بازیافت شیمیایی هستند و همه ی آن‌ها در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کنند. این امید وجود دارد که این شرکت‌ها کمک قابل توجهی به اجرای زیرساخت‌های لازم در تمام نقاط جهان داشته باشند. نتایجی که تاکنون به دست آمده بسیار امیدوارکننده است. با این وجود، بازیافت شیمیایی هنوز در مراحل اولیه و نو پاست؛ در حالی که بازیافت مکانیکی در حال حاضر جایگاه خود را پیدا کرده است. بازیافت شیمیایی پتانسیل خاصی دارد. زیرا پلاستیک‌های زیادی وجود دارد که نمی توان آن‌ها را به صورت مکانیکی فرآورش کرد و بر مقدار و تعداد آن‌ها هر روزه افزوده خواهد شد. به عنوان مثال، در بخش ساخت و ساز، به پلاستیک‌های مخلوط زیادی که هنگام تخریب یک خانه بر جای می‌ماند یا در صنعت خودروسازی فکر کنید. دقیقاً به همین دلیل است که بازیافت شیمیایی باید سهم بزرگی در اقتصاد چرخشی داشته باشد.

بازیافت شیمیایی در چه زمینه‌هایی برتر از بازیافت مکانیکی است؟
مزیت اصلی بازیافت شیمیایی نسبت به بازیافت مکانیکی این است که می‌توان از آن برای بازیافت انواع پلاستیک استفاده کرد. شما همانند بازیافت مکانیکی نیازی به یک نوع خاص از جریان مواد، برای مثال فقط پلی اتیلن یا فقط پلی پروپیلن، ندارید. از بازیافت شیمیایی می‌توان برای بازیافت چندسازه‌ها (composites) نیز استفاده کرد. با این حال، نیاز اصلی این است که شما یک جریان مواد حجیم داشته باشید. زیرا تنها در این صورت است که می‌توان فرآیند را به لحاظ اقتصادی عملیاتی کرد. برخی از کارخانه‌های بزرگ برای بازیافت شیمیایی با توان عملیاتی تا 25 تن در ساعت در حال حاضر برنامه ریزی شده اند.

سازنده ماشین آلات Coperion اساساً به کدام روش بازیافت متکی است؟
ما به عنوان یک ماشین‌ساز، هدف خود را حمایت از صنعت پلاستیک در مسیر اقتصاد چرخشی می‌دانیم؛ آن هم به بهترین شکل ممکن. ما راه حل‌هایی را برای بازیافت شیمیایی، بازیافت مکانیکی و حتی برای بسیاری از فرآیندهای دیگر، مانند بازیافت بر پایه حلال، توسعه می‌دهیم. در بازیافت بر پایه حلال دو بسپار مختلف از یکدیگر جدا شده و حلال در اکسترودر گاز زدایی می‌شود. ما فناوری‌هایی را برای فرآورش تمام جریان‌های مواد پلاستیکی، برای جداسازی‌های خوب و همچنین جداسازی‌‌های ضعیف ارائه می‌کنیم. اما سوال این است که آیا انرژی را برای پیش مرتب سازی مصرف می‌کنید یا در بازیافت شیمیایی، آن را برای فرآورش کیفیت نفت پس از آن صرف می‌کنید؟ زیرا هر چه محصول به صورت بدتری از راکتور خارج شود، به فرآورش بیشتری نیاز دارد. در نهایت همه چیز به بهره وری اقتصادی مربوط می‌شود. از آنجایی که فرآیند بازیافت شیمیایی بسیار انرژی بر است، توصیه می‌شود، بیشتر بر مراحل بالادستی تمرکز کنید. برای کارخانه‌های کوچک‌تر، ممکن است سرمایه‌گذاری در فرآوری نفت بازیافت‌شده از نظر اقتصادی منطقی تر باشد.

آیا چالش‌های فناورانه وجود داشت؟
به‌عنوان پیشگام در فناوری فرآورش پلاستیک‌های بکر، طیف محصولات خود را به گونه‌ای اصلاح کرده‌ایم که می‌توانیم با راه‌حل‌های نوآورانه به بازار بازیافت نیز خدمت کنیم. در بازیافت، ما با مواد آلوده، وزن توده ی کم یا رطوبت زیاد سروکار داریم. بنابراین، ما توسعه، سازگارسازی و بهینه‌سازی‌های زیادی را برای فناوری‌های خود انجام داده‌ایم. به‌ویژه برای بازیافت شیمیایی؛ برای مثال، ما یک فناوری جدید را توسعه داده‌ایم که گاز زدایی ایمن کلرایدها را مستقیماً در اکسترودر ممکن می‌سازد.

آیا مشکل زباله از طریق اقتصاد چرخشی حل می‌شود؟
دو سامانه ی بازیافت مکانیکی و شیمیایی، هیچ کدام چوب جادو نیستند. هر دو سهم بزرگی در حل مشکل زباله دارند. اما باید کارهای بیشتری انجام شود. مهم تر از همه، طراحی محصول باید به طور کامل از پلاستیک‌های قابل بازیافت ضعیف جلوگیری کند. زیرا اگر پلاستیک‌هایی که از نظر قابلیت بازیافت ضعیف‌تر هستند، بیشتر وارد بازار شوند، این تهدید وجود دارد که به جای بازیافت، سوزانده شوند. بنابراین یک سهم بزرگ به سادگی می‌تواند در وهله اول تولید نکردن و استفاده نکردن از پلاستیک‌هایی باشد که از نظر قابلیت بازیافت ضعیف هستند. این باید اولین هدف ما برای یک اقتصاد چرخشی کارآمد باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا