اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ بازیافت، محرک بازار درپوش ها

بسپار/ایران پلیمر تولیدکنندگان درپوش‌‌ها (cap) و بستارهای بطری‌‌ (closure) و تامین‌‌کنندگان آن‌‌ها برای همگام‌‌شدن با رویه‌‌های زیست‌‌پایداری (sustainability)، از جمله افسارش (tethering) اجباری و استفاده رو به رشد از مواد بازیافت‌‌شده نوآوری‌‌هایی انجام داده‌‌اند که در این مقاله به آن‌‌ها پرداخته شده است.

زیست‌‌پایداری در صدر دستورکار، در بخش درپوش‌‌ها است، درست همان‌‌طور که در صنعت گسترده‌‌تر بسته‌‌بندی پلاستیکی نیز این چنین می‌‌باشد. روند ثابت شده‌‌ای برای کاهش وزن درپوش‌‌ها و درب بطری‌‌ها وجود دارد که از مزایای آن کاهش استفاده از پلاستیک‌‌ها و کمک به صاحبان نام‌‌های تجاری برای رسیدن به اهداف زیست‌‌پایداری است. در اتحادیه اروپا، تولیدکنندگان درپوش‌‌ها باید تقاضا برای درپوش‌های افسار‌‌شده را نیز برآورده کنند، زیرا مشتریان آن‌‌ها تلاش می‌کنند تا مهلت سال ۲۰۲۴، دستورکار پلاستیک‌های یک‌بار مصرف (SUP) برای افسارش درپوش‌‌ها به بطری پس از بازشدن و برای جلوگیری از آلودگی محیط‌های خاکی (terrestrial) و دریایی را رعایت کنند. بازیافت یکی دیگر از اولویت‌‌های اصلی صاحبان نام‌‌های تجاری آب و نوشیدنی (soft drink) است.
انجمن صنعت نوشیدنی‌‌های اروپا (UNESDA) متعهد شده است که تمام بسته‌‌بندی‌‌های نوشابه در اتحادیه اروپا تا سال 2030 به‌‌طور کامل وارد اقتصاد چرخشی خواهد شد. الزام این انجمن، مرتبط با بسته‌‌بندی اولیه محفظه‌‌های نوشابه مانند بطری‌‌های ساخته‌‌شده از پلی‌‌اتیلن‌‌ترفتالات (PET)، درپوش‌‌ها و برچسب‌‌ها می‌‌باشد. قصد صنعت در بیانیه UNESDA مبنی بر تعهد واردشدن به اقتصاد چرخشی در سال 2021 مشخص بود. رییس UNESDA و مدیر ارشد شرکت Pepsi اروپا گفت، هدف UNESDA این است که بسته‌‌بندی نوشابه‌‌ها به بازیافت کامل برسد و به عنوان یک منبع در اقتصاد چرخشی شناخته شود؛ چه این بسته‌‌بندی‌‌های ارزشمند قابل بازیافت است، جمع‌‌آوری می‌‌شود و به عنوان محتوای بازیافتی استفاده می‌‌شود.

شرکت‌‌های شاغل در زنجیره ارزش درپوش‌‌ها از زمانی که دستورکار SUP توسط کمیسیون اروپا در ماه ژوئن سال 2019 معرفی شد، مشغول توسعه محصولات افسارشده بوده‌‌اند. مدیر توسعه کسب و کار در شرکتHusky Technologies که دستگاه‌‌های تزریق و تولید درپوش‌‌ها را تامین می‌‌کند و طرح‌‌های درپوش افساری را در پاسخ به دستورکار SUP تولید کرده است، می‌‌گوید تنوع زیادی از محصولات افساری در بازار وجود دارد. او می‌‌گوید این شرکت معتقد است که محصول آن‌‌ها بهترین راه رو به جلو می‌‌باشد، زیرا یک رویکرد عملیاتی مستقیم و شناخته‌‌شده را ارایه می‌‌دهد. حفاظ (shell) تا 180 درجه باز می¬شود ولی هم چنان به بطری وصل است تا نوشیدن/ریختن آسان را فراهم کند.
شرکت Husky درب بطری افسارشده ی PCO1881 خود را برای بطری‌‌های CSD (نوشیدنی‌‌های گازدار) طراحی کرده است که تا 180 درجه باز می‌‌شوند و در عین حال به بطری وصل می‌‌ماند. سبد محصولات درب‌‌های بطری افسار‌‌شده 30/25 این شرکت برای کاربردهای آب بدون گاز (still) با قابلیت قفل پوسته در 160 درجه می‌‌باشد. این درپوش‌‌ها دارای یک پل قالب‌گیری‌‌شده با طراحی لولایی هستند که بازخورد لمسی (tactile) و شنیداری (audible) ارایه می‌کند تا مصرف‌کننده بداند چه زمانی درب‌‌ بطری در موقعیت قفل قرار دارد. درپوش‌ها به‌‌طور کامل از گردن بطری (واپیچیده) باز می‌شوند و مانند سایر درب‌های آسان بازشو- ضامن‌‌دار (مانند درب قوطی کنسرو که گیره یا ضامنی برای برداشته‌‌شدن دارد، flip-top) اما با مزیت اضافه قابلیت قفل‌‌شدن عمل می‌کنند.

یک جایگزین ابتدایی‌‌تر از یک روش شیاردار کردن (slit) استفاده می‌کند که در آن پس از قالب‌گیری، با نشان‌‌گذاری (scoring) ساده درب بطری با یک تیغه گرم ایجاد می‌شود. از مزایای روش شیاردار کردن به هنگام قالبگیری می‌توان به انعطاف‌پذیری بیشتر طراحی، عدم نیاز به مرحله ساخت دوم، سازگاری و کیفیت خوب قطعه به قطعه اشاره کرد.
او می‌گوید ما انتظار داریم که قانون‌‌گذاری SUP، مشابه آن‌‌چه در اروپا تصویب شد، در سایر حوزه‌های قضایی (jurisdictions) نیز تصویب شود. تصویب قانون درب‌‌های بطری افساری در سایر حوزه¬های قضایی منطقه‌‌ای و ملی بسیار محتمل است. هم‌‌چنین شرکت Husky انتظار پیشرفت‌‌هایی در کاهش وزن گردن بطری‌‌ها را در ادامه با تاکید بیشتر صنعت بر تلاش‌ها در جهت زیست‌‌پایداری دارد. این شرکت می‌‌گوید این روند به طرح‌های درب بطری مکمل (complementary) جدید نیاز دارد. دیگر روندهای طراحی و تولید درپوش‌‌ها که این شرکت انتظار دارد شاهد آن باشد، خصوصیات افزایش سدگری درب بطری‌‌ها برای بهبود عمر انبارش و انواع مواد جدید برای افزایش تلاش‌های بازیافت مواد خاص می‌‌باشد.

شرکت‌های بزرگ بسته‌بندی و تولیدکنندگان درپوش‌‌ها، خود را در پاسخ به تلاش برای زیست‌‌پایداری بیشتر آماده کرده‌اند. شرکت بزرگ بسته‌‌بندی جعبه مقوایی-کارتن Tetra Pak در سال 2021 از پروژه‌‌ای با ارزش 100 میلیون یورو برای توسعه کارخانه Châteaubriant خود در کشور فرانسه خبر داد و اعلام کرد که ظرفیت تولید آن را افزایش می‌‌دهد تا گذار تولید به درپوش‌‌های افساری تا سال 2024 امکان‌‌پذیر شود (شکل1). این شرکت گفت که این موضوع به مشتریان Tetra Pak در اروپا اطمینان می‌‌دهد که آن‌‌ها برای برآورده ‌‌کردن الزامات تا زمان موعد دستورکار SUP برای تغییر به درپوش‌‌های افسار‌‌ی آماده خواهند بود.

برگردان: مهندس پدرام ملائکه
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 255 ماهنامه بسپار که در نیمه دی ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا