اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ با کمبود پلیمرهای مرسوم مواجهید؟ در طراحی محصول این پنج پلاستیک را جایگزین کنید

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر در سال گذشته و با همه گیری کووید 19، اخلال در زنجیره تامین اکثر صنایع دیده شده است. با وجود اینکه به پیروزی در مبارزه با این بیماری امید هست، اما واضح است این کمبودها تا مدت ها ادامه خواهد یافت. این اختلال ها باعث کمبود مواد اولیه، افزایش قیمت ها یا گاها توقف کامل تولید محصولات پایه پلاستیک شده است. خوشبختانه نوآوری های زیادی در بهبود مواد رخ داده که گزینه هایی برای جایگزینی رزین های مرسوم را در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهد.
در طی کمبود مواد، گزینه های جایگزین با خواص مطلوب و عملکرد مورد نیاز قطعات معرفی شده اند. برخی از پلاستیک های کمتر شناخته شده می توانند جایگزین پلاستیک های مرسوم از جمله ABS ,PC و PP شوند. در ادامه به معرفی پنج مورد از آنها پرداخته خواهد شد.

پلی سولفون (PSU)
این رزین یک پلاستیک گرمانرم آمورف، شفاف و با کارایی بالا بوده که پایداری ذوب خوبی داشته و می توان آن را با روش های مرسوم فرایند ترموپلاستیک ها شکل داد. همچنین این ماده دارای خواص مکانیکی، الکتریکی و گرمافیزیکی عالی بوده و پایداری شیمیایی و هیدرولیکی عالی دارد. این ویژگی ها در کنار هم این رزین را به ماده خوبی برای قطعاتی که در معرض بخار و آب داغ قرار می گیرند، مانند قطعات لوله کشی، قطعات پلاستیکی پزشکی استرلیزه و غشاهای اصلاح آب، جدایش گازی و… تبدیل می کند.

پلی فتالمید (PPA)
پلی آمیدهای نیمه حلقوی مانند PPA معمولا جایگزین مقرون به صرفه ای نسبت به آرامیدهای حلقوی گران قیمت هستند. PPA با داشتن گروه های آروماتیک و آلیفاتیک، به شدت جذب رطوبت را کاهش می دهد که باعث کاهش تغییرات ابعادی و خواص پایدارتر می شود. این ماده بسیار مناسب محصولاتی که به مدت طولانی در معرض مواد شیمیایی قوی و دماهای بالا هستند می باشد. با این توصیفات، این ماده مناسب قطعات موتور، پمپ های خنک کننده، لنت های بلبرینگ و تشدیدکننده ها می باشند.

پلی فنیلین سولفاید (PPS)
PPS دارای نقطه ذوب بسیار بالا و انحلال پذیری ضعیف بوده، و نیازمند روش های فرایند خاص برای تولید قطعات غیر از رزینی می باشد. اما با این وجود PPS، به خاطر ساختار حلقوی اش، مقاومت حرارتی و شیمیایی بالا، پایداری ابعادی خوب و استحکام کششی و ساختاری بالایی دارد. قطعات ساخته شده از PPS خواص ضد شعله و الکتریکی عالی دارند. کاربردهای مرسوم این ماده شامل قطعات الکتریکی و الکترونیکی، قطعات مکانیکی در خودرو و مهندسی ابزار دقیق می باشد.

پلی فنیلین اکساید (PPO)
PPO دارای استحکام کششی و ضربه عالی بوده و در برابر بسیاری از مواد شیمیایی، بخار و آب مقاوم است اما در برابر ترک زایی تنشی حساس است. همچنین به خاطر دمای بالای انتقال شیشه ای، PPO با فرایند ذوبی سازگاری ندارد. با این اوصاف، معمولا این ماده با HIPS مخلوط شده و درصنعت خودرو و الکترونیک از جمله قطعات پمپ، پروانه فن و… به کار می رود.

سیندیوتاکتیک پلی استایرن (SPS)
این ماده که با نام تجاری Xarec شناخته می شود، دارای ساختاری نوآورانه بوده که به آن خواص قابل توجهی می دهد. SPS در برابر هیدرولیز و حرارت مقاوم بوده، از لحاظ شیمیایی در برابر خوردگی در اثر اسیدها و بازها، از جمله روغن موتور و ضدیخ، مقاوم است. همچنین این ماده دارای وزن مخصوص پایین بوده که موجب کاهش وزن و قیمت قطعات می شود.این ماده مناسب قطعات الکترونیکی برای خودروهای هیبرید الکتریکی می باشد.
ما می دانیم کمبود مواد، به خصوص در مواقعی که تولید کننده قالب خود را بر اساس پلاستیک خاصی طراحی کرده، چقدر سخت است. اما امیدواریم این جایگزین ها در زمان کمبود مواد به تولید شما کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا