اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ بررسی بازار پوشش‌های آب پایه

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر در دنیایی که نیاز به رعایت  قوانین زیست محیطی و اتخاذ شیوه‌های تولید پایدار در اولویت است پوشش‌ها نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌اند و  پوشش‌های آب پایه در حال تبدیل شدن به یک استاندارد جدید هستند.
در 20 سال گذشته، نیاز به کاهش مقدار ترکیبات آلی فرار (VOCs) منتشر شده در جو  لازم و ضروری تشخیص داده شده است. این مواد که در حجم بالایی در پوشش‌های بر پایه حلال وجود دارند، برای سلامت انسان و محیط زیست مضر هستند.  یک پوشش آب پایه به جای حلال‌های شیمیایی از آب به عنوان حلال استفاده می‌کند، بنابراین VOC کمتری منتشر می‌کند. در سال‌های اخیر با توجه به سخت‌تر شدن قوانین زیست محیطی، تولیدکنندگان پوشش‌ها، برای بهبود کیفیت پوشش‌های آب پایه اولویت زیادی قائل شده‌اند، البته که  پژوهش درباره پوشش‌های آب پایه از دهه 1950 آغاز شده ولی امروزه با پیشرفت‌های فناورانه‌ای در این جوزه روبه‌رو هستیم.

استفاده از پوشش‌های آب پایه مزایایی را به همراه دارد که فراتر از رعایت مقررات می‌باشد:

کاهش شدید ترکیبات آلی فرار که کاهش آلودگی زیست محیطی را به دنبال دارد و باعث پاسخگویی آنان به سخت‌ترین مقررات زیست محیطی می‌شوند.

آنها بوی کمی دارند، بنابراین کار با آنها ایمن‌تر و راحت‌تر می‌باشد.

هنگام کار در فضاهای بسته کمتر قابل اشتعال هستند.

پس از مصرف جزء زباله‌های خطرناک نیستند، بنابراین هزینه‌های دفع زباله را کاهش خواهند داد.

استفاده از آب به جای حلال‌های آلی جهت رقیق کردن موجب صرفه جویی زیادی در هزینه‌ها می‌شود.

آنها نسبت به پوشش‌های بر پایه حلال، حفظ رنگ بهتری دارند.

بعد از اعمال پوشش برای شست و شوی وسایل نیازی به استفاده از حلال نیست – کافی است فقط ابزار و تجهیزات خود را با آب بشویید.

چسبندگی عالی دارند.

در مجموع می‌توان گفت  صرفه جویی در منابع و انرژی را به همراه دارند .

اما در کنار هر مزیتی، معایبی نیز وجود دارد مانند:

عدم امکان شست و شوی کامل ، به همین جهت معمولا آنان را برای مکان‌هایی که در معرض رطوبت، چربی و تماس دست هستند، کمتر استفاده می‌کنند.
پوشش‌های بر پایه حلال در طول فرآیند پخت نسبت به شرایط نامساعد جوی تحمل بیشتری دارند. پوشش‌های آب پایه در رطوبت بالا و دماهای پایین‌تر خشک می‌شوند.
پو‌شش‌های براق مبتنی بر حلال درخشندگی بیشتری دارند، اما آب پایه‌ها حفظ دوام بیش‌تری دارند.

با توجه به بیان اهمیت استفاده از پوشش‌های آب پایه نگاهی هم به بازار جهانی مصرف این نوع پوشش هم خالی از لطف نیست.

بازار جهانی پوشش‌های آب پایه در سال  2022 عددی بالغ بر 82.28 میلیارد دلار بوده است و انتظار‌ می‌رود تا سال 2032 به حدود 139.87 میلیارد دلار برسد و با نرخ رشد سالانه 5.5 درصد از سال 2023 تا 2032 رشد کند.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 251 ویژه نامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان شهریور ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا