اخبار

اختصاصی بسپار/ بسپارهای حافظه شکلی: اصلاح کارآمدتر دندان به لطف TPU

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر بسپارهای دارای حافظه شکلی در دندانسازی می‌توانند نه تنها به درمان مناسب تر، بلکه به کاهش ضایعات مواد کمک کنند. در این رابطه ماده‌ی جدیدی تولید شده است که یک بسپار دارای حافظه شکلی (shape memory) ساخته شده از پلی‌یورتان گرمانرم (TPU) است.

به طور دقیق، این ماده یک پلی اتر یورتان ترانما است و می‌توان از آن در ساخت الاینر یا ارتودنسی نامرئی استفاده کرد. بسپارهای دارای حافظه شکل از جمله مواد هوشمند هستند. از این پلاستیک‌ها می‌توان اشیایی ساخت که شکل خود را به روشی که قبلاً تعریف شده تغییر می‌دهند. یک محرک خارجی مانند گرما باعث ایجاد اثر حافظه شکل می‌شود. در دندانسازی مواد ساخته شده از بسپار حافظه دار، به آرامی شکل خود را تغییر می‌دهد و امکان جابجایی دندان‌های نامرتب را به موقعیت مورد نظر باز می‌کند. مثلا این امکان وجود دارد که اثر حافظه شکل را هم با گرما و هم با خیساندن بسپار در آب گرم بدن بتوان ایجاد کرد.

مزیت ارتودنسی با مواد جدید در مقایسه با درمان معمولی
در حال حاضر الاینرها از موادی ساخته می‌شوند که باعث ایجاد نیروهای فشار غیر طبیعی قوی می‌شوند. بنابراین برای اصلاح یک دندان نامناسب بدون آسیب رساندن به بافت مجاور، مراحل درمانی کوچک زیادی لازم است. برای هر مرحله درمانی جداگانه یک آتل متحرک و ترانما ساخته می‌شود. مطالعات توصیه می‌کنند که حرکت دندان به حداکثر 0.2 میلی متر در هر تراز کننده محدود شود . الاینرهای ساخته شده به صورت جداگانه باعث هزینه‌های درمانی بالایی می‌شوند. بسته به درجه ناهماهنگی، به طور متوسط 30 تا 60 الاینر برای جابجایی دندان‌ها به موقعیت مورد نظر در طول چند ماه مورد نیاز است. توانایی بسپار تازه ساخته شده از TPU برای تغییر شکل خود در مراحل از پیش تعیین شده، کوچک و کنترل شده، این پتانسیل را دارد که تعداد مراحل مورد نیاز در درمان ارتودنسی را در مقایسه با روش‌های درمانی با استفاده از مواد الاینر معمولی کاهش دهد. به ترتیب تا حد زیادی به پایداری کمک می‌کند وسبب اجتناب از اتلاف بیش از حد مواد و کاهش هزینه‌های درمان خواهد شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا