اخبارمقالات

اختصاصی بسپار/ بهبود عملکرد گرمانرم‌های مهندسی (ETP) و چندسازه‌‌ها

گروه ترجمه و تولید محتوا بسپار / ایران پلیمر پلاستیک‌‌های مهندسی و چندسازه‌‌ها، نقش کلیدی در بسیاری از محصولات لوله و پروفیل رانشگری (اکسترود) شده در صنایع مختلف مانند پزشکی، حمل و نقل و ساخت و ساز دارند. در این مقاله پیشرفت‌‌ها در زمینه بهبود عملکرد این مواد آورده شده است.

طیف گسترده‌‌ای از چندسازه‌‌ها و پلاستیک‌‌های مهندسی از جمله پلی‌‌آمید، پلی‌‌ایمید و پلی‌‌کربنات در حال استفاده روزافزون در لوله‌‌ها و پروفیل‌‌های رانشگری شده، هستند. یک مثال خوب در صنعت پزشکی است که نیاز به داشتن مواد با کیفیت عالی با خواص فیزیکی و مکانیکی خوب، دارد.
به گفته شرکت آمریکایی Zeus Industrial Products، لوله پلی‌‌ایمید (PI) اکنون با دو قانون مهم اروپایی مطابقت دارد. هم‌‌چنین محصولات پلی‌‌ایمیدی PI و PI Glide، اکنون با قانون Reach (ثبت، ارزیابی، صدور مجوز و محدودیت مواد شیمیایی) و مقررات تجهیزات پزشکی اتحادیه اروپا (EU MDR) مطابقت دارند. قانون Reach از شرکت‌ها می‌خواهد که خطرات مرتبط با موادی را که تولید می‌کنند و در اتحادیه اروپا عرضه می‌کنند، کنترل کنند.
EU MDR، مقررات تجهیزات پزشکی اتحادیه اروپا است که استانداردهای شدید کیفیت و ایمنی را برای تجهیزات پزشکی تولید شده یا عرضه شده در اروپا، تضمین می‌‌کند. در حالی که قانون Reach بر ترکیب مواد، تمرکز دارد، مقررات MDR اتحادیه اروپا مخصوص تجهیزات پزشکی است.
این شرکت انطباق هر دو محصول را از طریق یک آزمایشگاه مستقل تایید کرد. شرکت متعهد است که به مشتریان خود برای غلبه بر شرایط نظارتی، کمک کند. بدون تامین‌کننده پلی‌‌ایمید سازگار، شرکت‌ها ممکن است مجبور شوند سایر مواد یا برنامه‌هایی را برای توزیع محصولات در اروپا، ارزیابی کنند. محصولات پلی‌ایمید سازگار شرکت، آرامش خاطر را فراهم می‌کند و با اجتناب از ارزیابی مجدد مواد، بازطراحی محصول و تاخیر در عرضه، می‌توانند صدها هزار دلار صرفه‌جویی کند.
پلی‌‌ایمیدها خواص شیمیایی، گرمایی و مکانیکی عالی دارند. آن‌‌ها به طور گسترده در کاربردهای پزشکی، به ویژه در سوندهای (catheter) عروقی و غیر عروقی، استفاده می‌‌شوند. شرکت محصولات لوله پلی‌‌ایمیدی عرضه کرده است که می‌‌توانند در اندازه‌‌ها، ضخامت، رنگ و مقدار روانکاری مختلف، سفارش‌‌سازی شوند.
به گفته شرکت، آن‌‌ها تنها تامین‌‌کننده‌‌ای در سطح جهان هستند که می‌‌توانند لوله‌‌های پلی‌‌ایمیدی مطابق با قوانین Reach و MDR اتحادیه اروپا را عرضه کنند و دستیابی به این انطباق به هیچ وجه محصول نهایی شرکت را تغییر نداد. ساختار شیمیایی و خواص مکانیکی محصولات لوله پلی‌ایمید، بی‌تاثیر باقی می‌ماند.

قاب‌‌بند‌‌های چندسازه اتوبوس
شرکت فنلاندی Exel Composites، پروفیل‌‌های الیاف شیشه (fibreglass) را برای طیف وسیعی از اتوبوس‌‌های برقی شرکت Yutong چین، عرضه کرده است (شکل 1).

 

برگردان: مهندس حمیده یاری
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 236 ماهنامه بسپار که در نیمه خرداد ماه ۱۴۰1 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا