اخبار

اختصاصی بسپار/ بهره وری انرژی در صنعت پلاستیک برای آینده ای سبز

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر صنعت پلاستیک با چالش هماهنگ کردن کارایی و پایداری بدون به خطر انداختن عملکرد مواجه است. ONI-Wärmetrafo با مجموعه ای منحصر به فرد از محصولات و خدمات، از شرکت های فرآوری پلاستیک برای بهینه تر شدن انرژی و سازگاری با محیط زیست پشتیبانی می کند که به ویژه در زمان افزایش قیمت انرژی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
رودیگر زوبان در مصاحبه ای با مجله ی K در مورد ارتباط سامانه های بازیابی گرما و بهینه سازی انرژی برای صنعت پلاستیک، بزرگترین چالش ها در حال حاضر و نحوه ی مقابله با آن ها صحبت می کند.

آقای زوبان (Dzuban)، در نگاه اول ONI یک غرفه دار کلاسیک در نمایشگاه K است ولی در واقع یک ارائه دهنده ی خدمات بسیار مهم برای صنعت پلاستیک است. آیا می توانید به طور خلاصه توضیح دهید که چرا سال هاست در K در دوسلدورف شرکت می کنید و صنعت پلاستیک چگونه از این موضوع سود می برد؟
رودیگر زوبان: با توسعه ی اولین سامانه‌های بازیابی گرما و بهینه‌سازی انرژی در جهان برای ماشین‌های قالب‌گیری تزریق پلاستیک در اوایل دهه 1990، ما پیشگام بهره‌وری انرژی در صنعت پلاستیک بودیم. این مسئله همچنین سیگنال شروعی برای استفاده ی ما از نمایشگاه تجاری K به عنوان بستری برای بازاریابی این سامانه ها بود. توسعه ی شرکت ما نشان می دهد که این مسیر در طول سال ها موفقیت آمیز بوده است. با شروع کار با سه نفر در سال 1983، اکنون با تقریبا 500 کارمند و مجموعه ای منحصر به فرد از محصولات و خدمات، رهبر بازار جهانی آلمان هستیم.
امروزه، ما به شرکت‌های صنعت پلاستیک طیف بی‌نظیری از فناوری‌ها و سامانه های کارآمد در کارخانه را ارائه می‌کنیم. با توجه به افزایش شدید قیمت انرژی و قانون بهره وری انرژی که در سال گذشته تصویب شد، طیف وسیعی از خدمات ما تقاضای بالایی دارد. این یعنی فرآوری کنندگان پلاستیک می‌توانند فناوری ها را از سامانه‌های خنک‌کننده گرفته تا بازیابی گرما، تهویه و فناوری اتاق پاک تا کنترل پویای دمای قالب را در دسترس داشته باشند که همگی در جهت استفاده ی کارآمد و پایدار از انرژی هستند.
و از آنجایی که ما اکنون سامانه های خود را به مشتریان در بیش از 70 کشور در سراسر جهان عرضه می کنیم، آن ها نیز به K در دوسلدورف می آیند تا از آخرین پیشرفت های ONI مطلع شوند. علاوه بر این، نمایشگاه K مکانی است که پایه‌های ارتباطات تجاری ارزشمندی را نیز که از طریق گفت‌وگوی اعتمادسازی در جلسات رو در رو ایجاد می‌شود، بنا می گذارد.

به ویژه در سال های اخیر، پایداری و صرفه جویی در انرژی به اولویت های اصلی صنعت پلاستیک تبدیل شده است. در حال حاضر بزرگترین چالش ها را کجا می بینید و چگونه باید با آن ها مقابله کرد؟
زوبان: به نظر من، شما باید هم به جنبه ی بوم شناختی و هم جنبه اقتصادی نگاه کنید:
• بوم شناختی: پلاستیک در محیط، ریزپلاستیک در غذا، بازیافت، اقتصاد چرخشی پلاستیک.
• اقتصاد: رفتار مصرف کننده، قیمت انرژی، هزینه های مکان یا مقررات دولتی.
قیمت انرژی و سایر هزینه ها به شدت افزایش یافته است. بیانیه های قابل اعتمادی در مورد اینکه مسیر به کجا می رود مورد نیاز است. تنها در صورتی بهبود قابل توجه حاصل خواهد شد که اطمینان مردم افزایش یابد. شرکت‌های انرژی باید قیمت‌های انرژی را پایین بیاورند و حاشیه سود نامتناسب آن‌ها باید از طریق حذف مالیات مناسب شود. بار کاغذبازی را نه تنها باید در اطلاعیه ها کاهش داد، بلکه باید در عمل روزمره نیز کاهش یابد.
اگر پلاستیک به یک ماده ی قابل بازیافت تبدیل نشود و در نتیجه حمل و نقل پلاستیک به عنوان یک ماده ی مشکل ساز بالا بماند، باید بهایی را بپردازیم که حتی در کابوس هایمان نمی توانیم آن را تصور کنیم. این طیف از هزینه های جمع آوری و دفع تا هزینه های ناشی از آسیب به سلامت را شامل می شود. ما به قیمتی برای پلاستیک نیاز داریم که 5 یا حتی 10 برابر بیشتر از قبل باشد. این باعث می‌شود که دیگر پلاستیکی در محیط دور ریخته نشود.
در این صورت جمع آوری پلاستیک در سطل زرد رنگ برای همه ارزشمند خواهد بود، زیرا هر کیلوگرم مواد قابل بازیافت نشان دهنده ی ارزش پولی جذابی است. بازیافت به یک عامل اقتصادی مهم تبدیل خواهد شد و نرخ بازیافت برای همه ی انواع پلاستیک به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت. بعلاوه، به نظر من، گروه کوچکی از کارشناسانی که به دنبال منافع نیستند و قادرند خطوط توسعه را مشخص کرده و برنامه عملیاتی مربوطه را ارائه دهند، برای توسعه ی راه حل ها مورد نیاز است.
برای آلمان، بزرگترین چالشی که همه ذینفعان و سیاستمداران باید با آن روبرو شوند این است: “چگونه آلمان را به مکانی جذاب و رقابتی تبدیل کنیم؟” ما تنها در صورتی پایه و اساس خوبی را ایجاد خواهیم کرد که محصولات، سامانه ها و مفاهیم امیدوارکننده ای در اینجا توسعه داده شوند که در سراسر جهان مورد تقاضا هستند. اگر ما اطمینان حاصل کنیم که مکان درستی برای تولید چنین کارخانه ها و سامانه های رقابتی وجود دارد و تخصص ما برای مشتریان در سراسر جهان ارزشمند است، برای آینده به خوبی مجهز خواهیم شد.

موضوع فناوری صرفه جویی در انرژی در صنعت پلاستیک جهانی را چگونه ارزیابی می کنید؟ به نظر شما، کدام کشورها در حال حاضر پیشرو هستند و کدام کشورها بیشترین پیشرفت را دارند؟
زوبان: هر جا که هزینه های انرژی در گذشته نقش فرعی ایفا کرده است (همانطور که در گذشته برای ما نقش داشته است)، موضوع بهره وری انرژی و استفاده ی پایدار از انرژی به سادگی نادیده گرفته شده است. در این میان، تصویر قیمت انرژی اروپا به شدت تغییر کرده است. در نتیجه این موضوع در تمام کشورهای اروپایی به استثنای کشورهای اسکاندیناوی (به دلیل برق آبی) و فرانسه (به دلیل انرژی هسته ای) اهمیت بیشتری پیدا کرده است. با این وجود، زمان مشخصی طول می کشد تا چنین چرخی شروع به حرکت کند.
در این میان، آلمان نقش پیشگامی مطلق را در زمینه ی استفاده از فناوری صرفه جویی در انرژی بر عهده گرفته است، زیرا قیمت انرژی از سقف گذشته است، اقدامات صرفه جویی در مصرف انرژی ترویج می شود و اهداف آب و هوایی و زیست محیطی نیز مورد تقاضا است. این امر به ویژه برای صنعت فرآورش پلاستیک صادق است. برای هر واحدی که عرضه می کنیم، چه به عنوان پروژه ی نوسازی یا ساخت و ساز جدید، تجزیه و تحلیل سودآوری قابل اعتماد و یک نمای کلی از صرفه جویی قابل دستیابی را از طریق اقدامات فردی یا مفاهیم کلی صرفه جویی در مصرف انرژی ارائه می دهیم. در اتریش، سوئیس و لهستان (و در جمهوری چک نیز پس از سه برابر شدن قیمت برق صنعتی در سال گذشته)، موضوع فناوری نیروگاه‌های بهینه‌سازی انرژی برای مدتی نقش مهمی را ایفا کرده است . از نظر ما، فرانسه و ایتالیا (با وجود قیمت های بسیار بالای انرژی) بیشترین نیاز را برای جبران دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا