اخبار

اختصاصی بسپار/ بازارهای PP و PE ترکیه در آغاز 2024

گوه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر قیمت های پلی الفین پس از تعطیلات سال نو شاهد افزایش سریعی بود، در حالی که افزایش هزینه های حمل و نقل و تاخیر در واردات محموله ها راه را برای درخواست های افزایش قابل توجه تامین کنندگان عادی هموار کرد. علاوه بر این، تقاضا برای PP و PE قوی بوده است. به‌علاوه، خریداران به‌ویژه به دسترسی فوری و نزدیکی به مواد علاقه‌مند هستند زیرا حملات دریای سرخ زنجیره‌های عرضه جهانی را مختل کرد.
پس از حمله موشکی به کشتی مرسک که باعث شد شرکت‌های هواپیمایی برنامه‌های خود را برای از سرگیری ترانزیت در منطقه متوقف کنند، نرخ حمل‌ونقل اقیانوس بیشتر افزایش یافته است. صدها کشتی تجاری به دلیل خطرات امنیتی مداوم در اطراف دماغه امید نیک آفریقا تغییر مسیر داده اند.

تاخیرهای زنجیره تامین، پیشنهاد های خاورمیانه را به بالاترین سطح چند ماهه می رساند
قیمت homo-PP عربستان سعودی در اواخر دسامبر به آستانه 1000 دلار در هر تن CIF نزدیک شد یا به آن رسید. این افزایش به دلیل وقوع بحران دریای سرخ در اواسط ماه گذشته بود.
کاهش عرضه از روسیه همراه با یک چرخش برنامه ریزی شده در عربستان سعودی برای ماه فوریه، نگرانی ها در مورد عرضه را تقویت کرد، در حالی که پیشنهادات PPH در ابتدای هفته قبل از افزایش بیشتر به مرز 1050 دلار در هر تن CIF نزدیک شد یا به آن رسید.
قیمت ها تقریباً به صورت روزانه افزایش یافت، در حالی که برخی گزارش ها حاکی از قیمت الیاف PP عربستان سعودی حتی بالاتر از 1100 دلار در هر تن CIF است. یک خریدار اظهار داشت: «بعضی از فروشندگان سعی می‌کنند برای قیمت‌های خود هزینه‌های اضافی اعمال کنند، تا جایی که الیاف PP ممکن است به قیمت 1200 دلار در هر تن CIF نیز برسد. با این وجود، این امر باعث می شود تمایل بیشتری به سمت پلی استر به وجود بیاید.

قیمت‌های PP وارداتی عمدتاً 70 تا 80 دلار در هر تن بالاتر ارزیابی شد، در حالی که داده‌های میانگین هفتگی به بالاترین سطوح در حدود 8 ماه اخیر اشاره داشت.
اگرچه فعالیت پایین دستی چندان دلگرم کننده نیست، اما آشفتگی نظارت بر واردات اخیر بازار را ویران و تقاضای رزین را در میان خرید وحشتناک تقویت کرده است. پیشنهادها برای تمام گونه های پلی اتیلن از مرز 1050 دلار/تن CIF ترکیه بالاتر رفت، در حالی که LDPE و LLDPE به بالاترین سطح اکتبر بازگشتند. در همین حال، فیلم HDPE به بالاترین سطح خود از ماه می 2022 رسیده است.

گزارش های حاکی از 20 تا 30 روز تاخیر
بسیاری از خریداران پلی الفین گزارش دادند که در محموله های قبلی خود از خاورمیانه با تاخیر مواجه شده اند و محموله های دسامبر به ژانویه موکول شده است. یک تولید کننده اظهار داشت که این یعنی محموله‌ها قبل از اوایل ماه مارس وارد نخواهند شد و باعث وحشت نقش آفرینان شد. تولیدکنندگان منطقه‌ای همچنین به زمان‌های نامشخص ترانزیت و ورود به بازی سخت PP و PE در دوره ی آتی اشاره کردند.

افزایش حق بیمه نسبت به بازارهای وارداتی چین
در این میان، قیمت‌های پلی‌اتیلن وارداتی خاورمیانه پس از موج افزایش شدید اخیر، نسبت به قیمت‌ها در واردات چین به میزان بالاتری رسید. طبق میانگین هفتگی داده‌های ChemObis، پس از اینکه معاملات هر دو بازار در ماه دسامبر تقریباً برای همه محصولات انجام شدند، حق بیمه ترکیه بر قیمت واردات در چین به 50 دلار در هر تن برای LDPE و 100 دلار در هر تن برای فیلم LLDPE، HDPE افزایش یافت.

در مورد PPH، حق بیمه قیمت PP رافیای عربستان سعودی بر اساس CIF ترکیه نسبت به سطوح واردات در چین به 155 دلار در هر تن در مقایسه با 85 دلار در هر تن در هفته گذشته افزایش یافت که نشان دهنده تأثیر مشهود عرضه ی با اختلال واردات در بازار است.

بازارهای محلی به دلیل تقاضای زیاد، هیچ مهلتی از افزایش قیمت ها نمی بینند
طبق اظهار نظر یکی از نقش آفرینان رشد سریع نرخ ها در بازار واردات و تخصیص محدود در کنار مشکلات نظارت بر واردات محموله ها منجر به افزایش بیشتر در هفته‌های آینده خواهد شد. توزیع کنندگان ترجیح می دهند در حاشیه بمانند زیرا مطمئن نیستند که آیا می توانند به زودی سهم خود را جایگزین کنند یا خیر. شایعات حاکی از آن است که با توجه به وضعیت اخیر ممکن است نرخ کرایه حمل و نقل کامیون نیز افزایش یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا