اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ تاثیر رقابت بر پیشرفت صنعت پوشش

بسپار/ایران پلیمر تولیدکنندگان روسی در صنعت پوشش به دنبال کسب موقعیتی حرفه ای در بازار داخلی خود هستند تا بتوانند با تامین کنندگان اصلی دنیا رقابت کنند. به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان پوشش روسیه، رقابت در تمام بخش های بازار پوشش در روسیه در حال شدت گرفتن است. شرکت های کوچک و متوسط روسی باید با شرکت های خارجی رقابت کنند که کار بسیار مشکلی است. طبق نظر رئیس این انجمن، محیط رقابتی باید مناسب سازی شود، به عبارت دیگر مسئولین باید بازار را به سمتی پیش ببرند که مصرف کنندگان برای تامین نیاز خود به سراغ تولیدکنندگان داخلی بروند. اما در این زمینه دولت روسیه اقدامی انجام نداده و به همین دلیل تولید برای شرکت های روسی نسبت به شرکت های خارجی سخت تر و پرهزینه تر است. فشار واردات نیز از سوی دیگر بر سختی تولید می افزاید. بسیاری شرکت‌ها با وجود فرصت برای تولید، به واردات محصولات خارجی ادامه می دهند.
اگرچه شرکت های پوشش روسی به این شرایط عادت کرده‌اند و در تمام بخش‌های بازار داخلی با شرکت‌های خارجی در حال رقابت هستند. این رقابت در بسیاری موارد منجر به کاهش درآمد تولیدکنندگان روسی و کنترل کمتر بر فرآیند تولید می‌شود.
در زمان همه‌گیری ویروس کووید-19 تمام کشورها رویه خود را به سمت محافظت از یک سری محصولات تغییر دادند. روسیه نیز باید این روند را در پیش گیرد و برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی در صنایع مختلف برنامه‌ریزی نماید. چنین برنامه‌هایی هم‌اکنون در برخی بخش‌های اقتصادی روسیه مانند کشتی‌سازی و استخراج نفت و گاز وجود دارد. به اعتقاد رئیس انجمن تولیدکنندگان پوشش روسیه، این کشور باید با افزایش تقاضا برای محصولات روسی به بهبود تولید، شکستن قیمت و ایجاد انگیزه برای توسعه و تحقیقات در این حوزه کمک نماید. سیاست تمام کشورهای دنیا این‌گونه است و روسیه نباید مستثنی باشد. تعرفه‌های واردات محصولات خارجی نیز از مواردی است که باید مورد بررسی قرار گیرد. قوانین روسیه در این زمینه متفاوت با بازارهای خارجی است، در روسیه بر خلاف دیگر کشورها تعرفه واردات بر مواد اولیه اعمال می‌شود. از سوی دیگر تعرفه‌های واردات محصولات با ارزش افزوده بسیار ناچیز و حتی صفر است. این امر منجر به افزایش قیمت محصولات تولیدی و کاهش سودآوری بازارهای داخلی می‌گردد.
سهم محصولات واردی در بازار پوشش روسیه خصوصاً بخش پوشش‌های صنعتی بسیار بالاست. اگرچه در بخش پوشش‌های ضدخوردگی سهم محصولات وارداتی رو به کاهش است، در بخش ماشین‌آلات این سهم همچنان بالا می‌باشد. در مجموع 200 تامین‌کننده خارجی در بازار پوشش روسیه فعالیت می‌کنند. اما در بخش پوشش‌های ساختمانی سهم محصولات وارداتی در سطح معقول 15% می‌باشد.
چالش جهانی شدن
تلاش برای افزایش تقاضا با استفاده از برچسب “تولید روسیه” بر روی محصولاتی که به طور کامل در داخل کشور تولید می‌شوند، می‌تواند به افزایش ارزش افزوده در روسیه کمک کند. به تازگی دولت روسیه مشغول فعالیت بر روی یک استراتژی جهت توسعه صنعت شیمیایی تا سال 2035 شده‌ که موجب امیدواری تولیدکنندگان پوشش است.
طی سیاست خصوصی‌سازی، صنعت پوشش روسیه از یک مرکز متجمع اتحاد جماهیر شوروی در اوایل 1990 به تعداد زیادی واحد صنعتی کوچک و متوسط تبدیل شد. در همین زمان فرآیند جهانی شدن در صنایع پوشش خارجی آغاز شد.
امروزه شرکت‌های پیشرو روسی که در حال رقابت با شرکت‌های خارجی هستند با اینکه از مزایای هلدینگ‌های بزرگ و خودکفا آگاه می‌باشند، برای گسترش خود عجله‌ای ندارند. در حالی که پدیده جهانی شدن در جریان است، شرکت‌های روسی باید در رقابت باقی بمانند.

 

مترجم: مهندس رعنا رفیعی هشجین، دانشجوی دکتری مهندسی رنگ، پژوهشگاه رنگ

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 237 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان تیرماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا