اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ تامین کنندگان نرم کننده های PVC به دنبال سبز شدن

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر امروزه در صنایع پلاستیک‌‌ به هر جایی که نگاه می‌‌کنید، تولیدکنندگان و تامین‌‌کنندگان نرم‌‌کننده‌‌های پلی‌‌وینیل کلرید (PVC)، به دنبال تجدید‌‌پذیری و زیست‌‌پایداری (Sustainability) هستند. در این مقاله پیشرفت‌‌ها در این حوزه گزارش شده است.

به‌‌طور مثال، شرکت شیمیایی سوئدی Perstorp، در سال‌‌های اخیر، به طور قابل توجهی سبد محصولات زیستی خود را از مواد تجدید‌‌پذیر و یا مواد اولیه بازیافت شده گسترش داده است. شرکت به مسیر خود برای خنثی کردن مواد محدود ادامه می‌‌دهد و با افزایش تقاضا برای نرم‌‌کننده‌‌های زیستی در بخش‌‌های ساختمان‌‌سازی و خودروسازی مواجه شده است.
آخرین نوآوری شرکت Perstorp، نرم‌‌کننده با‌‌دوام دی‌‌پروپیل ‌‌هپتیل ‌‌فتالات (DPHP) با نام Emoltene 100 Pro، بر پایه‌‌ی مواد تجدید‌‌پذیر است. اولین گونه این محصول در ماه می 2021 عرضه شد و حاوی 14 درصد مواد تجدید‌‌پذیر بود. دومین گونه محصول حاوی 71 درصد مواد تجدید‌‌پذیر است که در آینده‌‌ای نزدیک عرضه خواهد شد. این شرکت گفته است که برای هر دو گونه زیستی، مقادیر تجدید‌‌پذیر براساس مفهوم تعادل جرمی تعیین شده است که قابلیت ردیابی فیزیکی و شیمیایی را اعمال می‌‌کند.
همانند دیگر نرم‌‌کننده‌‌های تجدید‌‌پذیرِ شرکت Perstorp، استر پلی‌‌اُل Pevalen Pro (که 2 سال پیش وارد بازار شد) و Emoltene 100 Pro گواهی ISCC PLUS (گواهینامه‌‌ای داوطلبانه و شناخته شده است که به شرکت‌‌ها اجازه می‌‌دهد رویکرد مسئولانه خود، برای توسعه زیست‌‌پایدار برای مواد با منشاء زیستی را نشان دهند، مترجم) را گرفتند. دستیابی به گواهینامه‌‌ی ISCC PLUS به این معناست که مواد اولیه زیست‌‌پایدار شرکت در همه‌‌ی بخش‌‌های زنجیره‌‌ی ارزش که به منشاء آن می‌‌رسد، مطابق با ISCC است. علاوه بر این، شرکت Perstorp هر دو قابلیت ردیابی فیزیکی و شیمیایی را در طول زنجیره‌‌ی ارزش و شفافیت توسط محاسبات گاز‌‌های گلخانه‌‌ای (Green House Gas-GHG) انتخاب کرد.
با پیشرفت پیوسته‌‌ی صنعت ساخت‌‌وساز و تغییر به سوی استاندارد‌‌های ساختمان‌‌سازی زیست‌‌پایدار، قابلیت ردیابی برابر با قابلیت اطمینان‌‌ خواهد بود. برای مثال، این بسیار ضروری است که داده‌‌های گاز‌‌های گلخانه‌‌ای قابل اطمینانی برای بیانیه محصول زیست‌‌محیطی (EPDs) فراهم شود.
تقاضا برای قابلیت ردیابی، فراتر از صنعت ساخت‌‌و‌‌ساز گسترش یافته است. صنعت خودروسازی خواستار ردیابی بالایی در طول زنجیره‌‌ی ارزش خود است. هم‌‌چنین این شرکت می‌‌تواند داده‌‌های گاز‌‌های گلخانه‌‌ای دقیق و قابل اعتمادی به همراه کنترل شدید تامین‌‌کنندگان مواد اولیه‌‌ی تجدید‌‌پذیرشان ارایه دهد.

حرکات چرخشی
بخشی از سبد محصولات نرم‌‌کننده‌‌ی شرکت BASF در حال حاضر برپایه‌‌ی ورودی‌‌های زیست‌‌پایدار است که این شرکت به خوراک ورودی چرخشی ارجاع می‌‌دهد. با توجه به این، هر یک از خوراک ورودی تجدید‌‌پذیر یا بازیافت شیمیایی شده در شروع زنجیره‌‌ی ارزش به جای منابع فسیلی استفاده می‌‌شود. همانند شرکت Perstorp و دیگر شرکت‌‌ها، این خوراک ورودی جایگزین، بر اساس رویکرد تعادل جرمی به محصول فروش تخصص دارد.
رویکرد تعادل جرمی، به این شرکت اجازه می‌‌دهد تا خوراک ورودی تجدید‌‌پذیر و بازیافت شده را به همراه مواد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اولیه‌‌ی فسیلی با شبکه‌‌ی تولید کارآمد موجود، فرایند کند و سهم خود را به محصولات ویژه‌‌ای اختصاص دهد.
شرکت BASF تعدادی از نرم‌‌کننده‌‌های متعادل‌‌‌‌کننده‌‌ی زیست توده (biomass balanced-BMB) بر اساس مواد اولیه تجدید‌‌پذیر تحت عنوان Hexamoll DINCH BMB و Palatinol N BMB و Palatinol 10-P BMB و Plastomoll DOA BMB عرضه کرده است. شرکت BASF در تولیداتش به جای منابع فسیلی، مقادیری از زیست نفتا یا گاز زیستی به دست آمده از پسماند زیستی یا روغن‌‌های گیاهی را استفاده می‌‌کند. این شرکت می‌‌گوید، نرم‌‌کننده‌‌های متعادل شده با زیست توده، ردپای کربن کمتری از جایگزین‌‌های رایج نشان می‌‌دهند. شکل‌‌ 1 میزان کاهش انتشار ‌‌دی‌‌اکسید کربن ناشی از مصرف نرم‌‌کننده‌‌های BMB را نشان می‌‌دهد. هر دوی رویکرد تعادل جرمی و نرم‌‌کننده‌‌های BMB بر اساس طرح گواهی‌‌نامه‌‌ی REDcert2 تایید شده است.

برگردان : مهسا امیرشاهرخی
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 235 بسپار که در نیمه اردیبهشت ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا