اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ تبدیل ضایعات کیسه هوا با پوشش سیلیکونی به پلی آمید 66 تزریقی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر صنایع Toray ژاپن یک ماده پلی آمید بازیافتی (PA) 66 ساخته است که از برش‌های پارچه ای کیسه هوا با پوشش سیلیکونی بازیابی شده است. طبق گزارش‌ها، این گونه دارای همان جریان‌پذیری و خواص مکانیکی برای گونه‌های قالب‌گیری تزریقی PA 66 است.

بازیافت صنعتی گروه Refinverse سیلیکون را از برش‌های پارچه کیسه هوا جدا می‌کند و پلاستیک بازیافت شده را تمیز می‌کند، که Toray سپس از آن برای ایجاد گونه ای از PA 66 با ترکیب رزین با مواد افزودنی خاص استفاده می‌کند. Toray محصول جدید خود را با نام تجاری Eco-Use Amilanمعرفی خواهد کرد. Toray برند Ecouse را در سال 2015 برای مواد و محصولات بازیافتی سازگار با محیط زیست تأسیس کرد.

پارچه PA 66 مورد استفاده در کیسه‌های هوای خودرو می‌تواند با روکش سیلیکونی یا بدون روکش باشد. تولیدکنندگان معمولاً برش‌های ضایعات پارچه‌های بدون پوشش را بازیافت می‌کنند. بازیافت ضایعات پارچه ای کیسه هوا مستلزم حذف سیلیکون است. Refinverse اولین شرکتی بود که در ژاپن به بازیافت پارچه با پوشش سیلیکونی در مقیاس تجاری دست یافت.

بازیافت از طریق جداسازی و شستشو معمولاً آثاری از سیلیکون باقی می‌گذارد که رزین را تخریب می‌کند و قالب‌ها را در طول قالب‌گیری تزریقی آلوده می‌کند. مسئله دیگر گرانروی (viscosity) بالای نخ کیسه هوا است که کاربردهای جریان بالا را در دیواره نازک و سایر فرآیندهای قالب گیری تزریقی محدود می‌کند.

Toray افزودنی‌های خاص را برای جلوگیری از مهاجرت باقیمانده سیلیکون به سطح محصولات قالب گیری مورد استفاده قرار داده که چسبندگی قالب را تا حد زیادی کاهش داده است. بر اساس گزارش‌ها، جریان پذیری و خواص مکانیکی PA 66 بازیافتی با استفاده از فناوری Toray برابر با PA 66 غیربازیافتی است.

Toray قصد دارد ارسال و حمل و نقل نمونه کامل Ecouse Amilan را در آوریل 2023 در اسرع وقت آغاز کند. در نهایت قصد دارد مواد خام بازیافتی را در سایت‌های خارج از کشور خود تهیه کند تا یک سیستم عرضه جهانی ایجاد کند. همچنین به بررسی تجاری سازی محصولات بازیافتی PA 66 ساخته شده از کیسه هوای بازیابی شده از وسایل نقلیه ی اسقاطی می‌پردازد.

Toray قصد دارد Ecouse Toraycon را به عنوان یک رزین پلی بوتیلن ترفتالات (PBT) بازیافت شده شیمیایی با خواصی معادل مواد اولیه عرضه کند. این شرکت به ارزیابی بازیافت مواد و بازیافت مواد شیمیایی برای بسپارهای خود ادامه می‌دهد تا بتواند خط تولید Ecouse را با معرفی محصولاتی مانند Ecouse Toyolac acrylonitrile butadiene styrene (ABS) و Ecouse Torelina polyphenylene sulfide (PPS) گسترش دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا