اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/تحلیل های اقتصادی صاحبان صنعت پلیمر و پوشش در خصوص سال های 1401 و 1402/ دکتر میلاد مهرانپور، مدیر هلدینگ دانا: نظام ERP ضرورت سازمان هاست

بسپار/ ایران پلیمر  سال بد سال باد سال اشک سال شک …

بدون هیچ توضیح و حاشیه نویسی، آنچه در ادامه می خوانید پاسخ گروهی از مدیران صنعت پلیمر و پوشش به سوالاتی است که در ابتدای مطلب آورده ایم. نمی خواستیم کامتان را تلخ تر کنیم. می خواستیم همه مان بدانیم در وضعی که هست چه قدر شبیهیم.

– مهم ترین رویداد اقتصادی سال 1401 چه بود و چه تاثیراتی روی کسب و کار شما در صنعت پلیمر و پوشش داشت؟

– مثبت ترین و منفی ترین تصمیم اقتصادی دولت در سال 1401 را چه می دانید؟

– بزرگترین دستاورد سازمان شما در سال 1401 چه بود؟

– بزرگترین چالشی که در سال 1401 در حیطه فعالیت حرفه ای و تخصصی خود با آن مواجه شدید، چه بوده است؟

-پیش بینی شما برای آینده اقتصادی کشور چیست؟

– نکته دیگری را اگر لازم می دانید، بفرمایید.

 (این گفت و گوها در شماره نوروزی مجلات بسپار و پوشرنگ به چاپ رسیده و به تدریج منتشر خواهد شد.)

 

دکتر میلاد مهرانپور: اقتصاد سال 1401 در بخش تولید با یک سری رویدادهای بد همراه بود. بانک ها از چرخه وام دهی خارج شدند یا بسیار ضعیف تر وارد تامین چرخه نقدینگی تولید شدند. آن هم وام هایی با بازپرداخت و کارمزد  شدرو ضعیف تر کردن در تولید چرخه نقدینگی از عوامل اصلی است خیلی شرکت ها بر اساس وام از اواخر  درصدی که حتی اگر دریافت آن برای تولید ممکن باشد، قابل بازپرداحت با وضعیت هزینه های تورمی حقوق و دستمزد و انرژی و … نخواهد بود.

تولید عملا سوددهی خود را از دست داده و فقط برای محصولاتی با سودهای 100 تا 150 درصد ممکن است. چه محصولاتی چنین سودی می دهند؟ پیدا کردن این محصولا بسیار دشوار است. برای همین بحران است که خیلی شرکت ها بحران نقدینگی و سودآوری دارند.

بدترین چیزی که امسال با آن دست به گریبان بودیم نوسان قیمت و افزایشی بودن آنها بود.  غیر از ناراحت کننده بودن بالا رفتن قیمت ها، عدم ثبات و غیرقابل برنامه ریزی بودن قیمت ها و نوسانان هاست که وضعیت را سخت تر می کند. امروز شما محصولی را می فروشید نمی دانید فردا مواد اولیه آن را باید با چه قیمتی جایگزین کنید؟! امکان قیمت دادن به مشتری را ندارید و امکان عقد قراردادها منتفی ست.

با نوسان قیمت بازار، سردرگمی عجیبی به وجود می آید و اغلب تصمیم می گیرند اصلا کاری نکنند! اواخر سال هم بدتر شد و نوسان روزانه روی قیمت دلار و مواد اولیه و … را شاهد هستیم.

تامین ارز واردات از طریق سامانه نیما هم بسیار دشوار بود. همین باعث هزینه های مضاعف دموراژ و گمرک و … می شد.

کارهای توسعه ای در مجموعه شرکت های دانا انجام شده که بخشی در بازیافت پلیمرهای مهندسی بوده و امیدواریم در سال آینده به بهره برداری برسد.

در قطعه سازی هم در حال راه اندازی یک خط تولید خیلی ویژه و خاص هستیم که قطعات خاصی را وارد بازار کشور خواهد کرد. شاید مهم ترین موضوعی که امسال استارت آن را زدیم، ایجاد نظام ERP در هلدینگ باشد. همانطور که می دانید این سیستم نرم افزاری برای مدیریت همه جانبه سازمان است و به نظر من به زودی به ضرورتی برای شرکت ها تبدیل می شود. تا وقتی مدیر سازمان نتواند به خوبی جوانب مختلف را نظاره گر باشد، نمی تواند در بازار بماند و یا در رقابت برنده باشد. در ERP همانطور که همه آشنا هستند، نگاه جامع و در لحظه ای را به تمام جنبه های تولید و مالی و فروش و منابع انسانی و … خواهیم داشت. راه اندازی و اجرای ERP در سازمان ما بسیار درست و کاربردی بوده است.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 245 ماهنامه بسپار که در نیمه اسفند ماه 1401 منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا