اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ تحول در تولید پوشش ها و زیست ماندگاری

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر در این مصاحبه با دکتر اوا گارسیا لسینا، مدیر مهندسی سطح Cidetec، در مورد روند پوشش گفتگو شده است.

همه جا بحث زیست ماندگاری داغ است.

پوشش‌های موظف چه نقشی در زیست ماندگاری دارند؟

دکتر اوا گارسیا لسینا: پوشش‌های موظف ممکن است از دو طریق به زیست ماندگاری کمک کنند: اول اینکه به‌خودی‌خود ایمن و زیست ماندگار هستند؛ و دوم، با ارائه عملکرد و وظایفی که به جهانی پایدارتر و ماندگارتر کمک می‌کند. اجازه دهید این ایده‌ها راکمی توضیح دهم. پیمان سبز اروپا یک برنامه رشد جدید است که هدف آن تبدیل اروپا به اولین قاره مصون از اقلیم تا سال 2050 است. یکی از اجزای اصلی این استراتژی رویکرد ایمن و زیست ماندگار با طراحی (SSbD) است که یک استراتژی دستگاهی و جهانی است. این راهبرد امکان در نظر گرفتن هم‌زمان جنبه‌های زیست ماندگاری و ایمنی را در مراحل اولیه توسعه سطوح، پوشش‌ها، مواد و محصولات جدید، به حداقل رساندن استفاده از مواد شیمیایی خطرناک، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ترویج استفاده مجدد و بازیافت مواد در چارچوب اقتصاد دایره‌ای را دارد. این استراتژی مستلزم تغییر قابل‌توجهی درروش تولید پوشش‌ها به‌منظور اطمینان از ایمنی و زیست ماندگاری آن‌ها از مرحله طراحی تا پایان عمر مفید آن‌ها است. با این استراتژی، مهندسی سطح Cidetec پوشش‌های همه گریز و/یا لغزنده را توسعه داده است که بدون فلوئور، پوشش‌های ضد باکتری بدون نقره و پوشش‌هایی باقابلیت تمیز کردن آسان حاوی اجزای زیست پایه است. از ظرفی این پوشش هایموظف با توجه به رفتارشان به زیست ماندگاری کمک می‌کند.

بنابراین، ما درحال‌توسعه پوشش‌های ضد آلودگی برای باله‌ای هواپیما، حفظ جریان آرام و کاهش مصرف سوخت و انتشار دی‌اکسید کربن، پوشش‌هایی باقابلیت تمیز کردن آسان و نوشتارناپذیر هستیم که تعداد دفعات تعمیر و نگهداری در ساختمان‌ها و حمل‌ونقل عمومی، ضد جرم را کاهش می‌دهد. پوشش‌هایی برای کاربردهای دریایی و پوشش‌های خودترمیم شونده که دوام مواد و محصولات را برای صنعت خودرو افزایش ‌دهد. این‌ها تنها نمونه‌هایی از کیفیت پوشش‌های موظف هستند که باصرفه جویی در مصرف انرژی، مواد و هزینه‌ها به اهداف زیست ماندگاری و اقتصاد دایره‌ای کمک می‌کنند.

پیش‌بینی می‌کنید چه پیشرفت‌های فنی در پوشش‌های موظف در سال‌های آینده تأثیر بگذارد؟

دکتر اوا گارسیا لسینا: من معتقدم سه پیشرفت فنی عمده وجود دارد که در سال‌های آینده بر پوشش‌های موظف تأثیر می‌گذارد:

1 – پذیرش فناوری‌های توانمند دیجیتال، مانند اتوماسیون و مجازی‌سازی فرآیندهای سطح بعدی، یادگیری ماشین، محاسبات و هوش مصنوعی برای توسعه فرآیندهای تولید انتخابی، دیجیتالی شده و کارآمدتر؛

2- انقلاب زیستی که منجر به الحاق مواد شیمیایی جدید زیست پایه به تولید پوشش‌های زیستی موظف عاری از مواد سمی می‌شود.

3- و درنهایت، انتقال به پوشش‌های کاربردی دیجیتالی شده، پاسخگویی به چالش‌های عملکردی، کارایی و تجربه کاربر برای بازار و جامعه.

همیشه یک استراتژی زیست ماندگار را در ذهن داشته باشید.

مترجم: مهندس کاوه شریفی، کارشناسی ارشد مهندسی شیمی ، دانشگاه گلستان

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 246 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان اسفند ماه 1401 منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

منبع:

https://www.european-coatings.com/articles/2023/01/expert-voice-on-functional-coatings?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=LA_EC_red_NL_2023_01_20

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا