اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ ترازنامه‌ی 4.8 میلیارد یورویی 2023 برای سازندگان ماشین آلات پلاستیک و لاستیک ایتالیا

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر اما سال 2024 کمی پیچیده تر خواهد بود…
ارقام نهایی رسمی سال 2023 و تصویری که از مرکز مطالعات MECS به دست می‌آید مربوط به یک سال رکوردشکن دیگر است: صنعت فناوری پلاستیک و لاستیک با نمایندگی انجمن تجاری آماپلاست سال ۲۰۲۳ را با گردش مالی 4.8 میلیارد یورویی به پایان رساند که نشان دهنده‌ی افزایش 2.8+٪ نسبت به سال 2022 است و صحت پیش بینی قبلی در دسامبر را تأیید می‌کند.
رشدی که در سال‌های اخیر شاهد بودیم، سلامت عمومی صنعت ماشین‌آلات پلاستیک و لاستیک ایتالیا را به عنوان یک معیار جهانی تأیید می‌کند. جای تعجب نیست که این نتیجه‌ی برجسته در وهله‌ی اول از صادرات ناشی می‌شود که در سال 2023 به 3.59 میلیارد یورو رسید و افزایش چشمگیر 10.8+٪ نسبت به سال 2022 را نشان می‌دهد.
از سوی دیگر، بازار داخلی نسبت به سال 2022 روند معکوس را نشان داده و با 7.5- درصد کاهش به 2.33 میلیارد یورو رسیده است.
جنگ در خاورمیانه، افزایش نرخ بهره و بی ثباتی گسترده‌ی خبری، از سال 2024 سالی پیچیده می‌سازد که بعید به نظر می‌رسد عملکرد درخشان سال 2023 را تکرار کند. پس از حل بحران زنجیره‌ی تامین با افزایش سفارش‌ها در سال‌های 2021 و 2022، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که تعدیل مجدد قابل توجهی وجود داشته باشد.

 

آمار بازار ایتالیایی ماشین آلات، تجهیزات و قالب‌های پلاستیک و لاستیک

صادرات برای تولیدکنندگان ایتالیایی – که همچنان سهم تولید در حدود 75٪ را نشان می‌دهد – رشد پایداری در سه منطقه جغرافیایی کلان و اصلی دارد:
• اروپا: 6.1+٪، به تفکیک با 9.2+٪ برای منطقه‌ی اتحادیه اروپا و 4.8-٪ برای کشورهای خارج از اتحادیه اروپا
• قاره آمریکا: 20.2+ درصد با میانگین رشد دو رقمی هم برای منطقه USMCA و هم برای آمریکای لاتین. یک روند کمّی کمتر از حد متوسط اما با این حال مثبت (5.5+٪) در فروش به مشتریان در ایالات متحده (بازار شماره یک) وجود دارد، کشوری که نمایشگاه NPE در 6 تا 10 مه (17 تا 21 اردیبهشت 1403) در آن برگزار می‌شود و شامل مجموعه شرکت کنندگان Amaplast متشکل از 20 شرکت است.
• آسیا: 8.1+٪، متأثر از ترکیب رشد قوی در خاورمیانه (50.3+٪) و یک رکود خفیف در خاور دور (1.3-٪). با این حال، رکود در منطقه دوم مربوط به چین (12.4+٪) نیست، که در 23 تا 26 آوریل (4 تا 7 اردیبهشت 1403) میزبان Chinaplas خواهد بود. نمایشگاهی که آماپلاست با تقریباً پنجاه شرکت عضو در آن حضور خواهد داشت.
صادرات به آفریقا هم در بازارهای مدیترانه (36.0+ درصد) و هم در کشورهای جنوب صحرا (31.3+ درصد) رشد قابل توجهی نشان داد. طبیعتاً آماپلاست در حال تشدید فعالیت‌های تبلیغاتی خود در این قاره است و در نمایشگاه‌های تجاری متعددی شرکت می‌کند تا از شرکت‌های عضو خود در کشف پتانسیل‌های بزرگ این منطقه حمایت کند.

 

صادرات تجهیزات و قالب به مناطق مقصد ماشین آلات پلاستیک و لاستیک ایتالیایی

 

ده کشور برتر مقصد صادرات ماشین آلات، تجهیزات و قالب‌های پلاستیک و لاستیک ایتالیا (هزار یورو– رتبه بندی 2023)

در مورد دسته بندی صادرات، رشد دو رقمی برای همه انواع ماشین آلات (تنها استثناء رانشگرها است که میانگین 7+ درصد را به خود اختصاص دادند) وجود دارد. بهبود قابل توجه برای انواع خاصی (مانند قالب گیری تزریقی و ماشین‌های گرماشکل دهی) پس از ماه‌های ابتدایی نسبتاً ضعیف سال وجود دارد.
ترازنامه جمعی برای اعضای آماپلاست عملکرد کمی درخشان تر از سال قبل دارد و نظرسنجی اوایل ژانویه نشان داد که حدود نیمی از شرکت‌ها سال جدید را با رشدی بیش از 2022 به پایان رسانده اند و بیش از سی مورد گردش مالی بیش از 20+٪ را ثبت کرده اند. از سوی دیگر، تقریباً 43 درصد از اعضا شاهد کاهش فروش بودند و 6 درصد نیز تغییری نداشتند.
در بخش اشتغال، نزدیک به 40٪ از اعضا به پرسنل خود اضافه کرده اند (با 24 شرکتی که 10٪ یا بیشتر توسعه یافته اند) در حالی که بخش مشابهی مجبور به کاهش نیروی کار شده اند.
ماسیمو مارگالیونه، رئیس آماپلاست گفت: «ما از این آمار بسیار خوشحالیم و باید بسیار افتخار کنیم. داده‌های تلفیقی 2023، همراه با موفقیت نمایشگاه پلاست برای ما، تأیید می‌کند که صنعت ماشین‌آلات پلاستیک و لاستیک نقش رهبری بین‌المللی را برای تولید ایتالیا حفظ می‌کند.
در حالی که تراز سال 2023 به طور کلی مثبت است، کاهش رشد در پایان سال و دورنمای نامطلوب برای دوره‌ی جدید، شرکت‌های این بخش را نگران کرده است. اما با وجود این، من قصد دارم خوشبین بمانم و اعتماد من به آینده مبتنی بر سفسطه‌ی ایدئولوژیک نیست، بلکه بر این آگاهی ملموس و محکم است که ایتالیایی‌ها در سطح بین المللی در سال‌های اخیر برتری داشته اند.
خوش‌بینی من در این است که اقتصاد و صنعت ما که عمدتاً از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط تشکیل شده است، بار دیگر در حوزه‌ی کارآفرینی موفق خواهد شد و با تحقیق و توسعه‌ی قوی ما را برای چندمین بار از شرایط سخت عبور خواهد داد.
تصویب طرح جدید Industry 5.0، از یک سو، به وضوح مورد استقبال قرار گرفته است، زیرا می‌تواند از مشتریان ایتالیایی در سرمایه گذاری‌های فناوری خود با نگاه به سمت گذار سبز حمایت کند، از سوی دیگر، از عرضه‌ی طولانی مدت آسیب دیده است. درهرحال بازار داخلی به اقدامات حمایتی به موقع نیاز دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا