اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ تغییر و تحولات جهانی پلاستیک متاثر از وضعیت چین!

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر چندین دهه است که چین در تجارت پلاستیک فعال بوده است. از جابه‌جایی کل بخش‌های تولیدی و رقابت ناعادلانه با قالب‌سازان آمریکایی گرفته تا حمایت از تعریفی واقعاً منحصر به فرد از مالکیت معنوی، چین خاری در چشم صنعت پلاستیک بوده است. به گفته برخی ناظران صنعت، می‌توانید تلاش چین برای خودکفایی در پلاستیک را به این فهرست اضافه کنید.

سرمایه گذاری بیش از حد در ظرفیت
بر اساس داده‌های سه ماهه اول، سطح خودکفایی چین در پلی اتیلن احتمالا امسال نسبت به 51 درصد در سال 2020 به 70 درصد می‌رسد؛ و در پلی پروپیلن، احتمالاً به 96 درصد می‌رسد. در همین حال، صنعت جهانی فریب خورد و تصور کرد که برنامه چین در رشد تقاضا دهه‌ها طول می‌کشد و با نرخ‌های دو رقمی به رشد خود ادامه می‌دهد و منجر به سرمایه‌گذاری بیش از حد در ظرفیت‌های جدید می‌شود. همه کسانی که در حال حاضر به صادرات به چین متکی هستند، متعجب هستند که بعداً چه اتفاقی می‌افتد.

در تجارت انتخابی وجود ندارد
در گزارشی در خصوص تغییر جهانی صنعت پلاستیک در مورد اختلالات تاریخی در بازار جهانی بسپارها اشاره شده است و طبق این گزارش مسیر چین به سمت خودکفایی، ششمین اختلال در این زمینه است. پنج اختلال دیگر با اختراع باکلیت در حدود سال 1907 و به دنبال آن صنعتی شدن، مجوز دهی به فناوری، ظهور خاورمیانه به عنوان تولیدکننده پایین دستی مواد اولیه و انقلاب شیلی در ایالات متحده آغاز شد.

در ادامه، اختلال هفتم اختلالی از سوی چالش‌های راهبردی است و صریحاً به چین مربوط نیست. اما برخی از عوامل مؤثر در آن مثل مسائل زنجیره تأمین، تنش‌های ژئوپلیتیکی و حمایت‌ها مطمئناً به چین مرتبط هستند. عوامل دیگری مثل سیاست‌های ESG، پایداری نوآورانه و نوسان‌های قیمت‌های انرژی نیز مؤثر هستند.
در این روند، پایداری تغییر دهنده ی بازی برای صنعت پلاستیک است و دست اندرکاران باید تعهد عمیقی برای حل مشکل زباله‌های پلاستیکی و باز کردن مسیری برای اقتصاد چرخشی داشته باشند.

اساساً حرکت چین به سمت خودکفایی و نیاز به مقابله با زباله‌های پلاستیکی نشان می‌دهد که انتخابی در کار نیست و تنها زمان محدودی برای دستیابی به تحول لازم وجود دارد. برنده‌ها و بازنده‌ها در حال ظهور هستند. بازیگران صنعت بسپار که ریسک‌ها و فرصت‌ها را درک می‌کنند؛ شفاف و جامع فکر می‌کنند؛ و راهبردی و قاطعانه برای مقابله مؤثر با چالش‌ها حرکت می‌کنند، در صدر قرار خواهند گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا