اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ تغییر چرخه پلاستیک PET با وابسپارش

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر بازیافت شیمیایی روش جدید رو به رشدی در عرصه‌ی صنعت بسپار است. برای مثال شرکت دانش بنیان سوئیسی DePoly که در سال 2020 تأسیس شده، فرآیند بازیافت شیمیایی فراگیری را توسعه داده است که پلاستیک‌ها، منسوجات و الیاف پلی‌استر مخلوط پس از مصرف و پس از تولید را با کیفیتی عالی به پیش‌سازهایشان تبدیل می‌کند.

این فرآیند در دمای اتاق و فشار استاندارد، بدون نیاز به جداسازی، پیش شستشو یا حذف مواد آلاینده کار می‌کند و می‌تواند با سهولت نسبی اجرا شود. به همین دلیل از نظر مصرف انرژی صرفه‌ی اقتصادی دارد. تأمین مالی انبوه برای این کار توسط BASF Venture Capital و Wingman Ventures با مشارکت Beiersdorf، Infinity Recycling، CIECH Ventures، Zürcher Kantonalbank، Angel Invest، ACE & Company و دیگران رهبری شده است.

این تأمین مالی، DePoly را قادر می‌سازد تا گسترش و توسعه فرآیند وابسپارش (depolymerization) خود را تسریع بخشد و منجر به ساخت یک کارخانه‌ی نمایشی شود که انتظار می‌رود در سال 2024 عملیاتی گردد. BASF قویاً به پتانسیل فناوری توسعه یافته توسط DePoly باور دارد. همانطور که صاحبان برندها به طور روز افزونی به دنبال درصد محتوای بازیافتی بالاتر در محصولات خود هستند، انتظار می‌رود تقاضا برای فناوری‌های بازیافت پیشرفته افزایش یابد. فناوری DePoly راه حلی امیدوارکننده برای مقابله با چالش جهانی زباله‌های پلاستیکی است و همزمان سبب کاهش انتشار گازهای گلخانه ای مربوط به تولید پلاستیک‌های بکر می‌شود. مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران DePoly اظهار کرده است که بازار پلاستیک در حال حاضر با نرخ رشد مرکب سالانه 5٪ در حال رشد است. پلاستیک‌ها ناگزیر بخشی از زندگی ما هستند و زباله‌های پلاستیکی تبدیل به معضلی جهانی شده است. در DePoly با بازیافت پلاستیک‌های قبل از مصرف و پس از مصرف و پس از صنعتی شدن که در صورت عدم بازیافت به مراکز سوزاندن فرستاده می‌شوند یا دفن می‌شوند، کمک شایانی به محیط زیست می‌شود. هدف حذف زباله‌های پلاستیکی و ایجاد منبع پایدار مواد شیمیایی با تغییر مسیر این زباله‌ها از محیط و همزمان کاهش ردپای کربن تا 65٪ است. مواد خام تولید شده از این روش با مواد اولیه پایه نفتی مطابقت دارد، به این معنی که برای مثال مشتریان دیگر مجبور نیستند بین کیفیت PET و پایداری آن یکی را انتخاب کنند. DePoly راه را برای یک اقتصاد پلاستیکی واقعاً پایدار و با کیفیت هموار می‌کند. کارخانه آزمایشی DePoly در Sion، سوئیس ساخته شده است که ظرفیت 50 تن در سال دارد. گام بعدی یک کارخانه ینمایشی با ظرفیت 500 تن در سال است تا این فناوری را در مقیاس تجاری نشان دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا