اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ تلاش برای رسیدن به قله‌‌های جدید در پلیمرهای با منشاء زیستی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر توسعه‌‌ی بسپار‌‌ها زیست‌‌پایه با خواصی نزدیک به پلاستیک‌‌های برگرفته از منابع فسیلی، امکان استفاده از آن‌‌ها را در کاربرد‌‌ها و زمینه‌‌های مورد نیاز بیشتری فراهم می‌‌کند. در این مقاله توسعه بسپارهای زیست‌‌پایه گزارش شده است.

تولید‌‌کنندگان بسپار، آمیزه‌‌سازان و فرایندکاران در سراسر جهان، موفقیت‌‌های قابل توجه و فزاینده‌‌ای در دستیابی به گرمانرم‌‌هایی با خواص عالی، از منابع تجدید‌‌پذیر که به عنوان پلاستیک‌‌های پایه زیستی یا زیست‌‌پلاستیک‌‌ها اشاره شده، کسب کردند. برخی اوقات، بسپار‌‌های مورد استفاده فقط به عنوان بسپار‌‌هایی که از خوراک اولیه با منشاء فسیلی ساخته شدند نظیر پلی‌‌کربنات، شناسایی شدند. برخی‌‌اوقات، آن‌‌ها همانند پلی‌‌آمید‌‌ها، به شکل یک خانواده‌‌ی بزرگ گسترش می‌‌یابند و برخی اوقات آن‌‌ها بسپار‌‌هایی هستند که هرگز تا به حال وجود نداشتند نظیر پلی‌‌لاکتیک‌‌اسید (PLA) و پلی‌‌هیدروکسی آلکانوات (PHA) تاحدی که برخی از مردم اعتقاد دارند این مواد به هیچ وجه پلاستیک نیستند. اما در همه‌‌ی موارد، تامین‌‌کنندگان و فرایندکاران، آن‌‌ها را نه فقط به علت درج نام زیستی یا سبز روی محصول، بلکه به خاطر کارایی‌‌ و عملکرد لازمی که این مواد دارند، به کار می‌‌گیرند.
شرکت Arctic Biomaterials در کشور فنلاند، آمیزه‌‌ها و چندسازه‌‌های زیست‌‌تخریب‌‌پذیر با منشاء زیستی و با کارایی عالی تولید می‌‌کند. یک خصوصیت منحصر‌‌به‌‌فرد فناوری چندسازه‌‌ی ABM این شرکت، تولید الیاف شیشه‌‌ی تخریب‌‌پذیر با استحکام زیاد است.
به گفته‌‌ی این شرکت، این الیاف شیشه‌‌ تحت شرایط مرطوب، به آرامی شروع به انحلال و تخریب می‌‌کنند. این فناوری در بخش کاشتنی‌‌های پزشکی به خوبی شناخته شده است. مواد تشکیل‌‌دهنده‌‌ی اصلی، مشابه شیشه‌‌ی پنجره‌‌های رایج است و فقط خواص آن متفاوت است که می‌‌تواند در تولید الیاف شیشه و شیمی انحلال‌‌پذیری منحصر‌‌به‌‌فرد، به‌‌کار گرفته شود. شرکت Arctic Biomaterials تجهیزات جدید تولید شیشه در مقیاس تجاری را در سال 2019 راه‌‌اندازی کرد تا نیاز‌‌های موجود در زمینه‌‌ی مواد با فناوری خاص را برطرف کند. این شرکت، اخیرا، انواع محصولات تقویت شده با الیاف شیشه‌‌ی تخریب‌‌پذیر تولید‌‌ کرده را صحه‌‌گذاری می‌‌کند و نتایج حاصل شده، زمان‌‌های چرخه عالی به همراه استحکام و مقاومت گرمایی زیاد و توانایی بالای‌‌ تبدیل به پسماند پوسیدنی (compostability) برای این محصولات را نشان داده است.
شرکت Arctic Biomaterials خانواده‌‌‌‌ای از محصول جدیدی به نام سِری ArcBiox MFA را معرفی کرده است که متشکل از آمیزه‌‌های پایه زیستی با استفاده از آمیخته‌‌هایی از بسپار‌‌های زیستی مختلف پرشده با مواد معدنی، می‌‌باشد. این محصول در شکل 1 نشان داده شده است. این شرکت اعلام کرده است که ردپا و اثر زیست‌‌محیطی این محصول 80 درصد کمتر از هم‌‌بسپار اکریلونیتریل ‌‌بوتادی‌‌ان‌‌ استایرن (ABS) با منشاء فسیلی است. براساس تحقیقات این شرکت، سِری محصولات MFA، یک جایگزین عالی برای ABS و پلی‌‌پروپیلن (PP) در کاربرد‌‌هایی نظیر آرایشی و بهداشتی، ظروف آشپزخانه یا کاربرد‌‌های صنعتی هم‌‌چون، قطعات ماشین ‌‌با‌‌دوام متوسط است.

برگردان : مهندس مهسا امیرشاهرخی
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۳۲ ماهنامه بسپار که در نیمه بهمن ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا