اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ تمرکز گروه EREMA بر پژوهش در خصوص اقتصاد چرخشی برای الیاف PET

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر صنعت نساجی سومین مصرف کننده‌ی بزرگ پلاستیک در دنیا است. در حالیکه نرخ رشد در تولید الیاف و منسوجات بالاست، اقتصاد چرخشی (circular economy) یعنی کمینه کردن پسماندها و بیشترین استفاده از منابع، به سختی در این بخش ایجاد شده است. گروه EREMAبا واحد تجاری الیاف و منسوجات جدید خود در حال توسعه‌ی راه حل‌های بازیافت است. در حال حاضر تمرکز پروژه بر مواد الیاف PET حاصل از فرآیند تولید الیاف یا مراحل بعدی آن است. فناوری بازیافت منسوجات لیفی مخلوط از منابع نساجی باید در مرحله‌ی بعدی پروژه مورد توجه قرار بگیرند.
دو فناوری EREMA به نام‌های VACUREMA و INTAREMA و همچنین فناوری PURE LOOP’s ISEC evo و طیف گسترده‌ای از ماشین آلات به این مجموعه امکان بازیافت PET و الیاف را می‌دهد. با توجه به این که مقدار استفاده از الیاف PETدر منسوجات حدود دو سوم از کل حجم مصرف PET را تشکیل می‌دهند و تنها یک سوم از آن برای بسته بندی استفاده می‌شود، یافتن راه حل‌های بازیافتی برای الیاف PET گام مهمی برای اقتصاد چرخشی است.
گروه EREMA طرح خود را بر اساس دانش موجود پیاده کرده است و در آن فناوری‌های بازیافت قدیمی با بهینه سازی جدیدی ترکیب شدند. به صورتی که زمان ماندن مذاب PET را که در فرآیند بازیافت الیاف برای حذف موثر چربی‌ها ضروری است، افزایش می‌دهد. در فرآیند بازیافت مجموعه‌ی EREMA مقدار گرانروی ذاتی PET پس از اکستروژن (رانشگری) تا اندازه‌ای که برای تولید الیاف ضروری است، افزایش می‌یابد.
کیفیت PET بازیافت شده با این روش به قدری بالاست که می‌توان از آن به صورت خالص برای تولید الیاف بسیار ریز تا dtex 2 استفاده کرد. بنابراین ضایعات الیاف PET از فرآیند تولید می‌توانند به الیاف و رشته‌های بازیافت شده تبدیل شوند.
مرکز آزمایش الیاف برای آزمایش مواد مشتریان
مجموعه EREMA، به منظور تسریع در این کار، مرکز آزمایش الیاف خود را نیز راه اندازی کرده است. در این مرکز گروه‌های بین شرکتی بر روی راه حل‌های بازیافت الیاف به الیاف کار می‌کنند. این مرکز هم چنین به عنوان یک کارخانه‌ی بازیافت کاملاً مجهز در مقیاس صنعتی فعالیت می‌کند. شامل فناوری جانبی لازم برای مواد الیاف است و برای آزمایش مواد مشتریان در دسترس قرار دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا