اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ تمرکز Aimplas و شرکای صنعتی روی بازیافت شیمیایی کامپوزیت ها

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر Aimplas، مرکز فناوری پلاستیک (والنسیا، اسپانیا) و موسسه فناوری سرامیک (ITC، Castellón، اسپانیا) در حال توسعه پروژه EROS هستند. تحت این پروژه، فرآیندهای بازیافت جدیدی برای بازیابی مواد کامپوزیتی از بخش‌های هوانوردی و توربین‌های بادی برای استفاده مجدد در محصولات جدید برای صنایع حمل‌ونقل و سرامیک توسعه خواهند یافت.

Aimplas خاطرنشان می کند که مدیریت پسماند برای مواد کامپوزیتی همچنان چالش های ذاتی را ایجاد کرده و بازیافت آنها را به یک فرآیند پیچیده تبدیل می کند. به عنوان مثال، تخمین زده می شود که در بیست سال آینده ده هزار هواپیما در سطح جهان از خدمات خارج شوند.

نیمی از ظرفیت نصب شده توربین های بادی اروپا با ظرفیت 146 گیگاوات (GW) نیز تا سال 2030 به بیست سالگی عمر خود خواهد رسید.
فرآیندهای بازیافت مکانیکی و شیمیایی مانند solvolysis و pyrolysis برای تولید سه محصول جدید: الیاف شیشه، الیاف کربن و گلیکول‌ها انجام می‌شود. برای کاهش دمای پخت کاشی، الیاف شیشه به شکل تکیه گاه های سرامیکی، فریت ها و لعاب ها اعمال می شود. جوهرها با گلیکول ها تولید خواهند شد و الیاف کربن برای ساخت کامپوزیت های پایدار برای بخش حمل و نقل استفاده خواهد شد.
همچنین Reciclalia، Keraben، Fritta و Sofitec در این پروژه شرکت می کنند تا اطمینان حاصل شود که نتایج به کل زنجیره ارزش می رسد.

این پروژه در چارچوب فراخوان ملی Retos Colaboración قرار دارد و توسط وزارت علوم، نوآوری و دانشگاه ها تامین می شود.

 

برگردان: مهندس  مسعود خلج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا