اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ توسعه‌‌ی ماشین‌‌آلات جدید پلی‌‌اتیلن ‌‌ترفتالات بازیافتی (rPET)

بسپار/ایران پلیمر عرضه‌‌کنندگان فناوری‌‌های بازیافت پی‌‌اتیلن ‌‌ترفتالات سامانه‌‌های جدید خود را در نمایشگاه K2022 در اکتبر 2022 به نمایش گذاشتند که در این مقاله آورده شده است.

تقاضای بالا برای خطوط بازیافت پلی‌‌اتیلن ‌‌ترفتالات پسامصرف- زمان انتظار از 12 ماه تا تقریبا 2 سال نشانه مطمئنی از نیاز بخش موادغذایی و نوشیدنی به قراردادن پلی‌‌اتیلن‌‌ ترفتالات بازیافتی در بسته‌‌بندی است. قوانین اتحادیه ‌‌اروپا مستلزم آن است که تا سال 2025، تمام بطری‌‌های جدید پلی‌‌اتیلن‌‌ ترفتالات حاوی حداقل 25 درصد مواد بازیافتی، با افزایش این رقم به 30 درصد تا سال 2023 باشند.

این که متصدیان کارخانه بازیافت قادر خواهند بود مواد اولیه لازم را با قیمت مناسب به‌‌دست آورد یک سوال باز است. اما این‌‌که حداقل بتوانند، فناوری‌‌هایی برای تبدیل پسماند پسامصرفی به مواد مناسب برای کاربردهای در تماس با موادغذایی بیابند، همواره در حال بهبود است. چندین پیشرفت جدید موردتوجه در نمایشگاه K2022 در دوسلدورف وجود داشت.
شرکت Starlinger Recycling Technology با سامانه بازیافت بطری به بطری جدید خود با نام RecoStar PET Art مثال خوبی است. در این‌‌جا، دو واحد خشک‌‌کن معمولی با زمان ماند حدود یک ساعت هر یک در یک واحد بزرگ‌‌تر با زمان ماند دو ساعت ترکیب شده‌‌اند. مزیت این است که واحد خلا مورد استفاده در نسخه قبلی از بین‌‌رفته، مصرف انرژی و الزامات نگه‌‌داری کاهش یافته است. در فناوری RecoStar PET Art هزینه تولید تا حدود 21 درصد صرفه‌‌جویی می‌‌شود. مصرف انرژی تا 25 درصد درمقایسه با مدل قبلی کاهش یافته است و به زمان نگه‌‌داری 46 درصد کم‌‌تر نیاز است. ظرفیت برون‌‌داد تا 15 درصد افزایش یافته است

شکل 1: در نمایشگاه K2022 شرکت Starlinger خط RecoStar PET Art را برای کاربردهای بطری به بطری PET رونمایی کرد.

شرکت Viscotec، زیرمجموعه گروه Starlinger، سامانه‌‌های چندتراکمی حالت جامد (SSP) را برای آلایش‌زدایی (decontamination) تا سطح موردنیاز برای بسته‌‌بندی موادغذایی و انواع آن شامل سامانه‌‌های طراحی‌‌شده برای بالا بردن گرانروی ذاتی (IV) پلی‌‌اتیلن‌‌‌‌ ترفتالات بازیافتی تولید می‌‌کند. واکنش‌‌گاه جدید آلایش‌زدای فاز مذاب VisocoZero برای تولید گونه مواد غذایی بسپارهای پلی‌‌الفین و پلی‌‌استایرن بازیافتی و PET بازیافتی با IV بیشتر و گونه مواد غذایی طراحی شده است. به گفته این شرکت، هنگام بازیافت پسماند پلی‌‌اتیلن ‌‌ترفتالات، دانه‌‌های PET بازیافتی گونه مواد غذایی تنها در چند دقیقه تولید می‌‌شوند. افزایش گرانروی ذاتی و آلایش‌زدایی مواد با سرعت فوق‌‌العاده بالایی انجام می‌‌شود. این یک روش مقرون‌‌به‌‌صرفه برای تولید دانه‌‌ها برای محصولات نهایی ساخته شده از پلی‌‌اتیلن ‌‌ترفتالات با گرانروی زیاد، ازجمله نوارهای تسمه یا الیاف است.
سامانه‌‌های جدید شرکت Erema می‌‌توانند در صرفه‌‌جویی انرژی بسیار مهم باشند. فلسفه این شرکت این است که مواد پسماند نیاز است که قبل از ذوب شدن مجدد تا حد زیادی تصفیه شوند، زیرا نسبت سطح به حجم پرک‌‌ها بسیار بیشتر از دانه ها است.
در چهار سال گذشته، شرکت Erema با شرکت Polymetrix (که قبلا یک واحد تجاری Bühler بود اما درحال حاضر 80 درصد متعلق به شرکت Sanlian Hope است) که در فناوری سامانه‌‌های چندتراکمی حالت جامد متخصص است کار کرده است و مکمل تخصص شرکت Erema در پیش‌‌آمایش شده است. این دو شرکت برای چهار سال گذشته با هم سامانه Vacunite را تولید کردند که از یک محیط فرایندی کاملا عاری از اکسیژن برای کاهش تخریب- جلوگیری از زردشدن- پلی‌‌اتیلن‌‌ ترفتالات استفاده می‌‌کند.
شرکت Erema اخیرا فناوری EcoGentle را توسعه داده است که شامل استفاده از طراحی ماردان نرم‌‌‌‌سازی برای ایجاد برش و کشش آرام، صرفه‌‌جویی بیشتر در انرژی (بخشی به‌‌علت کاهش دمای فرایند) و کاهش سطح AA (استالدهید، محصول جانبی تخریب PET، مترجم) است (شکل 2). آهنگ تولید تا 6 تن بر ساعت با فناوری جدید ممکن است. اندازه‌‌گیری‌‌ها در سامانه Vacurema Basic 2628 T منجر به 12 درصد صرفه‌‌جویی در مصرف انرژی کل و بین 30 و 47 درصد صرفه‌‌جویی انرژی برای نیروی‌‌محرکه رانشگر در سامانه‌‌های Vacurema Basic با اندازه 2021 به بالا شده است.

 

برگردان: مهندس رویا پورشوشتر
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره252 ماهنامه بسپار که در نیمه مهرماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا