اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ توسعه پلی اورتان فاقد ایزوسیانات برای پوشش های مقاوم در برابر خوردگی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر دانشمندان کشف کرده اند که توسعه پوشش های پلی اورتان فاقد ایزوسیانات (NIPU) در حلال های غیر سمی مثل دی اتیلن گلایکول دی اتیل اتر منجر به بهبود مقاومت پوشش ها در برابر آب می گردد. پوشش های پلی اورتان فاقد ایزوسیانات (NIPU) بعنوان جایگزین ایمن جهت پلی اورتان های بر پایه ایزوسیانات (که سمی می باشد) شناخته می شوند.

اما پوشش های پلی اورتان NIPU دارای مقاومت آب ضعیفی می باشند. این مقاومت ضعیف به دلیل وجود گروه های pendant hydroxyl در ساختار آنها می باشد. محققان پوشش NIPU شبکه ای شونده پایه حلال جدیدی در یک حلال غیر سمی (دی اتیلن گلایکول دی اتیل اتر) توسعه داده اند و خواص آن را ارزیابی کرده اند. مکانیزم شبکه ای شدن شامل یک واکنش ترنس استریفیکاسیون بین یک شبکه ای کننده متداول یعنی هگزا متوکسی متیل ملامین (HMMM) با گروه های NIPU hydroxyl می باشد. این واکنش در حضور یک کاتالیست اسیدی انجام می شود. پوشش NIPU شبکه ای شده دارای پایداری حرارتی خوب (تا دمای °C 245)، سختی مدادی بالا (تا 3H)، چسبندگی قوی به زیرآیند های فلزی (استحکام چسبندگی تا 9.04 MPa ) ، مقاومت خوب در برابر آب و مقاومت خوردگی خوب می باشد.

این پوشش به روش غوطه وری با موفقیت برای پوشش دهی نمونه های مس دارای اشکال پیچیده و سطوح غیر قابل دسترس مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که رزین های NIPU برای کاربرد در پوشش های صنعتی جایگزین مناسبی برای رزین های متداول پلی ال بر پایه نفت می باشند. نتایج این تحقیق در مجله Progress in Organic Coatings شماره January  سال 2024 به چاپ رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا