اخبار

اختصاصی بسپار/توسعه پوشش آبگریز جدید برای استفاده در صنعت الکترونیک

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر یک شیمیدان از RUND University به همراه همکارانش یک نوع جدید از نانوفیلم دو بعدی را از یک ماده آلی به نام calixarene توسعه داده اند. از این فیلم  می توان به عنوان یک پوشش حفاظتی در صنایع الکترونیک و بعنوان بخشی از فیلتر های مولکولی استفاده کرد.

همچنین آنها یک روش برای افزایش دوام این فیلم ها بوسیله تابش UV پیشنهاد داده اند. به گفته Alexey Kletskov این فیلم های آلی دو بعدی می توانند برای تولید پوشش های ضد خوردگی یا آبگریز جهت صنایع الکترونیک یا توسعه فیلتر های مولکولی استفاده شوند. این گروه از روش Langmuir-Blodgett برای ایجاد یک فیلم نازک از تک مولکول ها استفاده کردند. این روش بطور ویژه برای مولکول هایی که باید هم دارای گروههای آبگریز و هم گروههای آبدوست باشند توسعه داده شده است.

Calixarene یک مولکول آلی به شکل کاسه (bowl) می باشد که از حلقه های مختلفی تشکیل شده است. حلقه خارجی آن آبدوست بوده و آب را حفظ می کند. حلقه داخلی آبگریز یا دافع آب می باشد. Calixarene در صنایع شیمیایی بعنوان ماده افزودنی (additive) شناخته می شود. از این ماده در سنتز پلیمر های اتیلن و پروپیلن استفاده می شود. دانشمندان روسی و بلاروسی روش جدیدی برای استفاده از این مواد توسعه داده اند. آنها فیلم های بر پایه Calixarene با ضخامت 0.8 تا 1.5 نانومتر توسعه داده اند که می تواند بعنوان یک پوشش دافع آب عمل کند. آنها برای استحکام فیلم از تابش UV استفاده کردند. با استفاده از UV زنجیر های هیدروکربنی که حلقه های داخلی و خارجی هر مولکول را به هم متصل می کنند شکسته می شود. سپس مجددا به هم متصل می شوند اما این بار به گروههای آزاد سایر مولکول های Calixarene اتصال داده می شوند. در نتیجه تمام مولکول های موجود در فیلم در کنار هم قرار می گیرند. این گروه تحقیقاتی ساختار فیلم ها را با استفاده از میکروسکوپ اتمی بررسی کردند و دریافتند که کارایی تابش UV به طول زنجیر ها در ماکرو مولکول اصلی بستگی دارد.

مولکول های با طول زنجیر کوتاهتر فیلم های پایدار تری تشکیل می دهند. در حالیکه در مورد زنجیر های طولانی تابش UV باعث ایجاد ساختار نامنظم می گردد. بنابراین تابش UV همیشه مفید نمی باشد و در بعضی از مواقع می تواند خواص آبگریزی را کاهش دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا