اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ تولیدکنندگان، سطوح هوشمند خلق می کنند!

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر شرکت‌های پیشرو در زمینه فناوری درون‌‌قالب‌‌گیری (in-mould)، مرزهای آن‌‌چه را که در سطوح کاربردی و تزیینی قابل دستیابی است، به جلو می‌‌رانند. رشد استفاده از فیلم‌های تزیینی و کاربردی که ‌بخش‌‌های جدایی‌ناپذیر انواع محصولات قالب‌گیری تزریقی را تشکیل می‌دهند، از ظروف لبنی گرفته تا تجهیزات خودرو، برای همه کسانی که در نمایشگاه K2022 از سالن‌های ماشین‌آلات فراورش و مواد بازدید کردند، آشکار بود. چندین خط تولید در حال اجرا به نمایش گذاشته شد و نمونه‌هایی از قطعات نهایی و هم‌‌چنین خود فیلم‌ها بسیار مشاهده می‌‌شد. در این مقاله برخی از مهم‌ترین آن‌‌ها آورده شده است.

غرفه Arburg در نمایشگاه K2022 متمایز بود. نه تنها به خاطر رنگ سبز متمایز ماشین‌‌‌آلات، بلکه به دلیل صف‌های طولانی که اطراف آن‌ ایستاده بودند، یکی از مهم‌‌ترین موارد نشان داده شده، تولید بدنه و درب جعبه ابزار با تزیین فیلم از شرکت Leonhard Kurz است. جعبه ابزار در کنار دستگاه سرهم‌‌بندی می‌شد و سپس به بازدیدکنندگان در صف تحویل داده می‌شد. سامانه کلید دردست (turnkey system) روی دستگاه ترکیبی (هیبریدی)Allrounder 1120 H  با نیروی نگهدارنده (clamp force) 6500 کیلونیوتن و واحد تزریق اندازه 7000 متمرکز شد.

فیلم‌های طراحی سه‌بعدی روقالب‌‌گیری شده (Over-moulded) در گوشه‌های جعبه ابزار، سبک و زیبایی‌ ظاهری عالی را ایجاد می‌کنند. یک ربات SCARA درونه‌‌های فیلم را فراورش می‌کند، در حالی که کار بیشتر توسط سامانه رباتی خطی Multilift V 40 ، انجام می‌شود. فیلم‌ها ابتدا با استفاده از فرایند تزیین درون قالب (که شرکتArburg  آن را لایه لایه‌سازی درون قالب می‌نامد) درون قطعه ادغام می‌شوند و پس از آن با حروف Arburg در ایستگاه مهرزنی داغ برجسته‌‌کاری می‌‌شود.

شکل 1: فیلم‌های سه‌بعدی روقالب‌گیری شده و حروف‌‌گذاری Arburg با مهر داغ زیبایی ظاهری این جعبه ابزار را بهبود می‌بخشد.

 

شرکتLeonhard Kurz  در غرفه خود در نمایشگاهK2022  محصولات نوآورانه و زیست‌‌پایدار را در کاربردهای متعدد شامل خودرو، لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی مصرفی و بهداشت و زیبایی نشان داد. در ‌بخش بیرونی خودرو، شرکت، محصولاتی برای سطوح وسایل نقلیه برقی و رانندگی خودران عرضه کرد. شرکت تولید زنده روکش عقبی با عرض 852 میلی‌متر در دستگاه شرکت Engel را به نمایش گذاشت. پوشش نه تنها درون قالب تزیین شده است بلکه دو جزئی نیز قالب‌‌گیری شده است. این شرکت می‌گوید مخلوط‌‌های مواد دو جز و فناوری spin-stack، موانع نور و ساختارهای هدفمند را برای جلوه‌های نورپردازی سه بعدی فعال می‌کند. این قطعه کاملا قابل بازیافت است.

فناوری ماشین و فرایند جدید با همکاری شرکتSchöfer ، زیرمجموعه شرکت Kurz، توسعه یافته است و امکان استفاده از قالب‌‌گیری دو جزئی همراه با فناوریIMD  (تزیین درون قالب) را  فراهم می‌کند. در این‌‌جا از دو پلاستیک مختلف استفاده شده است: آمیخته‌‌های پلی‌‌کربنات/آکریلونیتریل بوتادی‌‌ان استایرن (ABS/PC) و پلی‌‌متیل متاکریلات (PMMA). برای مثال، این آمیخته خاص از مواد به شرکت اجازه می‌دهد، نور پس زمینه را با جداسازی نور هدفمند- بدون انتشار نور نامطلوب، فراهم کند. شرکت برای پاسخ به نیازهای بازار از نظر فناوری چند جزئی آماده است. تمام اجزاء بعدا می‌توانند به صورت مکانیکی با هم بازیافت شوند.

سطح متصل دارای تزیینی بزرگ و بدون درز، نور پس زمینه و جلوه‌های نورپردازی سه بعدی است. این بدان معنی است که پوشش عقب نیز ارتباط با سایر کاربران جاده را تسهیل می‌کند. جلوه‌‌های بیشتر تنها در نگاه دوم آشکار می‌شود. امکان ادغام عملکرد لمسی، به عنوان مثال، فعال کردن نشانگر سطح شارژ Shy Tech برای خودروهای برقی ارایه شده است. هم‌‌چنین این قطعه در برابر امواج رادار تراوا است و از جدیدترین سامانه‌های کمک راننده پشتیبانی می‌کند. عملکرد Shy Tech گزینه‌‌های یکپارچه را قادر می‌سازد تا زمانی که دست کاربر نزدیک می‌شود، قابل مشاهده باشند و عملکردهای ذخیره‌ شده را روی یک سطح نشان دهند.

هم‌‌چنین شرکت Kurz فرایندی را نشان داد که طراحی‌های فلزپوشانی (metallization) جدید را با رنگ‌های متنوع، تناژ رنگی مختلف و هندسه‌های سه بعدی امکان‌پذیر می‌سازد. این فرایند بر اساس واکنش دو فلز مختلف با یکدیگر است. راه حل جدید را می‌توان با نور پس زمینه و با جلوه‌های براق لمسی و مات تقویت کرد. هم‌‌چنین فناوری Kurz Biofense می‌تواند برای محافظت طولانی مدت از سطوح بهداشتی استفاده شود.

قاب‌های (panel) ماشین لباسشویی نمایش داده شده طیف گسترده‌ای از گزینه‌های سفارشی‌سازی و نور پس زمینه را نشان می‌دهد که می‌تواند با استفاده از فناوری IMD و IME (In-Mould Electronics، برای ساخت ابزار و قاب‌‌های درها و هم‌‌چنین کنترل پنجره‌‌ها و درها در خودروها استفاده می‌‌‌‌شود. IME اجازه می‌‌دهد تا شکل قاب‌‌های درب، از جمله حسگرهای لمسی برای موقعیت‌‌یابی صندلی‌‌ و هم‌‌چنین گرم‌‌کن‌‌های یکپارچه درب و حسگرهای کنترلی، طراحی شود. مترجم) پیاده‌‌سازی شود. در حالی که لایه رویی مشکی هنگام خاموش شدن، یک جلوه Shy Tech با سطح تیره ایجاد می‌کند، عملکردهای یکپارچه در نگاه دوم آشکار می‌شوند.

این امر توسط حسگرهای لمسی PolyIC شرکتKurz  امکان‌‌پذیر شده است که هم به عنوان حسگر صفحه لمسی در جلوی اجزای نمایشگر و هم به عنوان حسگرهای کلید لمسی قابل نوشتن به‌‌طور جداگانه استفاده می‌شوند. در مورد دوم، یک لایه پخش‌‌کننده (diffuser) نیز می‌تواند به طور مقرون به صرفه مستقیما درون ساختار حسگر ادغام شود. این امر نیاز به درونه‌‌های پخش‌‌کننده نور را از بین می‌برد. حسگرها را می‌توان به تزیینات لیزری و ضد نور مجهز کرد.

 

 

برگردان: دکتر فاطمه خودکار  [email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 252 ماهنامه بسپار که در نیمه مهرماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا