اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ تولیدکنندگان نرم‌‌کننده‌‌های PVC رویکردی زیستی در پیش می‌‌گیرند

گروه تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر بسیاری از آخرین پیشرفت‌ها در نرم‌‌کننده‌‌های (plasticiser) پلی‌‌وینیل ‌‌کلرید (PVC) در محصولات زیست‌‌پایه (bio-based) که عملکرد فعلی و انتظارات در مورد مهاجرت مواد را برآورده می‌‌کنند یا از آن فراتر می‌‌روند، متمرکز شده است. در این مقاله آخرین پیشرفت‌ها در این حوزه آورده شده است.

یکی از زمینه‌های مهم پیشرفت در نرم‌‌کننده‌‌های PVC، زیست‌‌پایداری (sustainability)، از طریق بسیاری از جدیدترین ابداعاتی که به‌‌طور کامل یا جزیی از مواداولیه تجدیدپذیر تولید می‌شوند، می‌‌باشد. توجه به این‌‌که چقدر از یک آمیزه PVC انعطاف‌‌پذیر توسط نرم‌‌کننده به وجود می‌‌آید، گزینه‌‌های تجدیدپذیر و زیست‌‌پایه می‌‌توانند ابزار بسیار موثری برای افزایش زیست‌‌پایداری اقلام تولیدشده با استفاده از این بسپار مهم و چندمنظوره ارایه دهند.

دو نرم‌‌کننده جدید بسپاری (پلی‌‌استر) 100 درصد زیست‌‌پایه 2178 Edenol و 2192 Edenol به‌‌تازگی توسط شرکت Emery Oleochemicals معرفی شده‌‌اند (شکل 1). تفاوت عمده بین این دو در وزن مولکولی آنها است که خود را در عدد گرانروی آشکار می‌‌سازد. هر یک از این دو نرم‌‌کننده را می‌‌توان به تنهایی یا در ترکیب با دیگری یا با دیگر نرم‌‌کننده متفاوت استفاده کرد. هر دو از واحدهای ساختاری ساخته شده‌‌اند که مطابق با مقررات تماس غیرمستقیم مواد غذایی برای پلاستیک‌‌ها و مصوبات تماس با مواد غذایی برای نرم‌‌کننده‌‌ها به صورت مشروط هستند.

بیشتر بخوانید

شرکت Emery می‌‌گوید ماهیت بسپاری گونه‌‌های (grade) جدید به معنای کاهش مهاجرت در مقایسه با انواع با وزن مولکولی کمتر است. آزمایش انجام‌‌شده توسط این شرکت در مورد مقایسه سختی Shore D (یک آزمایش استاندارد شده است که شامل اندازه‌‌گیری عمق نفوذ یک خلنده (indenter) می‌‌باشد، مترجم) و مقاومت در برابر استخراج در ایزوکتان (شکل 2) برای گونه‌‌های جدید Endemol و یک دی(2-اتیل‌‌هگزیل) آدیپیت  DEHA/DOA کاهش قابل توجهی در مهاجرت نرم‌‌کننده نشان داد.

رییس توسعه تجارت و بازاریابی جهانی در این شرکت می‌‌گوید، یافته مهم این تحلیل، این است که با جایگزینی نرم‌‌کننده تک‌‌پاری DEHA با یکی از نرم‌‌کننده‌‌های بسپاری، می‌‌توان مقاومت در مقابل استخراج را به‌‌وضوح بهبود بخشید، درحالی که به ندرت سختی Shore را به‌‌خطر می‌‌اندازد. جایگزینی DOA با نسبت 2 به 1 با آمیخته DOA با 2178 Edenol یا 2192 Edenol، استحکام کششی و مدول‌‌ را زیاد تغییر نمی‌‌دهد. با این حال، منجر به کاهش تقریبا 35 درصدی افت جرم می‌‌شود. علاوه بر فرمول‌‌بندی‌‌هایPVC ، 2178 Edenol و 2192 Edenol نیز می‌‌توانند برای افزایش انعطاف‌‌پذیری در پلاستیک‌‌های زیستی، به ویژه پلی‌‌لاکتیک ‌‌اسید (PLA)، استفاده شوند.

Elatur DINCD یکی از جدیدترین نرم‌‌کننده‌‌های شرکت Evonik Performance Intermediates است. این نرم‌‌کننده، یک سیکلوهگزانوات با پایه ایزونونانول می‌‌باشد که گفته می‌‌شود انعطاف‌‌پذیری بسیار خوبی در دمای کم، مقاومت زیاد در برابر پرتو فرابنفش (UV) و فراریت کم ارایه می‌‌دهد. این شرکت می‌‌گوید که Elatur DINCD به دلیل گرانروی کم و عملکرد ژل شدن خوب، فرایندپذیری آسانی نیز دارد. فراریت در سطحی مشابه با  Vestinol 9 دی‌‌ایزونونیل فتالات (DINP) شرکت Evonik است، شکل 3.

 

گفته می‌‌شود که نرم‌‌کننده جدید به طور ویژه برای کاربردهای درون‌‌گاهی (indoor) و برون‌‌گاهی (outdoor) مانند پارچه‌‌های نساجی، سقف‌‌پوش‌‌ها، کف‌‌پوش‌‌ها، چسب‌‌ها و آب‌‌بندها (sealant) و هم‌‌چنین پوشرنگ و لاک و ورنی مناسب است،

به‌‌گفته مدیر بازاریابی، نرم‌کننده‌های Elatur DINCD با راهبرد بلندمدت شرکت Evonik برای گسترش سبد محصولات نرم‌کننده‌ خود به منظور رفع نیازهای خاص مشتری مطابقت دارد و این شرکت می‌گوید این محصولات، مکمل خانواده محصولات موجود و اثبات‌‌شده آن‌‌ها است.

Elatur DINCD در کنار Elatur CH شرکت Evonik و نرم‌‌کننده درهم‌‌آمیزنده (fuser) سریع Elatur DPT عرضه شده است. همه نرم‌‌کننده‌‌های شرکت با نگرش زیستی (bio-attributed) با استفاده از سامانه موازنه جرم ISSC PLUS (ISCC یک سامانه صدور گواهینامه زیست‌‌پایداری است که کل زنجیره تامین و انواع مواداولیه زیست‌‌پایه و انرژی‌‌های تجدیدپذیر را پوشش می‌‌دهد، مترجم) در دسترس هستند.

 

سبد محصولات توسعه‌‌یافته

نرم‌کننده‌های اولیه زیست‌‌پایه Drapex Alpha چندین سال است که توسط شرکت Galata Chemicals تامین می‌‌شوند و این شرکت هم‌‌چنان به گسترش این سبد محصول ادامه می‌دهد. این شرکت گونه‌‌هایی (grade) را برای آمیزه‌‌های کلندر‌‌کاری شده‌‌ (calendered) و نرماسُل (plastisol) (رزینی وینیلی که به صورت سُل در یک نرم‏کننده حل می‏شود، مترجم) به ترتیب با نام‌‌های 200 Drapex Alpha و 250  Drapex Alphaتولید کرده است. آخرین محصول افزوده‌‌شده به این محدوده، 250 Drapex Alpha می‌‌باشد که یک نرم‌کننده زیست‌‌پایه ناتراژنه (non-GMO) (به این معنی است که یک محصول بدون مهندسی ژنتیک تولید شده و مواد تشکیل‌‌دهنده آن از اندامگان (organism) اصلاح‌‌شده ژنتیکی (GMO) گرفته نشده است، مترجم) است که از مواداولیه تجدیدپذیر غیرمرتبط با زنجیره تامین موادغذایی ساخته شده است.

به‌‌گفته معاون فناوری در این شرکت، نرم‌کننده‌های Drapex Alpha به طور مداوم مقاومت عالی در برابر استخراج، فراریت کم، دودزایی کم و هم‌‌چنین مقاومت در برابر رشد میکروبی را نشان می‌دهند و در عین حال انعطاف‌پذیری در دمای کم، فرایندپذیری بهتر و پایداری گرمایی را ارایه می‌دهند. او می‌‌گوید که یک ارزیابی چرخه عمر (LCA) (روشی برای ارزیابی کل پیامدهای زیست‌‌محیطی یک محصول یا یک فعالیت در سرتاسر عمر آن می‌‌باشد، مترجم) از گهواره تا انبار (cradle-to-gate) (تحلیل گهواره تا انبار، فرایندهای بالادستی (upstream) در زنجیره تولید یک محصول را تا مرحله‌‌ای که در آن محصول آماده استفاده است، مطالعه می‌‌کند، مترجم) کامل نشان می‌‌دهد که درآمیختن (incorporation) نرم‌‌کننده‌‌ها منجر به کاهش قابل توجهی در پتانسیل گرمایش جهانی (GWP) آمیزه‌‌های PVC می‌‌شود.

 

برگردان: مهندس پدرام ملائکه [email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 245 ماهنامه بسپار که در نیمه اسفند ماه 1401 منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا