اخبار

اختصاصی بسپار/ تولید زیست پلاستیک مشابه PET، مناسب برای بسته بندی مواد خوراکی

گروه ترجمه و تولید محتوا بسپار / ایران پلیمر فاصله گرفتن از سوخت های فسیلی و جلوگیری از انباشت پلاستیک‌ها در محیط زیست، واضحا کلید مقابله با چالش تغییرات اقلیمی است. در این راستا، تلاش های قابل توجهی برای توسعه بسپارهای تجزیه پذیر یا بازیافت پذیر، ساخته شده از مواد گیاهی غیر خوراکی، با نام ” زیست توده لینگوسلولزی” صورت گرفته است.
البته، تولید پلاستیک های رقابتی بر پایه زیست توده کار آسانی نیست. در واقع دلیل گستردگی پلاستیک های سنتی، هزینه کم، پایداری حرارتی، استحکام مکانیکی، فرایندپذیری و پایداری خوب می باشد – ویژگی هایی که جایگزین های پلاستیکی می بایست مشابه یا بهتر از آنها را داشته باشند. به همین دلیل تا به امروز این موضوع بسیار چالش برانگیز بوده است.
در این راستا، دانشمندانی از دانشکده علوم پایه EPFL، توانسته اند با موفقیت پلاستیکی مشابه PET، از زیست توده‌ی به دست آمده از قسمت‌های غیر خوراکی گیاهان تولید کنند. این ماده چقرمه و مقاوم در برار حرارت بوده، و سدگری خوبی در برابر گازهایی مانند اکسیژن دارد؛ که آن را به گزینه خوبی برای بسته بندی مواد خوراکی تبدیل می کند. این پلاستیک جدید با توجه به ساختارش، می تواند به صورت شیمیایی بازیافت شده و دوباره به قندهای بی ضرر برای محیط زیست تبدیل شود.
ویژگی‌های خوب این پلاستیک‌ها، به آنها امکان استفاده در طیف وسیعی از کاربردها، از بسته بندی و منسوجات گرفته تا کاربردهای پزشکی و الکترونیکی را می دهد. این محققان پیش از این نیز فیلم های بسته بندی، الیافی که قابل نساجی و تبدیل به لباس یا سایر منسوجات هستند، و فیلامنت‌هایی برای پرینت سه بعدی را ساخته‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا