اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ جایگاه ربات‌ها در صنعت پلاستیک

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر ربات‌ها سال‌هاست که وجود داشته‌اند و از نظر سرعت، کارایی و ایمنی گام‌هایی برای تولیدکنندگان صنایع برداشته‌اند. در چندین سال گذشته، بسیاری از یافته‌های جدید در مورد بهره‌وری و نوآوری‌های مهندسی، استفاده از رباتیک را محبوب‌تر کرده و ربات‌ها را به شرکای قدرتمندی در خطوط تولید تبدیل کرده است.در صنعت پلاستیک امروزی، ربات‌های صنعتی در تمام زمینه‌های تولید پلاستیک، از جمله فرآیندهای مربوط به شکل‌دهی مانند قالب‌گیری تزریقی استفاده می‌شوند. قالب گیری تزریق پلاستیک یک فرآیند تولید متداول برای تولید قطعات پلاستیکی در حجم زیاد است. معمولاً در فرآیندهای تولید انبوه که در آن محصولاتی یکسان به طور مکرر ساخته می‌شوند ربات‌ها می‌توانند این وظایف بسیار تکراری را انجام دهند. همین تکراری بودن فرآیند موجب محبوبیت ربات‌ها در این صنعت شده است به طوریکه می‌توانند بارها و بارها یک عملیات را بدون خطا و با دقت بالا انجام دهند.

استفاده از ربات از بارگیری قطعات در دستگاه تزریق تا تکمیل و مونتاژ قطعات قالبگیری شده، مزیت رقابتی با افزایش قابل توجه بهره وری و کیفیت بالا را برای تولیدکنندگان پلاستیک فراهم می‌کند. علاوه بر این، روبات‌ها بیشتر در پردازش پس از فرآیند قالب‌گیری، مانند کارهای مونتاژ و بسته‌بندی استفاده می‌شوند که ناشی از افزایش تقاضا برای تسریع در کارهاست.

یکی از رایج‌ترین کاربردهای ربات در برداشتن محصول نهایی از روی قالب  (تخلیه) و قرار دادن محصول در قسمت دیگر می‌باشد . ربات‌های مجهز به تسمه‌های بادی یا خلا می‌توانند از اتصال دقیق قطعات قالب‌گیری شده جدید اطمینان حاصل کنند این امر به خصوص در محصولات تزریق شده با مواد شکننده و آسیب پذیر  و قطعات سنگین  بسیار مورد توجه است. از آنجایی که استفاده از روش‌های سنتی در آین حوزه ممکن است بسیار زمانبر، ریسک پذیر و پرهزینه باشد، بکارگیری ربات‌های صنعتی می‌تواند بسیار چاره ساز باشد.

در قالبگیری الحاقی insert molding نیز از ربات‌ها بسیار استفاده می‌شود. این نوع قالبگیری به منظور قرار دادن جسمی در داخل محصول قالبگیری شده که بیشتر اوقات، جسم فلزی مانند پین، تیغه، میله رزوه دار و … می‌باشد.  قطعات می‌توانند هم قبل از عملیات تزریق و هم بعد از آن درون قالب گذاشته شوند .

در تولید به روش  Overmolding دو یا چند بخش مجزای محصول به طور جداگانه در دستگاه‌های مجزا تزریق می‌شوند به عبارتی قسمتی از محصول نهایی در یک دستگاه تزریق شده، سپس ربات محصول را از یک قالب به قالب بعدی منتقل کرده و بخش دیگری از محصول تزریق می‌شود و این عمل با توجه به طراحی محصول می‌تواند تا چندین مرحله ادامه یابد. به دلیل حساسیت زیاد و  بسیار دقیق محل قرارگیری محصول درون قالب، جابجایی محصول از یک قالب به قالب دیگر و تکرار این عمل در هر دوره تولید و تامین سرعت مورد نیاز برای انجام آن، تنها توسط ربات‌ها امکان‌پذیر است. استفاده از ربات به شکل قابل توجهی می‌تواند موجب کاهش هزینه در تولید و مونتاژ، افزایش کیفیت محصول و افزایش سرعت تولید شود.

یکی دیگر از موارد پرکاربرد استفاده از ربات در قالب گیری تزریقی برچسب گذاری است. در این فرآیند  ابتدا برچسب تولید شده با مواد پلیمری مشابه و یا سازگار با قطعه  توسط ربات به داخل قالب منتقل شده و سپس فرآیند تزریق مواد پلاستیکی صورت می‌گیرد. به کمک این روش برچسب و ظرف پلاستیکی با یکدیگر یکپارچه می‌شوند، به نحوی که دیگر به هیچ وجه نمی‌توان برچسب را از بدنه ظرف جدا کرد و برچسب به ‌بخشی ‌از ‌دیواره  قطعه ‌تبدیل ‌می‌شود.

با افزایش نگرانی‌های زیست محیطی، بازیافت نیز نقش مهمی در فرآیند قالب گیری تزریق پلاستیک ایفا می‌کند. بازیابی ضایعات ناشی از تولید (مانند گلوگاه‌ها Sprue و راهگاه) و یا محصولات تولید شده معیوب توسط ربات به یکی از مسایل روز دنیا مبدل شده است.  بدین شکل که بعد از تزریق پلیمر مذاب درون قالب و سرد شدن محصول نهایی به همراه گلوگاه‌ها و راهگاه توسط کانال‌های خنک کاری، دو کف قالب از هم باز شده و ربات‌ها راهگاه و  گلوگاه (بعنوان ضایعات ناشی از تولید) را از محصول نهایی جدا کرده و درون دستگاه های گرانول ساز Granulator قرار می‌دهند. استفاده از این روش علاوه بر آنکه می‌تواند امکان بازیابی ضایعات ناشی از تولید را بدون دخالت اپراتور و به شکل اتوماتیک فراهم کند، می‌تواند موجب افزایش سرعت تولید، افزایش کیفیت ظاهری محصول (بعد از جدایی راهگاه از محصول) و عدم نیاز به بکارگیری سیستم‌های راهگاه گرم (به منظور حذف راهگاه) و در نهایت کاهش بهای تمام شده محصول گردد.

 کاربرد ربات‌ها در پس پردازش

 

گردآوری: مهندس گلرخ ذوالفقاری

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 251 ماهنامه بسپار که در شهریور 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا