اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ جدید‌‌ترین عوامل حفاظتی در فیلم‌‌های سدگر

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر این مقاله انواع پیشرفته‌‌ی فیلم‌‌های بسته‌‌بندی سدگر را که بسیاری از آن‌‌ها در حال حاضر پایه‌‌زیستی یا تک‌‌ماده‌‌ای هستند و از ورود اکسیژن و رطوبت جلوگیری می‌‌کنند و عمر مفید نگهداری مواد غذایی را افزایش می‌‌هد، گزارش می‌‌دهد.

از آن‌‌جا که فیلم‌‌های سدگر به محافظت از مواد حساس، مانند مواد غذایی رایج، در برابر عبور رطوبت و اکسیژن کمک می‌‌کنند، در حوزه بسته‌‌بندی حیاتی هستند.

سدگری می‌‌تواند از راه‌‌های متعددی به‌‌دست آید که از روش‌‌های اعمال آن در گذشته، استفاده از بسته‌‌بندی چندلایه‌‌ای است. با این حال، دشواری بازیافت محصولاتی با ساختارهای چندلایه، مسیر حرکت را به سمت طراحی بیشتر تک‌‌ماده‌‌ای سوق داده است.

در همایش مجازی Specialty Packaging Films Asia که توسط شرکت AMI برگزار شد، جزئیات تنوع راه‌‌حل‌‌های موجود در بحث بسته‌‌بندی‌‌ به خصوص از نظر استفاده از مواد جدید ارایه شدند.

بهبود زیست‌‌پایداری

مطابق با توضیحات شرکت Max Specialty Films در خصوص روش‌‌های بهبود زیست‌‌پایداری در فیلم‌‌های سدگر، محصولاتی مانند فیلم‌‌ سدگر در برابر اکسیژن و مقاوم در برابر گرما به عنوان روکش نودل (Noodle: رشته‌‌هایی از خمیر که به همراه ادویه‌‌های مختلف در آب جوش پخته شده و به عنوان غذایی سردستی استفاده می‌‌شود. مترجم) و فیلم پلی‌‌اتیلن دو‌‌سو ‌‌جهت‌‌یافته (BOPE) به عنوان مثال‌‌هایی برای فیلم‌‌های سدگر زیست‌‌پایدارتر توسط این شرکت ارایه شد.

برای مثال، روکش نودل با طراحی‌‌ای جدید جایگزین یک ساختار دولایه‌‌ بازیافت‌‌ناپذیر شامل پلی‌‌اتیلن ترفتالات (PET) شفاف و پلی‌‌اتیلن سفید (white PE) خواهد شد. این محصول ترکیبی از فیلم MaxOPP (OPP، پلی‌‌پروپیلن جهت‌‌یافته‌‌) و CPP (Cast Polypropylene- پلی‌‌پروپیلن ریخته‌‌گری) سفید است. طبق گفته‌‌ی شرکت، لایه‌‌ی برپایه‌‌ی PP به راحتی بازیافت می‌‌شود.  این محصول اخیرا برنده‌‌ی یک جایزه در حوزه‌‌ی بسته‌‌بندی شده است.

مطابق با گفته‌‌ی شرکت Max Specialty Films، راه‌‌حل‌‌های متعددی برای ایجاد خاصیت سدگری شامل لایه‌‌ی آب‌‌بند (sealant) و طرح‌‌های لایه‌‌ی ساندویچی توسط این شرکت ارایه شده است. لایه‌‌ی آب‌‌بند شامل سطح فلزپوش ‌‌شده، لایه‌‌ی چسب بین لایه‌‌ای (Tie Layer: در صنعت بسته‌‌بندی چندلایه، Tie Layer به عنوان چسب مورد استفاده برای نگهداری لایه‌‌ها در کنار هم شناخته شده است. مترجم) و هسته‌‌ی PP به همراه آب‌‌بندی قوی و استحکام چسبندگی در دمای بالا (Hot tack strength) است. طبق گفته‌‌ی شرکت، این محصول می‌‌تواند نسبت به فیلم‌‌های دوسو جهت‌‌یافته‌‌ی پلی‌‌پروپیلنی (BOPP) شش برابر موثرتر فلزپوش (Metallised) شوند.

ساخت لایه‌‌ی ساندویچی نیز مشابه روش پیشین است، با این تفاوت که دارای یک لایه‌‌ی آمایش شده توسط کرونا (Corona Treatment، از فنون اصلاح سطحی که از طریق تخلیه‌‌ی الکتریکی به واسطه یونیزه کردن یک سیال (مانند هوای اطراف یک رسانای حامل ولتاژ بالا) در دمای کم رخ می‌‌دهد. مترجم) است.

علاوه بر این، شرکت فیلم BOPP سدگر اکسیژن مقاوم در برابر گرما (HROB) که خواص سدگری، شفافیت و جمع‌‌شوندگی کم آن نسبت به PET قابل قیاس است، عرضه کرد.

دیگر دستاورد شرکت، فیلم MUS-OB3، یک فیلم BOPP فلزپوش شده با آب‌‌بندی زیاد (High seal) است که سدگری زیادی در برابر اکسیژن و رطوبت نشان می‌‌دهد. این محصول برای عملیات جایگزینی گاز (Gas Flush Operation: فرایندی است که در آن به منظور تخلیه‌‌ی کامل اکسیژن داخل بسته‌‌بندی محصولات، گازهای خنثی (در اکثر موارد نیتروژن) طی یک چرخه‌‌ به داخل بسته‌‌بندی تزریق و از آن خارج می‌‌شود تا به طور کامل اکسیژن را از آن خارج کند. مانند بسته‌‌بندی‌‌های چیپس که از گاز نیتروژن به منظور تازه نگه‌‌داشتن چیپس پر شده‌‌اند. مترجم) طراحی شده و برای محصولاتی مانند چیپس، جو و بیسکوییت‌‌ها استفاده می‌‌شود. این فیلم به طور معمول به عنوان بخشی از یک فیلم با ساختار دو لایه‌‌‌‌ با ضخامت 43 میکرون بوده که جایگزین ساختار سه‌‌لایه متشکل از PE و PET با ضخامت 50 میکرون خواهد شد. رویکردهای مشابهی برای محصولاتی مانند بسته‌‌بندی‌‌های تکینه­ای (sachets) شامپو مورد استفاده قرار گرفته است.

 

سدگری در برابر گاز

مطابق با اظهارات شرکت Mitsubishi Chemical Corporation در خصوص نوآوری‌‌های محصول اتیل وینیل الکل (EVOH) Soarnol با خاصیت سدگری در برابر گاز، این محصول موجب افزایش مدت زمان نگهداری و باعث کاهش پسماند غذایی می‌‌شود.

 

برگردان: مهندس سید عارف داودی

[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 245 ماهنامه بسپار که در نیمه اسفند ماه 1401 منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا