اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ جستجوی استحکام در PVC

بسپار/ایران پلیمر پیشرفت‌‌های پایدار‌‌کننده‌‌های پلی‌‌وینیل‌‌کلرید، تقاضاهای جدید بازار و تغییرات بالقوه نظارتی را در نظر گرفته‌‌اند. در این مقاله، پیشرفت‌‌ها در این حوزه آورده شده است.

پایدار‌‌کننده‌‌ها کلید استفاده موفقیت‌‌آمیز از PVC نرم و سخت هستند، بنابراین، شاید جای تعجب نباشد که این حوزه در زمان‌‌های اخیر شاهد فعالیت‌‌های پیشرفت مداوم بوده است. برخی از این پیشرفت‌ها روندهای تغییر بازار و برخی دیگر مسایل ایمنی و قوانین احتمالی در شرف وقوع را در نظر می‌‌گیرند و به آسانی عملکرد کلی را بهبود می‌بخشند.
در تلاشی برای تقویت امنیت عرضه و رسیدگی به مسایل مرتبط با دسترسی محدود به واسطه‌های (intermediate) بوتیل‌‌قلع، شرکت Galata Chemicals دو پایدار‌کننده متیل‌‌قلع جدید با کارایی زیاد را تولید کرده است. این شرکت توضیح می‌دهد که طی چند سال گذشته، صنعت شاهد عرضه محدود تترابوتیل ‌‌قلع (TBT) بوده است، که یک واسطه اصلی برای تولید پایدار‌کننده‌های گرمایی بوتیل‌‌قلع برای PVC است.
گونه‌‌های (grade) Mark 3205 و Mark 3270F که به تازگی توسط این شرکت معرفی شده‌‌اند برای استفاده در پروفیل‌‌های صلب، دیوارپوش کشویی (siding)، نرده‌‌کشی (fencing) و آمیزه‌‌های لوله درنظر گرفته شده است.
گفته می‌‌شود که این گونه‌‌ها بازده پایدارسازی گرمایی قابل‌‌توجهی را در مقایسه با پایدار‌‌کننده‌‌های بوتیل‌‌قلع معمول زمانی که در مقادیر یکسان استفاده می‌‌شوند، ارایه می‌‌دهند.
پایدار‌‌کننده‌‌ Mark 3205 عملکرد ضد زنگ (anti-chatter) خوبی از خود نشان می‌دهد، که در کاربردهای رانشگری (extrusion) با سرعت زیاد مهم است، در حالی که Mark 3270F به‌ طور ویژه برای کاربردهای برونگاهی که نیازمند دارا بودن مقاومت خوب در برابر هوازدگی و خصوصیات پایداری گرمایی بلندمدت هستند، طراحی شده است. معاون فناوری شرکت Galata Chemicals می‌گوید، انتظار می‌رود ترکیب کردن این پایدار‌کننده‌ها در آمیزه‌‌های PVC سخت، مشتریان را قادر سازد که هزینه استفاده از فرمول‌های خود را در مقایسه با استفاده از بوتیل‌‌قلع‌‌ها کاهش دهند.
این شرکت هم‌‌چنین Mark BZ 921 را معرفی کرده است که یک پایدار‌‌کننده مایع حاوی باریم روی، بدون فنول و بدون آلکیل فنول با کارایی زیاد است که برای استفاده در اهداف چندمنظوره آمیزه‌‌های PVC نرم فرمول‌‌بندی شده است. درمقایسه با پایدار‌‌کننده‌‌های معمول از این نوع، این شرکت می‌‌گویدMark BZ 921 رنگ اولیه بهتر، پایداری گرمایی ایستا و پویا (dynamic) و هم‌‌چنین خصوصیات عملکردی پیرشدگی در کوره خوب را ارایه می‌‌دهد.
با تکمیل ابداعات جدید، محصول Blendex SS400 دامنه محصولات اصلاح‌کننده بسپاری شرکت Galata را بیشتر گسترش می‌دهد. گفته می‌‌شود که این محصول برای استفاده در آمیزه‌‌های PVC صلب برای کاربردهای دشوار که در آن‌‌ها مقاومت زیاد در برابر ضربه Izod مورد نیاز است، مانند آمیزه‌‌های پروفیل و ورق‌‌ کلندر‌کاری شده صلب، مناسب می‌‌باشد. علاوه بر توانایی این محصول در ارایه مقاومت زیاد در برابر ضربه آیزود در مقادیر کمتر، گفته می‌‌شود که این محصول دارای ویژگی‌‌های مقاومت در برابر ضربه زوبین (dart) (ضربه سقوط زوبین یک روش مرسوم برای ارزیابی استحکام ضربه یا چقرمگی (toughness) یک فیلم پلاستیکی است. این آزمایش از یک پیکربندی زوبین واحد و ارتفاع سقوط واحد استفاده می‌‌کند، ولی وزن زوبین را تغییر می‌‌دهد. نتایج آزمون می‌‌تواند به عنوان ارزیابی کنترل کیفیت یا برای مقایسه نهایی مورد استفاده قرار گیرد، مترجم) و خصوصیات براقیت (gloss) بسیار خوب نیز می‌‌باشد.

اثرات هوازدگی
به‌‌گفته شرکت Reagens، واضح است که PVC به دلیل قرارگرفتن در معرض نور طبیعی آفتاب دچار تخریب گرمایی و تخریب نوری می‌‌شود و این اثر هوازدگی به دما، تابش و رطوبت شرایط جغرافیایی خاص بستگی دارد.
به‌‌عنوان مثال، یک محصول پروفیل پنجره سفید، اگر به درستی فرمول‌‌بندی نشود، می‌‌تواند در مدت زمان به نسبت کوتاهی زرد شود. از سوی دیگر، یک کرکره (shutter) از جنس PVC قهوه‌‌ای یا سبز می‌‌تواند به راحتی به دلیل پدیده گچی‌‌شدن (chalking، ایجاد ذرات پودری سست و جداشده در سطح پوشش‌‌های آلی که معمولا بر اثر هوازدگی رخ می‌‌دهد، مترجم) سفید شود. این اثر گچی‌‌شدن نتیجه یک سری واکنش‌‌های پیچیده است که با یکدیگر باعث اکسایش شدید و آسیب سطح از طریق ایجاد ریز ترک‌‌ها و سوراخ‌‌هایی که نور تابنده (incident) را پراکنده می‌‌کنند، می‌‌شود. شرکت Reagens، طیف جدیدی از پایدار‌‌کننده‌‌های کلسیم/روی (Ca/Zn) تک‌‌بسته‌‌ای یکپارچه (one-pack) را تولید کرده است که برای جلوگیری از گچی‌‌شدن کالاهای ساخته‌‌شده از جنس PVC تیره‌‌رنگ که در دوره‌‌های طولانی‌‌مدت قرارگرفتن در معرض هوا، هوازده می شوند فرمول‌‌بندی شده‌اند (شکل 1).

برگردان: مهندس پدرام ملائکه
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 247 ماهنامه بسپار از گروه مجلات بسپار که در پایان اردیبهشت ماه 1402 منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا