اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ جوهرزدایی، کیفیت مواد بازیافتی بسته‌‌بندی را افزایش می‌‌دهد

بسپار / ایران پلیمر مواد بازیافتی باکیفیت بالا همراه با بهره‌‌وری متناسب، هدف توسعه‌‌های جدید و نصب تاسیسات شستشو و خشک‌‌کردن هستند. حذف جوهر تمرکز برخی شرکت‌‌ها است که در این مقاله به آن پرداخته می‌‌شود.

شستشو و خشک‌‌کردن نقش مهمی در فرایند بازیافت پلاستیک‌‌ها دارند. هدف توسعه‌‌ها و نصب‌‌های جدید، حذف جوهر و روش‌‌های دیگر برای ارایه مواد بازیافتی باکیفیت و نیز فراهم کردن فرایندی منعطف و با توان عملیاتی بالاتر است.
شرکت Sorema-Previero یک پودمان جوهرزدا را در یک سامانه شستشو پیشرفته برای حذف جوهر توسعه داده است. جوهرزدایی یک مرحله آمایش است که توسط آن سامانه‌‌های جوهر پخت‌‌شده از پسماند بسته‌‌بندی حذف می‌‌شوند و امکان بازیافت بسته‌‌بندی پلاستیکی چاپ‌‌شده و استفاده مجدد آن در فرایند تولید ایجاد می‌‌شود. به گفته این شرکت جوهرها و پوشش‌‌ها بخشی جدایی‌‌ناپذیر از بسته‌‌بندی هستند اما می‌‌توانند نشان‌‌دهنده یک چالش جدی هنگام تلاش برای تقویت مواد و تبدیل پسماند بسته‌‌بندی به یک منبع باشند. امروزه، تقاضای بازار برای مواد بازیافتی حاصل از پسماند بسته‌‌بندی صلب و منعطف پسامصرفی و پساصنعتی کیفیت بالا درحال رشد است. این وضعیت نیاز برای کارخانه‌‌ها و فرایندهای جدید بازیافت برای حذف اقتصادی جوهرهای چاپ را برجسته می‌‌کند.
برای ارایه یک محصول با کیفیت بالا، جوهر باید تا مقادیر بسیار کم حذف شود. جوهرهایی که در مواد بازیافتی باقی می‌‌مانند می‌‌توانند رنگ و یا شفافیت ماده را تغییر دهند و ایجاد نقص روی محصول نهایی کنند و با تجزیه شدن، ایجاد بو، گاز و یا گونه‌‌های مهاجر کنند. هم‌‌چنین پَرَک‌‌ها و دانه‌‌های آلوده به جوهر باقی‌‌مانده در استفاده مجدد آن‌‌ها در بسته‌‌بندی مواد غذایی جدید نگران‌‌کننده است (شکل 1). هنگامی‌‌که جوهر حذف شود سپس پلاستیک می‌‌تواند به‌‌طور بالقوه به کاربرد اصلی خود بازیافت شود.

فناوری‌‌های فعلی برای بازیافت پسماند چاپ‌‌شده وابسته به فرایندهای تخریب گرمایی جوهرها در رانشگری با حذف آن‌‌ها در طول مرحله گاززدایی و صاف کردن مذاب است. با این‌‌حال، هرچقدر هم که کارآمد باشند، این فرایندها قادر به حذف مقادیر زیاد جوهر نیستند. این‌‌ها می‌‌توانند با باقی ماندن در بسپارهای بازیافتی محدودیت‌‌های بعدی را در استفاده مجدد مواد در بسته‌‌بندی جدید ایجاد کنند. بنابراین شرکت Sorema یک فرایند جوهرزدایی را در بالاجریان رانشگری معرفی کرده است که موادی با حداقل باقی‌‌مانده‌‌های جوهر چاپ تولید می‌‌کند و اجازه عملیات رانشگری بعدی برای تولید یک بسپار با کیفیت بالا را می‌‌دهد (شکل 2).

 

برگردان: مهندس رویا پورشوشتر
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 249 ماهنامه بسپار که در نیمه تیرماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا