اخبار

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با داود همت پور، مدیرعامل کولان‌سل (نادپلیمر): طرح های توسعه خود را بر روی محصولاتی با آینده تضمین شده متمرکز می کنیم

بسپار/ایران پلیمر داود همت پور در گفت و گو با خبرنگار بسپار گفت: شرکت کولان‌سل در سال 1387 به عنوان اولین تولیدکننده پدهای سلولزی در خاورمیانه تاسیس شد. سال 1389 شرکت انرژی همکاری خود را با کولان‌سل آغاز کرد و این شرکت به عضویت هلدینگ انرژی درآمد.

همت پور: شرکت ما در دو بخش تولید پدهای سلولزی با برند کولان‌سل و تولید در حوزه‌های شیمیایی با برند نادپلیمر در بازار فعالیت می‌کند. مجموعه نادپلیمر تولیدکننده رزین‌های پلی‌استر غیراشباع، اکریلیک و فنولیک ا‌ست. شرکت ما بیش از 15 سال است که در مجموعه کولان‌سل در زمینه تولید پدهای سلولزی فعالیت دارد. این پدها جایگزین پوشال‌های کولر هستند و موجب افزایش راندمان می‌شوند. ما از دو رزین در تولید پدهای سلولزی استفاده می‌کنیم که رزین فنولیک جهت پوشش‌دهی کاغذ و رزین اکریلیک نقش چسباندن کاغذها به هم را دارد.
ورود ما در حوزه شیمیایی از جایی شروع شد که برای تولید محصولات خود به دو ماده اولیه احتیاج داشتیم که هم به‌صورت داخلی و هم وارداتی به تأمین آن می‌پرداختیم و هر بار با مشکلاتی مواجه می‌شدیم. به سبب بهبود کیفیت رزین‌ها به سمت ساخت رزین قدم برداشتیم، حتی باتوجه‌به اینکه هیچ اطلاعاتی در‌باره‌ی تولید در این بخش نداشتیم. حدود 8 سال قبل هدف شرکت ما صرفا تامین نیاز مجموعه بود. اما اکنون ما به‌عنوان تولید کننده و صادر کننده در بخش رزین‌های تولیدی خود شناخته شده‌ایم که برای تولید پدهای سلولزی مورد استفاده قرار می گیرد. بعد از اینکه متوجه موفقیت خود در این بخش شدیم، دست به تولید رزین‌های پلی استر زدیم تا در بازار به فروش برسانیم.

همت پور در ادامه گفت: رزین‌های پایه استایرن به لحاظ محیط زیستی مناسب نیستند، بنابراین سعی بر کاهش مصرف آن است. مجموعه ما در تولید رزین سعی بر آن دارد تا با تغییراتی محصول بهتری را عرضه کند. توسعه مجموعه ما قطعا در حوزه شیمیایی (پلی‌استر) نخواهد بود و طرح‌های توسعه خود را به تولید محصولاتی اختصاص می‌دهیم که فکر می‌کنیم بیشتر به آینده تعلق دارد.

از جمله ویژگی‌های سازمان ما هوشمند بودن است بدین معنا که تلاش می‌کنیم ساده، منظم و باهوش باشیم. ما به نسبت سنی که در صنعت رزین داریم، مقدار زیادی از حجم بازار‌های صادراتی را در دست داریم. مجموعه ما صادرات خوبی به CIS، ترکیه، عراق، افغانستان، امارات و آفریقا دارد و فروش صادراتی برای ما آسان است. ضمن اینکه به بازار و زبان صادرات نیز مسلط هستیم. شرکت ما در بازار‌های پاکستان و لهستان شراکت داریم. همچنین شرکتی در ترکیه ثبت کرده‌ایم و از طریق این کانال‌ها می‌توانیم موضوعات مرتبط با صادرات را پیش ببریم.

اما چالش‌هایی که در این صنعت بسیار پررنگ است تأمین در حوزه مواد اولیه و مباحث ارز است. در بخش مواد اولیه، از پتروشیمی‌ها رفتار‌هایی سر می‌زند که مناسب دنیای امروز نیست و صنعت را دچار تلاطم‌های بسیاری می‌کند.
ما بازارهای صادراتی داریم که سال‌هاست برای آن زحمت کشیدیم و متاسفانه مسایلی باعث می‌شود این بازارها به خطر بیفتد. در بخش چالش‌های ارزی روند بسیار کند تخصیص ارز را داریم. تصمیمات، پایه اقتصادی ندارند و حتی تصمیمات غیراقتصادی باثباتی هم نداریم!

بسپار- انتظارات شما از سیاست‌گذاران چیست؟
همت پور: اگر صنعت را به حال خود رها کنند فکر می‌کنم برای صنعتگر کافی باشد. ما هم در این اکوسیستم با تلاش بیشتر رشد خواهیم کرد و تولید را زنده نگه خواهیم داشت.
پیام اصلی ما در نمایشگاه امسال این بود که اگر کار سختی برای تحقیق و توسعه یا تولید دارید که کسی حوصله انجام آن را ندارد، می‌توانید به ما بسپارید و ما با سواد خود در حوزه‌های مختلف، زنجیره تولید را به دست می‌گیریم و در بخش شخصی‌سازی کردن مواد و محصولات دست‌به‌کار می‌شویم.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 255 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار بسپار که در نیمه دی ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا