اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ در جستجوی راز موفقیت در بازیافت شیمیایی

بسپار/ایران پلیمر موفقیت در پروژه‌‌های بازیافت شیمیایی تنها به فناوری بستگی ندارد، بلکه به تامین خوراک ورودی، خالص‌‌سازی (purification)، هزینه‌‌ها و موارد دیگر بستگی دارد. در این مقاله پیشرفت‌‌هایی در حوزه پلی‌‌الفین و پلی‌‌استایرن گزارش شده است.

صنعت بازیافت شیمیایی دارای چند سوال است که باید به آن‌‌ها پاسخ داده شود: چه میزان در کاهش پسماند پلاستیک‌‌های پسامصرف موثر است؟ چقدر این بازیافت برای محیط ‌‌زیست خوب است؟ آیا می‌‌توان آن را مقرون به‌‌صرفه انجام داد؟ ابتدا، برندگان در این مسابقه آن‌‌هایی خواهند بود که دارای فناوری هستند که کارایی آن در مقیاس صنعتی با هزینه‌‌های محدود ثابت شده باشد و آن‌‌هایی که می‌‌توانند به‌‌وضوح توانایی کمک به تولید پلاستیک‌‌هایی با ردپای کربنی بسیار کمتر نشان دهند؛ و دوم، آن‌‌هایی که خوراک اولیه‌‌ای را که از نظر کیفیت و کمیت هم‌‌خوانی دارند را تامین می‌‌کنند. علاوه براین، بازیافت‌‌کنندگان باید بسیاری از مخالفان در مجالس ایالتی را متقاعد کنند که بازیافت شیمیایی واقعا از ورود پلاستیک‌‌ها به رودخانه‌‌ها و اقیانوس‌‌ها بدون این‌‌که جو را آلوده کنند، کمک می‌‌کنند.

شرکتی که به‌‌نظر می‌‌رسد مدیریت قوی روی وضعیت آماد و ترابری (logistics) دارد شرکت فناوری وابسپارش Agilyx Group مستقر در نیوهمپشایر ایالات‌‌متحده است. شرکت Agilyx ادعا می‌‌کند تنها شرکت در بازار است که راهکاری یکپارچه برای بازیافت شیمیایی و مدیریت خوراک اولیه ارایه می‌‌دهد.
این شرکت می‌‌گوید این راهکار دارای یک مدل مجوزدار با جریان‌‌های عملکردی چندگانه ناشی از IP (Intellectual property، مالکیت معنوی) خوراک ورودی (مشخصات و دستورکارهای خوراک ورودی، بهینه‌‌سازی زنجیره تامین) و IP وابسپارش (پلاستیک به پلاستیک، پلاستیک به واسطه‌‌ها، پلاستیک به سوخت) است.
به گفته Union Pacific Railroad، یکی از بزرگ‌‌ترین راه‌‌آهن‌‌های باری در آمریکای شمالی، در ماه ژوین، شرکت Cyclyx International، یک شرکت نوآوری پلاستیک پسامصرف در مشارکتی با شرکت Agilyx (75 درصد) و ExxonMobil، وارد شده بود. به گفته شرکت Cyclyx تخصص در اقتصاد چرخشی و راهکارهای حمل‌‌ونقل مقرون به‌‌صرفه بسیار مهم است.

شرکت Agilyx فناوری‌‌های وابسپارشی را توسعه داده است که می‌‌توانند برای جریان‌‌ مواد تکی، مهم‌‌ترین آن‌‌ها پلی‌‌استایرن، و جریان‌‌های مخلوط استفاده شوند. بازیافت شیمیایی پلی‌‌استایرن احتمالا آخرین پیشرفت از تمام فناوری‌‌های بازیافت شیمیایی پلاستیک‌‌ها است. در ژانویه 2022، شرکت Agilyx و Toyo Styrene اعلام کردند که وارد فاز ساخت‌‌وساز یک کارخانه بازیافت شیمیایی با ظرفیت 10 تن در روز در ژاپن با فناوری Agilyx شدند.
کارخانه بازیافت، پلی‌‌استایرن پسامصرفی را به یک تک‌‌پار استایرن تبدیل خواهد کرد که با استفاده از فرایند خالص‌‌سازی اختصاصی شرکت Toyo Styrene، آماده برای استفاده مجدد در تولید پلی‌‌استایرن بیشتر، خالص می‌‌شود.

سال 2021، شرکت AmSty، بزرگ‌‌ترین تولیدکننده پلی‌‌استایرن در قاره آمریکا (شرکت مشترک (joint venture) بین Chevron Philips و Trinseo) و شرکت Agilyx موافقت کردند که در ایجاد یک کارخانه بازیافت شیمیایی با مالکیت مشترک همکاری کنند. آن‌‌ها در ابتدا قصد ساخت یک کارخانه با ظرفیت 50 تا 100 تن در روز را در واحد تولید استایرن شرکتAmSty در لوییزیانا داشتند. دو شرکت در حال حاضر دارای یک شرکت مشترک (JV) بازیافت شیمیایی با نام Regenyx در محل شرکت Agilyx در ایالت ارگان هستند که در اوایل سال 2019 تاسیس شد (شکل 1).

فناوری بازیافت شیمیایی شرکت Agilyx با همکاری شرکت AmSty در شرکت مشترک Regenyx.

شرکت Pyrowave مستقر در کانادا تجهیزات پودمانی توسعه داده است که از فناوری ریزموج برای وابسپارش پلی‌‌استایرن استفاده می‌‌کند. شرکت Michelin تجهیزات را در مکانی که هنوز مشخص نیست کار خواهد انداخت. چندین واحد را از شرکت Pyrowave به‌‌دست خواهد آورد. شرکت Michelin از تک‌‌پار استایرن برای تولید کائوچوی استایرن بوتادی‌‌ان و هم‌‌چنین با استفاده از زیست‌‌بوتادی‌‌ان برای تایرها استفاده خواهد کرد.

دو شرکت برای سرعت بخشیدن به صنعتی شدن فناوری Pyrowave با دیدی برای گواهینامه و عرضه تجاری در بازارهای بین‌‌المللی با یکدیگر همکاری می‌‌کنند. در توافقنامه توسعه مشترک در نهایت سرمایه‌‌گذاری بیش از 20 میلیون یورو تخمین زده شده است. شرکت Michelin و Pyrowave برای ایجاد یک نمایشگر صنعتی، تامین مالی و اداره شده توسط شرکت Michelin تا سال 2023 همکاری می‌‌کنند. شرکت Michelin دارنده اولین مجوز برای فناوری Pyrowave است. مدیر عامل شرکت Pyrowave، گروهی را رهبری کرد که وابسپارش ریزموج به کمک یاریگر را توسعه داد. شرکت Pyrowave همراه با بازیگران اصلی در صنعت بسپار ازجمله شرکت Total، Ineos Styrolution و AmSty کار می‌‌کند.
شرکت Michelin سازنده تایر در سال 2020 در سهام شرکت Pyrowave با بخشی از سرمایه‌‌گذاری که برای یک کارخانه نمایشی در یکی از واحدهای تولیدی Michelin در نظر گرفته شده است شرکت کرد. این واحد که هنوز انتخاب نشده است، با تصمیم نهایی سرمایه‌‌گذاری در مورد کارخانه با ظرفیت 20000 تن به‌‌زودی اجرا خواهد شد.
شرکت Michelin مواد از پیش سواشده، که 90 تا 95 درصد پلی‌‌استایرن خالص از طریق سواکردن و حداقل شستشو و خشک کردن است، را تامین خواهد کرد. این شرکت از قبل با کارخانه بازیافت مشارکت داشته است و به گفته این شرکت 20000 تن در دسترس است. این شرکت به نیاز برای کارخانه‌‌های بازیافت شیمیایی برای کار کردن با ورودی استاندارد به همان روش معمول که کارخانه‌‌های شیمیایی انجام می‌‌دهند تاکید می‌‌کند.
چالش شماره یک، تامین منابع است؛ چه نمی‌‌توان پسماند پلاستیک را با خط لوله حمل کرد. برای گسترش کسب‌‌وکار بازیافت شیمیایی، صرف‌‌نظر از فناوری، نیاز به سرمایه‌‌گذاری گسترده در کل زیرساخت وجود دارد که در هنگام انتخاب جغرافیا برای عملیات‌‌های ممکن، این اولین مورد است که در نظر گرفته می‌‌شود.
با این حال، تمرکز اصلی شرکت Pyrowave درحال حاضر روی پروژه Michelin است، هم‌‌چنین درحال مذاکرات نهایی برای پروژه‌‌ای در ژاپن است، که تمرکز ویژه‌‌ای روی اقتصاد چرخشی دارد. این پروژه احتمالا پیشرفته‌‌ترین زیرساخت‌‌های بازیافت را در جهان دارد.

بحث‌‌های دیگر درجای دیگر جهان، به ویژه در اروپا، برای اجرای فناوری Pyrowave درحال انجام است. به گفته این شرکت تحولات تا حدودی به استقرار قوانین بستگی دارد. عناصر از یک چشم‌‌انداز انطباق، شرکت‌‌ها را مجبور به حرکت به این سو می‌‌کند. این پروژه‌‌ها می‌‌توانند درآمدزا باشند، اما سرمایه‌‌گذاری قابل‌‌توجهی نیاز است، بنابراین برای تغییر مدل کسب‌‌وکار نیاز به انگیزه قوی وجود دارد.

شرکت Pyrowave قصد دارد در پاییز یک ارزیابی چرخه عمر (LCA) بازبینی‌‌شده از فناوری خود را منتشر کند. بیشترین تاثیرات بر محیط‌‌زیست از مدیریت محصولات جانبی ناشی می‌‌شود. آیا شما محصولات جانبی را برای بازیابی انرژی می‌‌سوزانید؟ آیا می‌‌توانید آن‌‌ها را وارد فرایندهای دیگر کنید؟ در همکاری با شرکت Michelin، شرکت Pyrowave درحال بررسی این است که چطور می‌‌تواند از محصولات جانبی در فرایند خود، احتمالا در تولید تایر، استفاده کند.

برگردان: مهندس رویا پورشوشتر
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره252 ماهنامه بسپار که در نیمه مهرماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا