اخبار

اختصاصی بسپار/ دقت و پیشرفت در قالب‌‌گیری قطعات پزشکی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمرتقاضا برای نوآوری‌‌های پزشکی هرگز بیشتر از این نبوده است و قالب‌‌گیری تزریقی می‌‌تواند دستگاه‌‌ها و لوازم با کیفیت زیاد مورد نیاز صنعت را ارایه دهد. در این مقاله، پیشرفت‌‌ها در قالب‌‌گیری قطعات پزشکی آورده شده است.

تولیدکنندگان دستگاه‌‌های قالب‌‌گیری تزریقی هم‌‌چنان شاهد بازار پررونق قالب‌‌‌گیری قطعات پزشکی در سال‌های آینده هستند. براساس گزارش شرکت آمریکایی Grand View Research (یک شرکت تحقیقاتی و مشاوره بازار است که گزارش‌‌های تحقیقاتی صنفی، سفارشی و خدمات مشاوره‌‌ای را ارایه می‌‌دهد) حجم بازار جهانی قالب‌گیری تزریقی قطعات پزشکی 38/1 میلیارد دلار در سال 2019 ارزش‌‌گذاری شد و انتظار می‌رود با آهنگ رشد ترکیبی سالانه 2/8 درصدی بین سال‌های 2020 و 2027 رشد کند. اکثر این رشد به دلیل پیشرفت در بخش مراقبت‌‌های بهداشتی خانگی و جمعیت سال‌‌خورده می‌‌باشد که سازمان بهداشت جهانی پیش‌‌بینی می‌‌کند تا سال 2050 دو برابر خواهد شد.
به‌‌گزارش شرکت Sumitomo (SHI) Demag استفاده از قالب‌‌گیری پلاستیک‌‌ها برای بسیاری از کاربردهای پزشکی، از جمله ساخت کاشتینه‌‌ها (implantable)، لوله‌های آزمایش، بِشِرها (beakers)، بدنه‌‌ها (casings) و محفظه‌‌ها برای تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی، اجزای دارورسانی و تجهیزات جراحی ادامه دارد. مدیر فروش شرکت انگلیسی Sumitomo (SHI) Demag می‌‌گوید افزایش تقاضا برای تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌‌ها و آزمایشگاه‌‌ها در طول همه‌‌گیری بیماری کووید-19 تاثیر مثبتی بر رشد بازار داشته است. در شرکت Sumitomo (SHI) Demag، تقاضا برای محصولات فناوری پزشکی تقریبا 50 درصد افزایش یافته است. تمرکز شرکت بر ارایه دستگاه‌‌هایی برای پشتیبانی از تولید با کاربردهایی در جهت تشخیص آزمایشگاهی و پشتیبانی از دستگاه‌هایی بود که آزمایش‌های Covid-19 را انجام می‌دهند. محصولات اصلی نوک پیپت (pipette) و صفحات واکنش زنجیره‌‌ای بسپارگر (PCR) ( روش به این صورت است که اگر ماده ژنتیکی مرتبط به ویروس کرونا در مخاط بیمار وجود دارد آن را چند برابر می‌کند و به این روش پزشکان به‌‌راحتی می‌توانند ابتلا به ویروس کرونا را تشخیص دهند، مترجم) هستند. علاوه بر این، برای مشتریان این شرکت مانند شرکت Avenue، کاربردهای رشد خاص شامل اجزای هوارسانی مختلف، کیت‌های (kit) آزمایش تشخیصی و قطعات قالب‌گیری‌‌شده برای دستگاه‌‌های رساندن مایع درون وریدی (IV) است. اجزای تجهیزات پزشکی جراحی یکی دیگر از زمینه‌‌های درحال رشد در کسب و کار آن‌‌ها است.
پیشرفت‌های فنی جدید در قالب‌گیری قطعات پزشکی شامل ردیابی پیشرفته پیمانه (batch)، بازرسی بدون تماس با استفاده از دوربین‌ها و سرهم‌‌بندی (assembly) خودکار برای برآوردن الزامات دقیق بازار و کنترل کیفیت می‌‌باشد. در بازار قطعات پزشکی به عنوان یک بازار با مسئولیت زیاد، قابلیت ردیابی فقط مربوط به اطلاعات اجباری و ردیابی زنجیره تامین نیست. قابلیت ردیابی در لحظه به این معناست که شرکت بتواند داده‌‌ها را فراخوانی کرده و تنظیمات دقیق مورد استفاده در دستگاه قالب‌‌گیری تزریقی را هنگام ساخت آن قطعه پلاستیکی جداگانه بررسی کند.برای دستیابی به چنین قابلیت ردیابی، یک سامانه اجرای تولید (MES) مورد نیاز است.

برگردان: مهندس پدرام ملائکه

[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 236 ماهنامه بسپار که در نیمه خرداد ماه1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا