اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ دورنمای صنعت پلاستیک در سال‌ 2024

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر صنعت پلاستیک مدت‌هاست که یک بازوی اصلی در تولید جهانی بوده است و چشم‌انداز آن برای سال آینده مثبت است. پیش‌بینی می‌شود که در این سال رشدی قوی را تجربه کند.
یکی از عناصر کلیدی این رشد ناشی از افزایش تقاضا برای پلاستیک‌های با کارایی بالا در بخش‌های مختلف مانند خودرو، هوافضا و الکترونیک است. علاوه بر این، انتظار می‌رود که بازار جهانی پلاستیک‌های با کارایی بالا در سال 2024 به دلیل پیشرفت در فناوری و نوآوری در این صنعت به 25 میلیارد دلار برسد.
به طور کلی، به نظر می‌رسد که صنعت پلاستیک یک نقش آفرین مهم در تولید جهانی باقی خواهد ماند. شرکت‌ها باید راهبردهای خود را با دقت برنامه‌ریزی کنند تا از این پیشرفت‌ها بهره‌مند شوند: برای مثال با تمرکز بر انواع بسپارهای با کارایی بالا و بهره مندی از کاربردهای آن در بخش‌های مصرف نهایی، می‌توانند اطمینان حاصل کنند که در این بخش از بازار رقابتی باقی می‌مانند.
صنعت پلاستیک فضایی در حال تکامل است که به طور روزافزونی با فشار از دیدگاه زیست محیطی و پایداری مواجه است. پیش‌بینی می‌شود در سال 2024، دنیای پلاستیک شاهد تغییرات عمده در تولید، تقاضا و راه‌حل‌ها در این راستا باشد.
در دهه ی گذشته رشد چشمگیری در تولید پلاستیک مشاهده شده است. تخمین زده شده است که تولید جهانی مواد پلاستیکی تنها در سال 2018 از 381 میلیون تن گذشت. این افزایش تولید پلاستیک منجر به افزایش تقاضا برای راه‌حل‌های نوآورانه – مانند مواد پلاستیکی زیست‌تخریب‌پذیر – شده است که می‌تواند مقادیر زیادی از زباله‌های پلاستیکی را که در حال حاضر محیط زیست ما را تهدید می‌کند، کاهش دهد. با پیشرفت فناوری، دانشمندان در حال توسعه ی انواع جدیدی از بسپارها هستند که می‌توانند به روش‌های پایدارتری نسبت به پلاستیک‌های سنتی استفاده شوند.

اثرات زیست محیطی پلاستیک‌ها
با افزایش فشار بر شرکت‌ها برای کاهش ردپای زیست محیطی خود، سال 2024 مطمئناً پیشرفت‌های جدید و راه حل‌های نوآورانه ای را برای ایجاد آینده ای بهتر با توجه به تولید و مصرف پلاستیک به ارمغان خواهد آورد. امیدواریم این تغییرات به همه ما امکان دهد از تطبیق پذیری پلاستیک‌ها بهره مند شوند و در عین حال هرگونه آسیب احتمالی مرتبط با استفاده از آن‌ها را به حداقل برساند.
با نگاهی به آینده در سال 2024، پیش بینی می‌شود که با افزایش تقاضا برای محصولات بادوام و اقلام یکبار مصرف، صنعت پلاستیک به سرعت به رشد خود ادامه دهد. شرکت‌هایی که در فناوری‌های جدید سرمایه‌گذاری می‌کنند، برای سرمایه‌گذاری روی روندهای فعلی و همچنین بهره‌برداری از فرصت‌های ارائه شده توسط نوآوری‌هایی مانند منابع تجدیدپذیر انرژی یا مواد زیست تخریب‌پذیر که در نهایت می‌توانند جایگزین محصولات پلاستیکی سنتی نفت پایه شوند، موقعیت خوبی خواهند داشت.
علاوه بر این، همکاری‌های مستمر بین کسب‌وکارها، ابتکارات دولتی، موسسه‌های تحقیقاتی، جوامع و سازمان‌های غیردولتی برای پیشبرد نوآوری‌هایی مانند مدل‌های چرخشی تولید که پایداری را بر سود کوتاه‌مدت اولویت می‌دهند، مورد نیاز است.

نقش بازیافت در صنعت پلاستیک در سال 2024
صنعت پلاستیک در آستانه تغییرات عمده در سال‌های آینده قرار دارد و مقررات در مورد آلودگی پلاستیک و پایداری سخت‌تر می‌شوند. در سال 2024 احتمالاً شاهد تغییر بزرگی در نحوه تولید، استفاده و دفع پلاستیک در سراسر جهان خواهیم بود. این مقاله روندهایی را که احتمالاً ظهور می‌کند و همچنین نحوه واکنش صنعت و پیامدهای پایداری و محیط زیست را مورد بحث قرار می‌دهد.
بازار پلاستیک‌های بازیافتی در سال‌های اخیر اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است زیرا کشور‌های بیشتری برای کاهش ضایعات با تشویق بازیافت و تولید محصولات از مواد بازیافتی ابتکاراتی را اتخاذ کرده اند. با ادامه گسترش این ابتکارات، تقاضا برای پلاستیک بازیافتی نیز افزایش خواهد یافت.
پیش‌بینی می‌شود که اندازه بازار جهانی پلاستیک بازیافتی تا سال 2025 به 48 میلیارد دلار برسد که ناشی از پیشرفت‌هایی مانند فناوری‌های بسته‌بندی هوشمند و مقرراتی است که روش‌های تولید پایدار را لازم می‌کند.
تأثیرات زیست محیطی پلاستیک همچنین یک دغدغه ی اساسی برای پیشبرد صنعت است. دولت‌ها در سرتاسر جهان سیاست‌های مختلفی را برای کاهش وابستگی به پلاستیک‌های یک‌بار مصرف اجرا کرده‌اند، از جمله ممنوعیت انواع خاصی از محصولات پلاستیکی در برخی کشورها یا استفاده از حداقل اجباری محتوای بازیافتی پس از مصرف در محصولات. با گسترش بیشتر این سیاست‌ها، شرکت‌های تولیدی باید راه‌های جدیدی برای کاهش ردپای کربن خود بیابند، در حالی که همچنان تقاضای مصرف‌کنندگان را برآورده می‌کنند و از جریمه‌های پرهزینه برای عدم رعایت این موارد اجتناب می‌کنند.
تولیدکنندگان شروع به کشف راه حل‌های نوآورانه مانند پلاستیک‌های زیستی یا پلاستیک‌های کودشدنی کرده‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا استانداردهای زیست‌محیطی را برآورده کنند و در عین حال تجارت خود را طبق معمول انجام دهند. این گزینه‌های زیست تخریب‌پذیر راه‌حلی جذاب برای کسب‌وکارهایی ارائه می‌دهند که می‌خواهند بدون به خطر انداختن پایداری، رقابتی باقی بمانند، اما به سرمایه‌گذاری قابل توجهی از قبل نیاز دارند تا از نظر تجاری قابل دوام باشند.
علاوه بر پیشرفت‌های فناوری، کسب‌وکارها همچنین از طریق تعهدات داوطلبانه و مشارکت با سازمان‌های غیردولتی و سایر سازمان‌هایی که به کاهش آلودگی اقیانوس‌ها ناشی از زباله‌های پلاستیکی اختصاص دارند، شیوه‌های خود را با پایداری پلاستیک تطبیق می‌دهند.
صنعتی پلاستیک اگر بخواهد در سال 2024 و پس از آن رقابتی باقی بماند، باید به تکامل خود ادامه دهد تا انتظارات مشتریان در مورد هزینه، عملکرد، ایمنی، پایداری، راحتی و موارد دیگر را برآورده کند. با سرمایه گذاری در تحقیق در مورد جایگزین‌های قابل بازیافت و همچنین آموزش مصرف کنندگان در مورد تأثیر آن‌ها بر محیط زیست، شرکت‌ها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که سودآور باقی می‌مانند و در عین حال به ساختن آینده ای پایدارتر برای همه افراد درگیر در صنعت کمک می‌کنند. سرمایه‌گذاری بر تحقیق و آموزش بسیار مهم خواهد بود.
به طور کلی، وضعیت فعلی نه تنها برای سرمایه گذاران، بلکه برای کاربران آینده نیز نویدبخش است و آینده پلاستیک هیجان انگیزتر از همیشه به نظر می‌رسد!

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا