اختصاصی بسپار/ دوچرخه های بازیافت پذیر از ترموپلاستیک هایی با الیاف کربن یا CFRTP

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمرمرکز ملی کامپوزیت ها (NCC، National Composites Center بریستول، انگلستان)، تحت پروژه Novel Composites E-Bike خود که توسط Innovate UK تامین مالی شده است، با سازنده دوچرخه کوهستانی، Starling Cycles (بریستول) و شرکت فناوری بافندگی کامپوزیت ترموپلاستیک Composite Braiding (بریستول)، ثابت کرده است که از ترموپلاستیک های تقویت شده با الیاف کربن (CFRTP) می توان برای ساخت یک بدنه یا قاب دوچرخه برقی کوهستانی استفاده کرد.
NCC میگوید این قابلیت، قابها یا بدنه های دوچرخه با استفاده از CFRTP را قادر میسازد تا در پایان عمر ( end of lifeیا EOL) راحتتر تعمیر و بازیافت شوند و با دوچرخههای کامپوزیتی در دسترس با استفاده از اپوکسیهای گرماسخت مقابله کنند – ترموپلاستیکها زمانی که گرما برای تغییر شکل روی آنها اعمال میشود، میتوانند نرم شوند.
این امر قابل توجه است، زیرا انتظار میرود که تقاضا برای دوچرخههای الکترونیکی در اروپا در سالهای آینده رشد کند و فروش پیشبینیشده از 3.7 میلیون دوچرخه در سال 2019 به 17 میلیون دوچرخه در سال 2030 افزایش یابد.
در حال حاضر، Starling Cycles قاب یا بدنه دوچرخه های برقی دست ساز خود را از فولاد تولید می کند. در عین حال، استفاده از یک بدنه کامپوزیت گرمانرم سبک به جای فولاد، برد دوچرخه را افزایش می دهد و محصول پایدارتری را ارائه می دهد.
در شروع پروژه، NCC یک ارزیابی چرخه طول عمر (LCA یا life cycle assessment) از روشهای تولید موجود Starling Cycles و طراحی قاب انجام داد، که Starling Cycles را بیشتر قادر ساخت تا مشخص کند که کجا میتوان پیشرفتهای آینده را در فرآیند طراحی و ساخت انجام داد.
از آنجا، NCC یک فرآیند تولید جدید را برای ایجاد قطعات مورد نیاز برای نگه داشتن قاب در کنار هم توسعه داد.
با استفاده از مواد ترکیبی از الیاف کربن و نایلون، روش جدیدی گزارش شده است که خیس خوردگی یا رسوب الیاف (fiber deposition ) را برای حداکثر عملکرد تسهیل می کند.
مواد ترکیبی الیاف و رزین گرمانرم را در یک ماده واحد ترکیب میکنند و نیاز به تزریق جداگانه رزین را در مراحل بعدی تولید از بین میبرند و این فرآیند کارآمدتری را ایجاد میکند.
به گفته NCC، علاوه بر این که نشان می دهد ترموپلاستیک ها به اندازه کافی قوی هستند که می توان از آنها برای قاب دوچرخه استفاده کرد ، درک گسترده از نحوه کار و استفاده مجدد از آنها، راه را برای استفاده از ترموپلاستیک ها در سایر قطعات در سراسر صنعت باز کرده است.
آنها همچنین پتانسیل نرخ تولید بالاتر (به دلیل عدم وجود فرآیند تزریق جداگانه) را ارائه می دهند و در عین حال کیفیت بالایی از کامپوزیت ها را ارائه می دهند، که نشان می دهد کاهش بیشتر هزینه ها و اثرات زیست محیطی ممکن است امکان پذیر باشد.
برگردان : مسعود خلج