اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ دیجیتالی سازی در آمیزه سازی PP برای تولید قطعات خودرویی و کم کردن ردپای کربنی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر شرکت آمیزه ساز مواد گرمانرم سامیکا Sumika Polymer Compounds Europe برای دیجیتالی کردن عملکرد ترکیبات جدید پلی پروپیلن درجه یک خودرویی (PP) با هگزاگون  Hexagon’s Manufacturing Intelligence شریک شده‌اند، و مهندسان را قادر می‌سازد اجزایی را طراحی کنند که بازیافت‌پذیرتر باشند و ردپای کربن کمتری را برای وسایل نقلیه در آینده داشته باشند.

طبق گفته ی رئیس مرکز مواد، داده‌های محدود رفتار مواد، مانعی بر سر راه نوآوری‌های پایدار است. زیرا گروه‌های مهندسی خودرو نتوانسته‌اند مواد جدید را از طریق آزمایش‌های دوام مجازی و ایمنی دقیق مورد نیاز برای تأیید خودرو ارائه دهند. فناوری منحصر به فرد مدل سازی مواد چند مقیاسی در شرکت هگزاگون، پذیرش مواد بازیافتی پیشگامانه سامیکای اروپا را با ایجاد امکان شبیه سازی دقیق یک جزء و قرار دادن آن تحت آزمایش و اعتبارسنجی مهندسی خودرو برای گروه‌های توسعه محصول، تسریع‌ می‌کند.

این داده‌های مهندسی حیاتی نتیجه یک مشارکت طولانی‌مدت بین دو شرکت است که به تیم‌های توسعه محصول توانایی ارزیابی مناسب بودن جایگزینی پلاستیک‌های مهندسی سنتی با ترکیبات پلی پروپیلن و الیاف شیشه GF-PP در طرح‌های جدید برای رسیدن به اهداف کربن-خنثی را می‌دهد.

مواد پلی پروپیلن با الیاف شیشه کوتاه از شرکت سامیکا با بهره گیری از فرآیندهای تولید و بازیافت پایدار تولید‌ می‌شود و عملکردی معادل پلاستیک‌های مهندسی فعلی را به خودروسازان ارائه‌ می‌دهند، با این مزیت که تا 60 % ردپای کربن کمتر دارند. بخش رو به رشدی از اجزای PP امروزی در مقایسه با پلی آمیدها (PA) بازیابی و بازیافت می‌شوند، که تا 70 درصد آن در طرح‌های تبدیل زباله به انرژی یا تکمیل در محل دفن زباله استفاده می‌شود. اما فضای قابل توجهی برای بهبود وجود دارد. این ترکیبات PP بازیافت شده جدید سامیکا برای اقتصاد چرخشی طراحی شده اند و به کاهش زباله‌های پلاستیکی در پایان عمر خودرو کمک‌ می‌کنند.

مدیر بازاریابی شرکت اعلام کرده است ترکیبات پلی پروپیلن تقویت شده با الیاف شیشه کوتاه Thermofil عملکردی معادل با پلاستیک‌های مهندسی سنتی ارائه می‌کنند و در عین حال ردپای کربن بسیار کمتری دارند که آن‌ها را برای مقابله با چالش‌های طراحی بسیار مناسب می‌کند.

هگزاگون یک آزمایش دقیق و برنامه اعتبارسنجی فیزیکی با همکاری سامیکا انجام داد تا مدل‌های رفتاری چند مقیاسی بسیار دقیقی از گونه‌های Thermofil HP و مجموعه Thermofil Circle از گونه‌های PP بازیافتی خود تولید کند. هر گونه از مواد دارای مدلی است که عملکرد مکانیکی و محیطی آن را در طول چرخه عمر یک جزء شبیه سازی‌ می‌کند. مدل‌های مواد اختصاصی رمزگذاری‌شده می‌توانند برای مشتریان از طریق نرم‌افزار Digimat Hexagon در دسترس باشند.

Digimat با ابزارهای محبوب CAE مانند MSC Nastran، Marc و نرم افزارهای شخص ثالث سازگار است و به مهندسان امکان‌ می‌دهد تا تجزیه و تحلیل‌های دقیق را با استفاده از جریان کار مهندسی دیجیتال انجام دهند.

پلاستیک‌ها‌ می‌توانند تا 20 درصد از وزن کل یک خودرو را تشکیل دهند و کاربرد ‌آن‌ها با جایگزینی مداوم فلزات در حال افزایش است. تغییر صنعت خودرو به سمت الکترونیکی شدن نیاز به اجزای سبک وزن برای به حداکثر رساندن بهره وری انرژی خودروها و همچنین نیاز به کاهش وزن قابل توجه بسته‌های باتری را افزایش داده است، اما عملکرد زیست محیطی ‌آن‌ها در طول چرخه عمر نیز باید توسط تیم‌های توسعه محصول در نظر گرفته شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا