اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ رابطه نفت خام با صنعت پوشرنگ و پوشش

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر هم اکنون در اواسط سال 2023، تامین کنندگان مواد اولیه و تولیدکنندگان پوشش توانایی تولید محصول کافی برای رفع نیاز مشتریان را دارند. (این مقاله به بازار پوشرنگ و پوشش در امریکا می پردازد)

آیا کسی می‌توانست در سال 2019 پیش‌بینی کند که در سال 2023، همه نگران تورم کمتر اما هنوز غیرقابل قبول، افزایش بی‌سابقه نرخ بهره‌گذاری توسط فدرال رزرو، حمله تقریباً یک و نیم ساله روسیه علیه دولت مستقل اوکراین که منجر به ترس از انرژی جهانی شده، و بازتعریف چشم‌انداز آمریکا نسبت به چین از “همکار تجاری” به “دشمن بالقوه” باشد؟
اگرچه ممکن است ما این موارد را پیش‌بینی نکرده باشیم، اما هر یک از این وضعیت‌ها بر کسب‌وکار پوشرنگ و پوشش در سراسر جهان تأثیرگذار بوده و اثرات منفی آن‌ها به زودی از بین نخواهد رفت.
اگرچه در سال 2021، صنعت از افت حجم سال 2020 بهبود یافت، اما اخبار واقعی افزایش چشمگیر ارزش كالاها(حدود 25٪ در دوره دو ساله 2021-2023 (تخمین زده شده 2023)) به دلیل هزینه بالای نفت، خبری است که از مسائل کلان زنجیره تأمین جهانی کاسته ولي کمبودهایي همچنان باقی است كه بعضا بهبود نسبي یافته (اما نه به میزان قبل از سال 2020) از جمله مشکلات حمل و نقل/لجستیک، و کمبود نیروی کار. همه این موارد به تورم فراگیری منجر شده‌اند که رئیس فدرال رزرو احساس می‌کند ممکن است امسال تورم حداقل به دو برابر افزایش پیدا کند.
تا نیمه سال 2023، اکثر تأمین‌کنندگان مواد اولیه و تولیدکنندگان پوشش قادر به تولید مواد کافی برای پر کردن سفارشات خود بودند، اگرچه اغلب با زمان تأخیر بیشتری روبه‌رو می‌شدند که در مقایسه با چهار سال گذشته اتفاق می‌افتد. برخی از تأمین‌کنندگان مواد اولیه حتی تا پایان سال 2024 محصولات خود را به فروش رسانده‌اند، اما تولیدکنندگان پوشرنگ به نظر می‌آید که در مسیری پیچیده‌تری نسبت به سال‌های گذشته قرار گرفته‌اند و بدون شک بیشترین پیش‌بینی و استراتژی را نیاز دارند. تیم‌های تحقیق و توسعه در هر دو دسته تأمین‌کنندگان مواد اولیه و تولیدکنندگان پوشش هنوز هم مشغول آماده سازی خود برای رویارویی با مشکلات پیش رو هستند.
با این حال، واقعیت این است که این تحقیق و نگرانی در آینده لازم خواهد بود، زیرا زنجیره تأمین جهانی به طور فزاینده‌ای شکننده و آسیب‌پذیرتر از گذشته شده است. زنجیره‌های تأمین اقتصاد جهانی ما به طور فزاینده آسیب‌پذیرتر و به راحتی قابل اختلال تر از هر زمان دیگری شده‌اند، سواستفاده از جنگ روسیه و اوکراین (به‌مانند احتمال مداخله ناتو در برخی نقاط)، تنش‌های سیاسی بین غرب و روسیه/چین، کاهش رشد اقتصاد چین، مسائل مرتبط با روابط ترکیه با هر دو اتحادیه اروپا و ناتو، اقداماتی است که توسط کشورهای مختلف در خصوص موضوع PFAS انجام می‌شود. هر یک از دیگر عوامل در جهان ناشي از اختلاف، عدم اعتماد و مشارکت مصرف‌کننده با هر چیز از تغییرات آب و هوای جهانی و آگاهی از مواد شیمیایی تا میکروپلاستیک‌ها در محیط زیست نشات می‌گیرد.

رابطه نفت خام با صنعت پوشرنگ و پوشش در ایالات متحده، 2022-2024
هر 10 دلار افزایش در قیمت نفت برنت، منجر به افزایش 3 درصدی در هزینه‌های کل تولیدکنندگان پوشش می‌شود، که یک عامل مهم در دینامیک کلی و سودآوری صنعت پوشرنگ و پوشش است. درک آنچه که در حال حاضر اتفاق می‌افتد و چه اتفاقاتی در آینده نزدیک و بلندمدت تولید نفت خام ممکن است بیافتد، بخش مهمی از ایجاد استراتژی معنی‌دار برای تولیدکنندگان پوشرنگ در سراسر جهان است.
امسال، پالایشگاه‌های ایالات متحده در حدود 91-92٪ از ظرفیت فعلی خود استفاده می‌کند، که بالاتر از میانگین طولانی‌مدت 89-90٪ است اما پایین‌تر از 94-95٪ سال 2022 می‌باشد. این به‌دلیل تعطیلی یک واحد کوچک در ابتدای امسال است، که تعداد کل پالایشگاه‌های ایالات متحده را از 130 به 129 کاهش داده است، اما این دلیل اصلی نیست. کاهش استفاده از ظرفیت به دلیل دمای گرم غیرمعمول زمستان 2022-2023، و سایر رویدادهای محلی است. با این حال، بدون شک در طولانی مدت، درصد انرژی حاصل از محصولات سوخت فسیلی به طور کاملاً تدریجی از اکنون تا سال 2050 کاهش خواهد یافت (تقریباً منفی 4 درصد در سال)، در حالی که منابع تجدیدپذیر نرخ افزایش بیشتری به نسبت 4-5 درصد در سال دارند (شکل 1).

مترجم: مهندس معصومه کاویانی دارانی، دانشجو دکتري مهندسی رنگ، پژوهشگاه رنگ

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا