اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ رانشگرهای دوماردان و بررسی جایگزین‌‌ها

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر استفاده رو به‌‌رشد از زیست‌‌بسپارها (biopolymers) و بسپارهای بازیافت‌‌شده، درحال ایجاد فرصت‌‌های جدیدی برای تولیدکنندگان جایگزین‌‌های رانشگرهای (extruders) دوماردان آمیزه‌‌کاری است که در این مقاله بررسی شده است.

درحالی که رانشگر دوماردان تکیه‌‌گاه اصلی اکثر کارخانه‌‌های آمیزه‌‌کاری است، گزینه‌‌های دیگری نیز وجود دارد. آشوبنده‌‌ها (kneaders)، رانشگرهای تک‌‌ماردان، رانشگرهای چندماردان، رانشگرهای غلتکی سیاره‌‌ای و مخلوط‌‌کن‌‌های پیوسته، همه طرفداران خود را دارند و سازندگان این دستگاه‌‌ها می‌‌توانند آن‌‌ها را برای بسیاری از کاربردهای آمیزه‌‌کاری تولید کنند.
با این حال، انتخاب رانشگر مطلوب برای آمیزه‌‌کاری و تعیین دلایلی که باعث می‌‌شود یک نوع دستگاه خاص برای کاربردی مشخص مناسب باشد، یک فرایند ساده نیست. یکی از مشاوران شرکت سوییسی Kneading Experts می‌‌گوید، آن‌‌ها به‌‌عنوان کارشناسان مستقل اغلب با این سوال یا سوالاتی که از آن ناشی می‌‌شود روبه‌‌رو هستند.
به‌‌عنوان مثال، روش‌‌هایی برای یافتن سامانه آمیزه‌‌کاری مناسب برای یک کاربرد خاص وجود دارد. این شرکت توانسته است از این روش‌‌ها در بسیاری از پروژه‌‌ها به شکل بسیار موفق استفاده کند. این شرکت یک جعبه ابزار از روش‌‌ها تولید کرده‌‌است [تحلیل آمیزه‌‌کاری]. با استفاده از آن، ملاحظات فنی فرایند، تولید و هم‌‌چنین الزامات اقتصادی را می‌‌توان به صورت جامع ثبت کرد و محصولات هدفمند از این طریق یافت خواهند شد. به گفته شرکت، برخی از سازندگان دستگاه‌‌ها نیز از رویکردهای مشابه برای اهداف خود استفاده می‌‌کنند.
فشارهای (الزامات) بازیافت، به پیشبرد گزینه‌‌های آمیزه‌‌کاری جایگزین کمک می‌‌کند. در بسیاری از کاربردها که انواع مختلفی از بسپارها در یک جز یا در یک ماده مشابه استفاده شده‌‌اند؛ به‌‌عنوان مثال، فیلم‌‌های چندلایه برای بسته‌‌بندی، به‌‌دنبال جایگزین‌‌هایی برای بازیافت‌‌پذیری محصولات هستند. به گفته شرکت، اتحادیه اروپا پیش از این مراحل قانونی را از طریق تعهد سبز اروپا (European Green Deal) (مطابق این قرارداد همه 27 کشور عضو اتحادیه اروپا متعهد شده‌‌اند که اتحادیه اروپا را به اولین قاره بدون گازهای گلخانه‌‌ای و تاثیر مخرب بر آب و هوای کره زمین تا سال 2050 تبدیل کنند) آغاز کرده‌‌است. نقاط برجسته و ویژگی‌‌های خاص رانشگرهای جایگزین می‌‌تواند خدمات ارزشمندی را در این‌‌باره ارایه دهد. به‌‌عنوان مثال می‌‌توان به امکانات اتلاف گرمایی عالی رانشگرهای غلتکی سیاره‌‌ای، روش‌‌های گاززدایی پیچیده از رانشگرهای حلقه‌‌ای و انتقال آرام بسپارها و افزودنی‌‌ها در آشوبنده‌‌های پیوسته (هم‌‌‌‌آشوبنده‌‌ها) اشاره کرد. به عقیده شرکت، می‌‌توان زمینه رشد دیگر را در حوزه‌‌ی ذخیره انرژی و انتقال نیرو در نظر گرفت. در زمینه عایق کابل، رانشگرهای جایگزین همیشه نقش مهمی ایفا کرده‌‌اند. درحال حاضر، فرایندهای پیوسته در آمیزه‌‌کاری باتری‌‌ها و توده‌‌های انباشت‌‌گر (accumulator) نیز ایجادشده یا در حال تولید هستند. در این کاربردها، کارخانه‌‌های آزمایشی (pilot) مهندسی، پیوند مهمی بین تحقیقات پایه‌‌ای و صنعتی شدن فرایندها را برقرار می‌‌کنند.

وضعیت خوب زیست‌‌پایداری (sustainability)
بسپارهای پایه زیستی (bio-based polymer) همراه با افزودنی‌‌های طبیعی و الیاف تقویت‌‌کننده، طی چند سال گذشته بسیار اهمیت یافته‌‌اند. بسیاری از این مواد اولیه به برش (shear) و یا دما حساس هستند. سامانه‌‌های آمیزه‌‌کاری جایگزین با نیروهای برشی متوسط نیز می‌‌توانند نقش مهمی در این‌‌جا ایفا کنند.
زمینه‌‌های توسعه آینده که شرکت Kneading Experts به دنبال آن است، شامل تجربیات موجود در برخی از پروژه‌‌های زگهواره تا گهواره (مدل طراحی محصولات به شیوه احیایی و در چرخه طبیعی) در سایر زمینه‌‌های کاربردی، مانند بسته‌‌بندی، منسوجات و خودرو است. هم‌‌چنین این شرکت به دنبال استفاده از روش‌‌های سریع مانند تفکر طراحی (Design Thinking) یا انجام و اجرا (Effectuation) در تولید آمیزه و هم‌‌چنین تولید مدل‌‌های تجاری مناسب برای صنعت آمیزه‌‌کاری است که جنبه‌‌های اقتصاد اشتراکی را عمیق‌‌تر درنظر می‌‌گیرد.

 

برگردان: مهندس پدرام ملائکه
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 233 ماهنامه بسپار که در نیمه اسفند ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا