اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ راهنمایی برای انتخاب ماشین‌‌ تزریق با اندازه ی مناسب

بسپار/ایران پلیمر در این مقاله نکاتی برای تطبیق صحیح نیازهای شما با واحد تزریق و نگهدارنده (clamp) ارایه شده است.

فروشندگان ماشین‌‌آلات قالب‌‌گیری تزریق اغلب درخواست‌هایی را برای دادن قیمت صرفا بر اساس تناژ دستگاه دریافت می‌کنند. وقتی از خریدار برای جزئیات بیشتر خواسته می‌شود، ممکن است پاسخ دهد، “فقط به یک برآورد قیمت 1000 تنی نیاز دارم.” بهتر است دستگاه قالب‌گیری را به‌عنوان دو قطعه مجزا در نظر بگیرید واحد نگهدارنده و واحد تزریق- و جزئیات را بررسی کنید تا مطمئن شوید که بهترین پیکربندی را برای نیازهای خود خریداری می‌کنید.

واحد نگهدارنده
واحد نگهدارنده باید در نظر گرفته شود. علاوه‌‌بر از تناژ واحد نگهدارنده، موارد مهم دیگر عبارتند از: فاصله میله مهار (tie-bar) (شکل 1)، حداقل ارتفاع قالب (شکل 2)، حداکثر ارتفاع قالب (شکل 3)، فرجه (stroke) (شکل 4) و حداکثر فاصله بین دو صفحه ثابت و متحرک قالب (daylight) (شکل 5).

بیایید انواع طرح‌‌های نگهدارنده را بررسی کنیم. نگهدارنده مفصلی (toggle) طرحی است که برای دهه‌ها جواب خود را پس داده است، زیرا این طرح نگهدارنده مبتنی بر یک پیستون (ram) هیدرولیک است. در طی 20 سال گذشته، صنعت، دستگاه دو صفحه‌ای (platen) را نیز توسعه داده است که جایگزین پیستون هیدرولیک شده است. جدیدترین، طرح نگهدارنده قاب C است که معمولا توسط ماشین‌‌آلات عمودی استفاده می‌شود، اخیرا در ماشین‌‌آلات افقی نیز دیده شده است، اما فقط در ماشین‌‌آلاتی که توسط یک تامین‌کننده عرضه می‌شوند. رایج‌‌ترین طرح‌های نگهدارنده، مفصلی و دو صفحه‌‌ای است.
تناژ توسط تولیدکنندگان به سه روش نشان داده می‌شود: کیلونیوتون، تن متریک و تن آمریکا (واحد اندازه‌‌گیری تن یا همان تن متریک متفاوت از تن آمریکا یا تن کوچک (ST) است. هر یک تن معادل 102/1 تن آمریکا است، مترجم). تامین‌‌کنندگان آسیایی معمولا به کیلونیوتون اشاره می‌کنند، در حالی که تامین‌‌کنندگان اروپایی در مورد تن‌ متریک و تامین‌‌کنندگان و مشتریان آمریکا در مورد تن آمریکا صحبت می‌کنند. یک تن متریک اساسا یک دهم کیلونیوتن است. یک تن آمریکا 10 درصد بیشتر از یک تن متریک خواهد بود.
عامل مهمی که باید در نظر گرفته شود فاصله میله مهار است. قالب‌سازهای امروزی سعی می‌کنند قالب‌های بزرگ را در نگهدارنده‌‌ها قرار دهند. حداقل ارتفاع قالب، حداکثر ارتفاع قالب، فرجه و حداکثر فاصله بین دو صفحه ثابت و متحرک قالب را فراموش نکنید تا مطمئن شوید بزرگ‌‌ترین قالبی که قصد استفاده دارید به راحتی در دستگاه قرار می‌گیرد.
یکی از اشتباهاتی که بسیاری از قالب‌گیران مرتکب می‌شوند، درک نادرست فرجه در مقابل حداکثر فاصله بین دو صفحه ثابت و متحرک قالب است. فرجه، فاصله حداقل ارتفاع قالب یا حداکثر ارتفاع قالب تا بازترین موقعیت صفحه متحرک قالب است. حداکثر فاصله بین دو صفحه ثابت و متحرک قالب، فاصله صفحه ثابت نسبت به صفحه متحرک در بازترین حالت آن است. فرجه و نحوه اشاره به آن بسته به این‌‌که در مورد دستگاه مفصلی یا سیلندر هیدرولیک صحبت می‌کنید، تغییر می‌کند.

واحد تزریق

 

 

برگردان: دکتر فاطمه خودکار
[email protected]

 

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 257 ماهنامه بسپار که در نیمه اسفند ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا