اخبار

اختصاصی بسپار/ راه‌های جدید برای افزایش کیفیت محصول در اکسترودرها (رانشگرها)

بسپار/ایران پلیمر افزونه‌های (add-ons) پایین‌جریان، افزوده‌های (addition) نرم‌افزاری و ارتقاهای محصول تنها برخی از راه‌هایی هستند که شرکت‌های دارای دستگاه رانشگری (extrusion) می‌توانند کنترل ماشین‌‌آلات خود را توسط آن‌‌ها تقویت کنند و کیفیت محصول را بهبود بخشند. در این مقاله، برخی از روش‌‌های جدید کنترل به منظور افزایش کیفیت محصول آورده شده است.

کنترل شرایط رانشگر (extruder) از مصرف انرژی گرفته تا ابعاد محصول به اطمینان از بازده ساخت و کیفیت محصول رانشگری‌‌شده (extrudate) کمک می‌‌کند. این موضوع را می‌‌توان به روش‌‌های مختلفی از طریق افزونه‌‌ها تا ارتقاهای نرم‌‌افزاری انجام داد.
شرکت Pixargus می‌‌گوید پودمان (module) SawControl این شرکت، برش پروفیل (profile) را به یک عنصر یکپارچه کنترل کیفیت تبدیل می‌‌کند که به حداقل‌‌رساندن ضایعات کمک می‌‌کند. این نرم‌‌افزار توسط شرکت Cooper Standard که یک تامین‌‌کننده پیشرو در صنعت خودرو می‌‌باشد استفاده شده است.
نرم‌‌افزار جدید از نتایج سامانه‌‌های بازرسی Pixargus ProfilControl 7 برای بهینه‌‌سازی برش پروفیل استفاده می‌‌کند. SawControl تضمین می‌کند که تمام پروفیل‌هایی که به طول‌های مشخص‌‌شده توسط مشتری بریده می‌شوند، عاری از نقص هستند و هر بخش پروفیلی که دارای نقص باشد، بریده‌‌شده و جداسازی می‌شود.
حتی نسخه استاندارد ProfilControl 7 می‌‌تواند علامت‌‌های (signal) نقص را به اره برش ارسال کند تا اطمینان حاصل شود که فقط قطعات حاوی نقص بریده شوند. با این حال، نرم‌‌افزار جدید فاصله صحیح برش‌‌ها را به اره می‌‌گوید.
این شرکت گفت که تمام فعالیت‌های بازرسی و تشخیص نقص، مانند علامت‌گذاری نقص و فاصله بین برش‌ها را در یک حلقه (loop) کنترل یکپارچه کرده است. بنابراین، سامانه درحال حاضر نقش محوری برای این مرحله فرایند ایفا می‌‌کند.
اگر ProfilControl 7 نقصی را در محصول تشخیص دهد، SawControl باعث می‌شود اره، برش اضافی را در زمان واقعی با فاصله کوتاه‌تر انجام دهد. پس از بریده‌‌شدن و جداسازی نقص، اره، برش را در فواصل منظم از سر می‌‌گیرد.
شرکت آمریکایی Cooper Standard که یک تامین‌‌کننده در صنعت خودرو می‌‌باشد، درحال حاضر از نرم‌‌افزار جدید در واحد خود در Lindau، کشور آلمان؛ جایی که درزگیرها (sealing) را برای بدنه خودرو تولید می‌‌کند، استفاده می‌‌کند.
مدیر ارشد تولید درزگیر شرکت Cooper Standard گفت، نرم‌‌افزار شرکت Pixargus فرایند برش پروفیل را با سامانه کنترل کیفیت این شرکت یکپارچه می‌‌کند و مزایای زیادی را ارایه می‌‌دهد. این شرکت می‌‌تواند حتی در خطوط تولید موجود با استفاده از مدل‌های قدیمی‌تر، یک پیوند مستقیم با کنترل واحد برشکاری (sawing) برقرار کند.
علاوه بر این، شرکت Pixargus اخیرا سامانه بازرسی درون‌‌خطی (inline) ProfilControl 7 S خود را برای لوله‌‌سازی (tubing) خرطومی (corrugated) ارتقا داده است و گفته است که تلاش برای بررسی نقص‌‌های این لوله‌ها را کاهش می‌دهد.
در رانشگری لوله خرطومی، سامانه‌‌های بازرسی باید با بخش‌‌های متناوب سازه‌‌های خرطومی و صفحه‌‌ای سروکار داشته باشند. برخی از بخش‌ها ممکن است به حالت‌های بازرسی دیگری نیاز داشته باشند یا دستگاه تولید لوله خرطومی ممکن است ویژگی‌هایی را در یک محصول رانشگری‌‌شده حک کند که نباید به عنوان نقص تشخیص داده شوند. برای این موضوع، محصول به‌‌روزرسانی‌‌شده خوارزمیک های (algorithm) خاصی را ارایه می‌‌دهد که خودکارسازی را در بازرسی کیفیت افزایش می‌‌دهد.
مدیرعامل و رییس توسعه فناوری شرکت Pixargus گفت، هدف این شرکت تامین سامانه‌‌هایی است که در حالت ایده‌‌آل نیازی به راه‌‌اندازی توسط کاربر ندارند.

در نمایشگاه K2022 شرکت Battenfeld-Cincinnati جزییاتی از پودمان نرم‌‌افزاری Steady Flow را فاش کرد که نوسان (pulsation) در رانشگری PVC را به حداقل می‌‌رساند. این موضوع کمک می‌‌کند تا برون‌‌داد پیوسته برای محصولات مطمئن و با کیفیت زیاد تضمین شود.
در فرایند PVC با رانشگرهای دوماردان ناهمسوگرد، نوسانات جریان مواد اجتناب‌‌ناپذیر است. این نوسانات توسط پروفیل‌‌های محفظه C شکل (C-shaped) ایجادشده توسط دو ماردان ایجاد می‌‌شوند. برای برون‌‌دادهای کمتر، مانند زمان ساخت پروفیل‌‌های فنی کوچک، نوسانات قابل توجه‌‌تر هستند. نرم‌‌افزار جدید این نوسانات را برای تخلیه ثابت مواد هماهنگ می‌‌کند.
فشار مذاب در جلوی ریژه (die) رانشگر به‌‌طور پیوسته اندازه‌‌گیری می‌‌شود و سرعت ماردان در طول هر چرخش آن به‌‌طور مداوم بر اساس نوسانات فشار دوباره تنظیم می‌‌شود. نرم‌‌افزار شامل یک تابع یادگیری می‌‌باشد که به‌‌طور خودکار پارامترهای بهینه را برای جبران نوسان در اولین راه‌‌اندازی تولید با هر محصول جدید یا مواد جدید محاسبه می‌‌کند.
پارامترهای تصحیح سرعت ماردان شناسایی‌‌شده در دستور‌‌العمل محصول ذخیره می‌‌شوند و برای راه‌‌اندازی تولید جدید در دسترس باقی می‌‌مانند. سپس نوسانات فشار در نتیجه عبور جریان مذاب با نوسان کم به داخل ریژه شکل‌‌دهنده کاهش می‌‌یابد. این موضوع منجر به کیفیت بهتر محصول نیمه‌‌تمام با نوسانات ابعادی کمتر برای استفاده بهینه از مواد می‌‌شود.
نرم‌‌افزار Steady Flow می‌‌تواند به صورت اختیاری در سامانه کنترل BCtouch UX هر خط تولید رانشگری PVC جدید یکپارچه شود. هم‌‌چنین می‌‌توان آن را به خطوط موجود با سامانه کنترل نوین از سِری UX مجهز کرد. این محصول درحال حاضر توسط چند مشتری استفاده می‌‌شود.

افزونه‌‌های رانشگر
شرکت ایتالیایی Bausano تعدادی افزونه برای رانشگرهای خود در نمایشگاه K2022 نمایش داد که امکان کنترل دقیق‌‌تر مصرف انرژی و برون‌‌داد رانشگر را فراهم می‌‌کند.

 

برگردان: مهندس پدرام ملائکه
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 254 ماهنامه بسپار که در نیمه آذرماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا