اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ راه‌‌های جدید برای مبارزه با هزینه‌‌های انرژی در ماشین های تزریق پلاستیک

بسپار/ ایران پلیمر سازندگان ماشین‌‌آلات در حال افزایش پیشنهادهای بهره‌‌وری انرژی خود برای کمک به قالب‌گیران تزریقی هستند که با هزینه‌های بالای انرژی در اروپا دست و پنجه نرم می‌کنند و معتقدند راه‌‌حل‌‌های جدید بازده سرمایه‌گذاری را توجیه می‌کند. در این مقاله، راه‌‌های جدید برای مبارزه با هزینه‌‌های انرژی آورده شده است.

قیمت بالای انرژی در اروپا باعث شده است که قالب‌گیران تزریقی و تامین‌کنندگان آن‌‌ها تصمیمات سرمایه‌گذاری در مورد مصرف انرژی ماشین‌های خود را در اولویت قرار دهند. برای اولین بار نیست که سازندگان ماشین‌آلات به مشتریان کمک می‌کنند مصرف انرژی را برای مقابله با افزایش هزینه‌های تولید کاهش دهند، اما برخلاف گذشته، توصیه آن‌‌ها صرفا گذر از ماشین‌های هیدرولیک به نسخه‌های تمام برقی یا ترکیبی نیست. اکنون سازندگان ماشین‌آلات خدمات بهینه‌سازی انرژی را متناسب با مشتری، همراه با ابزارهای رقمی (digital) جدید برای بهینه‌سازی انرژی در ماشین‌های هیدرولیک و ترکیبی جدید، به‌علاوه فناوری جدید در دسترس برای مقاوم‌سازی در ماشین‌های قدیمی‌تر، ارایه می‌کنند.

شرکت Arburg در ماه مارس 2023 خدمتی به نام Action Plan: Energy راه‌‌اندازی کرد. رویکرد مشتری مدارانه این شرکت شامل مشاوره، اندازه‌گیری انرژی و برنامه‌ریزی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در فرایند تولید صنایع قالب‌‌گیری تزریقی است.

به گفته مدیر فروش و خدمات شرکت Arburg، اهمیت هزینه‌‌های انرژی در بخش قالب‌‌گیری تزریقی به سرعت نور در سال 2022 افزایش یافته و این شرکت، با یک برنامه اقدام حرفه‌‌ای به این موضوع پاسخ داده است.

شرکت Arburg پروژه مشتری ‌‌مدارانه خود را با یک همایش تصویری شروع می‌‌کند و پس از آن کارشناسان به محل سفارش‌‌دهنده می‌‌روند و در آن‌‌جا یک برنامه 5 مرحله‌‌ای را دنبال می‌‌کنند. گام اول به Arburg اجازه می‌‌دهد تا با ارزیابی نیاز انرژی در یک محیط تولید واقعی، داده‌‌های معناداری را جمع‌‌آوری کند. اندازه‌‌گیری توان و نشت هوای فشرده می‌‌تواند عوامل بالقوه هدررفت انرژی را نشان دهد. داده‌‌های اندازه‌‌گیری برای توصیه‌‌های بعدی در مورد بهینه‌‌سازی فرایند مستقیم در دستگاه استفاده شده و به دنبال آن اندازه‌‌گیری‌‌های جدید برای ارزیابی موفقیت آن اقدامات صورت می‌‌گیرد.

در مرحله 2، دستگاه‌‌های قالب‌گیری تزریقی طبقه‌بندی می‌شوند و بهسازی‌های مجزا برای هر دسته در نظر گرفته می‌شوند. مرحله 3 شامل بهینه‌‌سازی زمان فرایند و چرخه تولید است که برای کاهش نیازهای انرژی و هم‌‌چنین افزایش تولید طراحی شده است. در مراحل 4 و 5، کارشناسان به قالب‌ها و تجهیزات جانبی روی می‌آورند تا درباره «بایدها و نبایدها» از دیدگاه مدیریت انرژی بحث کنند.

در پایان برنامه اقدام، شرکت Arburg یک مشاوره دقیق و بحث نهایی با مشتری انجام می‌‌دهد، که فهرستی از اقدامات به او داده می‌‌شود. بر اساس ارزیابی کارشناسان، این طرح آینده، اطلاعات و توصیه‌های مشخصی را در مورد مقاوم‌سازی مناسب، راه‌حل‌های رقمی و بسته به منطقه و استفاده از یارانه‌های احتمالی ارایه می‌کند.

دستگاه‌های قالب‌گیری تزریقی Arburg Allrounder در تمام اندازه‌ها و سِری‌ها می‌توانند برای بهینه‌سازی مصرف انرژی آن‌ها مقاوم‌سازی شوند. به گفته شرکت Arburg بسته به کاربرد، ممکن است عایق‌بندی کامل سیلندر ارزشمند باشد، که تضمین می‌کند تلفات گرمایی فرایند به حداقل می‌رسد و گرمایش سریع است. عایق‌‌بندی به این معنی است که انرژی مورد نیاز در رابطه با انرژی گرمایشی را می‌‌توان بسته به فرایند تا 40 درصد کاهش داد.

به گفته این شرکت دستگاه‌‌های ساخته شده در سال 2011 یا قبل از آن (با موتورهای IE1 و قدیمی‌‌تر) را می‌‌توان با موتورهای کم مصرف IE3 ،که با آب و هوا خنک می‌‌شوند، ارتقا داد که می‌‌تواند تا 10 درصد صرفه‌‌جویی در مصرف انرژی ایجاد نماید. این معادل با بازگشت سرمایه (ROI) تنها یک و نیم تا دو سال بسته به دستگاه است.

سامانه ذخیره انرژی شرکت Arburg (AES) را می‌‌توان به ماشین‌‌آلات جدیدتر Allrounder مجهز کرد. به گفته این شرکت، در توضیح مزایای AES، برای مثال با فرض زمان چرخه تولید 50 ثانیه و 6000 ساعت تولید در سال، یک دستگاه Allrounder 270 S هیدرولیک می‌تواند حدود 4800 یورو با هزینه برق 40 سنت در هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی کند. با Allrounder 820 S و 50 سنت هزینه برق، این اقدام حتی هزینه‌‌های تولید را حدود 21000 یورو در سال کاهش می‌‌دهد. به طور کلی، دوره بازگشت سرمایه برای این نوع سرمایه‌‌گذاری به هزینه انرژی، دستگاه و فرایند بستگی دارد.

کنترل‌کننده دستگاه Gestica در ماشین‌های Arburg نیز در بهینه‌سازی انرژی نقش دارد. این کنترل‌‌کننده دارای یک عملکرد کمکی به نام aXw Control Energy Assist است که برای مثال، تمام عملکردهای ضروری برای نواحی گرمایش سیلندر نرم‌‌سازی و راهگاه گرم قالب را گرد هم می‌‌آورد و اطمینان می‌‌دهد که تمام نواحی گرمایش به شیوه‌‌ای بهینه روشن و خاموش می‌‌شوند. به گفته Arburg این کنترل‌‌کننده می‌تواند انرژی مورد نیاز در فاز گرمایش را تا 30 درصد کاهش دهد. تابع aXw Control Energy Assist دستگاه کنترل‌‌کننده Gestica شرکت Arburg در شکل 1 نشان داده شده است.

 

برگردان: مهندس شبنم عزالدین [email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 254 ماهنامه بسپار که در نیمه آذرماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا