اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ رشد بسپارهای پایه زیستی با نرخ رشد 14 درصد تا 2027

بسپار/ایران پلیمر گزارش بازار جهانی بسپارهای پایه زیستی در سال 2022، بینشی عمیق و جامع از این بازار پویای در حال رشد می‌‌دهد. سال 2022 یک سال امیدوارکننده برای بسپارهای پایه زیستی بود: تولید رزین اپوکسی پایه زیستی در حال افزایش است، پلی‌‌تری متیل ترفتالات (PTT) پس از چندین سال ظرفیت ثابت جذاب خود را به دست آورد و پلی‌‌اتیلن (PE) و پلی‌‌پروپیلن (PP) ساخته شده از نفتای پایه زیستی با حجم رو به رشد بیشتر مواجه شده است. افزایش ظرفیت پلی‌‌لاکتیک اسید (PLA)، هم‌‌چنان ادامه دارد. توسعه فعلی و آینده برای پلی‌‌آمیدهای پایه زیستی و هم‌‌چنین پلی‌‌هیدروکسی آلکانوات (PHA)‌ وجود دارد. و هم‌‌چنین، پلی‌‌اتیلن ترفتالات (PET) پایه زیستی در حال بازگشت به بازی است.
گزارش جدید بازار و روند بسپارها و بلوک‌های ساختاری پایه زیستی- ظرفیت‌ها، تولید و روندهای جهانی 2022 تا 2027 توسط گروه متخصص زیست‌‌بسپار بین‌المللی نوا، ظرفیت‌ها و داده‌های تولید 17 بسپار پایه زیستی تجاری موجود در سال 2022 و پیش‌بینی تا سال 2027 را نشان می‌دهد. این بسپارها را می‌توان در مدخل های “drop-in”،”smart drop-in” و “dedicated” پایه زیستی در زنجیره تولید مواد شیمیایی گروه‌بندی کرد. برای هر گروه، بسپارهای پایه زیستی خاصی به طور مثال نشان داده شده است (شکل 1). در شکل 1، بسپارهای پایه زیستی زیست تخریب‌‌پذیر با یک نقطه سبز نشان داده شده است. گروه‌های بسپاری پایه زیستی مختلف در معرض پویایی‌های بازار متفاوتی هستند.

شکل 1: خط سیر بسپارها و مواد شیمیایی پایه زیستی “drop-in”،”smart drop-in” و “dedicated”.

در سال 2022، کل ظرفیت به کار گرفته شده، 4/9 میلیون تن با تولید واقعی 4/5 میلیون تن بود که 1 درصد از کل حجم تولید بسپارهای پایه فسیلی است. انتظار می‌رود تا سال 2027 افزایش به 9/3 میلیون تن ظرفیت برسد که نشان‌‌دهنده میانگین نرخ رشد سالانه ترکیبی (CAGR) حدود 14 درصد است و به طور قابل توجهی بیش از رشد کلی بسپارها (3 تا 4 درصد) می‌‌باشد. بسپارهای زیر افزایش قابل توجهی، حتی بالاتر از میانگین نرخ رشد نشان می‌دهند: تا سال 2027،PHA تا 45 درصد،PLA تا 39 درصد،PA تا 37 درصد و PP تا 34 درصد رشد خواهد کرد. تا سال 2027، PE در اروپا تا 18 درصد افزایش می‌یابد، به دنبال آن افزایش 15 درصدی در بسپارهای کازئین (casein polymers، کازئین در شیر تازه وجود دارد و یکی از قدیمی‌‌ترین بسپارهای طبیعی است که برای چسب‌‌ها استفاده می‌‌شود، مترجم) پیش‌‌بینی شده است (شکل 2).

 

[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 247 ماهنامه بسپار که در نیمه اردیبهشت ماه 1402 منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا