اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گزارشی از وضعیت صنعت خودرو در پاندمی کرونا و بازار پلیمرها در این صنعت

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر شیوع بیماری به صنعت خودرو هم رحم نکرده است. بر اساس آخرین گزارش هایی که شرکت Inovey فرانسه منتشر کرده است، تولید خودرو در جهان در سال 2020 حدود 17% کاهش پیدا کرده است. این عدد به معنای حذف 15 میلیون خودرو در چهان در مقایسه با سال 2019 و بازگشت به مقدار تولیدی است که در سال 2011 وجود داشت. ولی هنوز جای امیدواری و خوش بینی وجود دارد. برای مثال، چین زودتر از سایر کشورها، تجهیزات مربوط به تولید اتوماتیک را راه اندازی کرد. کشورهایی مانند ژاپن و کره ی جنوبی نیز کمتر از شیوع بیماری متاثر شده اند. به علاوه روند رو به رشد خودروهای الکترونیکی و خودروهای خودران و نیمه خودران نیز فرصت های جدیدی را برای گستره ی وسیعی از پلاستیک ها و مواد کامپوزیتی ایجاد کرده است.

در آمریکا، Pete Buttigieg، وزیر حمل و نقل منتخب جو بایدن بیان کرده است که قصد دارد تولید خودروهای الکترونیکی کمک کند تا میلیون ها خودروی الکتریکی در جاده های آمریکا حضور داشته باشند. این تصمیم باعث رشد بخش های مرتبط با تولید این خودروها مانند تجارت رادارهای پلیمری می شود. بر اساس گزارش مرکز تحقیقاتی Grand View Research میزان تجارت این رادارها تا سال 2025 به عدد 12.2 میلیارد دلار می رسد که این عدد با رشد سالیانه ی 20.8% به دست می آید.

در آخرین مصاحبه ی مجله ی Sustainable Plastics با Jeff Stout، مدیر اجرایی شرکت Yangfeng بیان کرد، در آینده ای نزدیک، سیستم های داخلی خودرو کاملا متفاوت خواهد بود و تمام قطعات از پلاستیک تولید خواهند شد. شرکت Yangfeng که تولید کننده ی قطعات داخلی خودرو است تلاش می کند به فرایند بازیافت شیمیایی دست پیدا کرده و بتواند گزینه های جایگزین را توسعه دهد. یکی از این گزینه ها قالب گیری ترکیبی فشاری (Compression Hybrid Molding (or CHyM)) است مه در آن از الیاف طبیعی استفاده می شود.

خودروهای الکترونیکی و هیبریدی به پلاستیک هایی سبک، با دوام و مقاوم در برابر دمای بالا نیاز دارند. همچنین فناوری های جدید قالب گیری شرایط را برای تولید وسایل الکترونیکی مانند انواع صفحات لمسی و یا قطعات نورپردازی داخل کابین خودرو را فراهم کرده است. در ادامه چند مثال از این نوع ذکر شده است.

شرکت آلمانی Covestro AG سیاست تک ماده بودن را با قالب گیری چند شات و مونتاژ در قالب ترکیب کرده و چراغ جلو خودرو را با چند ویژگی منحصربه فرد تولید کرده است.این طراحی، تعداد اجزای تشکیل دهنده را از 50 قطعه به 5 قطعه کاهش داده است. این ساختار باعث کاهش قیمت تمام شده ی این قطعه شده و همچنین وزن آن را کاهش داده است. برای تولید این قطعه از پلی کربنات Makrolon TC 8030 استفاده شده است. این ماده هدایت گرمایی خوبی از خود نشان می دهد و می تواند جایگزین محافظ های گرمایی آلومینیومی شود.وزن چراغ جلویی که از این روش ساخته می شود  نزدیک به 1.8 کیلوگرم کمتر از وزن چراغ هایی است که اکنون در بازار وجود دارند.

Covestro بیان می کند که این طراحی در ابتدا برای استفاده در ماشین های الکترونیکی ایجاد شد. چرا که پلی کربنات در برابر مواد شیمیایی مانند بنزین مقاومت زیادی ندارد. این شرکت در تلاش است تا راهکاری برای افزایش مقاومت شیمیایی این ماده پیدا کند. 

شرکت VolksWagen (VW) به دنبال راهکاری برای کاهش وزن خودرو و صرفه جویی در مصرف سوخت آن است. Ellen Collins، متخصص ارزش یابی آزمایشگاه VW بیان می کند، ما باید برای کاهش وزن خودرو از قطعات سبک تری استفاده کنیم. وزن زیادی از خودرو به باطری-های لیتیومی اختصاص دارد. ما نعتقدیم که پلیمرها آینده ی خودروها را تامین می کنند و امیدواریم که همه ی شرکت های خودروسازی همین راهکار را در پیش بگیرند. چرا که در صورت استفاده از پلیمرها در ساختار خودرو، وزن آن کاهش زیادی پیدا کرده و مصرف انرژی آن و همچنین تولید مواد مضر کربنی آن کمتر می شود. VW برای انجام این کار با آزمایشگاه پلیمرهای آمریکا نزدیک شهر Chattanooga در حال همکاری است. این شرکت بیان کرده است که این آزمایشگاه در حال تحقیق بر روی نوعی پلی پروپیلن سبک است تا بتواند از آن در قاب دور درهای خودروی تولیدی این شرکت، مدل Atlas استفاده کند. Collins همچنین بیان می کند که ما می توانیم با استفاده از این ماده وزن خودرو را کاهش داده ولی در عین حال، ویژگی های آن حفظ شود.

کامپوزیت ها در خدمت هدف

شرکت Continental Structural Plastics (CSP) با ههمراه همکار ژاپنی خود Teijin، در آخرین طرح خود، باطری مورد استفاده در خودروهای الکترونیکی را با استفاده از مواد کامپوزیتی  تولید کردند. این باتری با استفاده از فرمولاسیون خاص CSP تهیه شده است. این باتری 15% از باتری های استیلی موجود در بازار سبک تر است. با وجود اینکه وزن این باتری معادل وزن باتری ساخته شده از آلومینیوم است، CSP بیان می کند که این کامپوزیت مقاومت دمایی بالاتری در مقایسه با آلومینیوم از خود نشان می دهد. CSP بیان کرده است که اکنون در حال تولید بیش از 34 باتری مختلف برای ماشین های الکترونیکی است که در آمریکا و چین ساخته می شوند.

ترکیبات جاذب رادار

Sabic از دو محصول جاذب رادار خود به نام های LNP™️  وSTAT-KON™️  پرده برداری کرد. این مواد در حسگر رادار خودروهای الکترونیکی قابل استفاده است و موجب گسترده تر شدن محصولات این شرکت می شود. این مواد بر پایه ی رزین پلی بوتیلن ترفتالات (PBT) بوده که مقاومت بالایی نیز در برابر مواد شیمیایی از خود نشان می دهد. این محصولات، مکمل ترکیبات قبلی ساخت این شرکت به نام LNP و STAT-KON هستند که بر پایه ی رزین پلی-اترآمین (PEI) با دمای فرایندی بالاتر و یا پلی کربنات به دلیل پایداری بیشتر و خواص فیزیک خوب ساخته می شوند. جذب بالای فرکانس های رادیویی توسط این مواد می تواند به گستره ی تشخیص خودرو کمک کند و رزولوشن سگنال ها را افزایش دهد.

حسگرهای رادار به طور گسترده در سیستم های کمک راننده ی پیشرفته (advanced driver assistance systems (ADAS)) به کار می روند. این سیستم ها برای شناسایی نقاط کور، جلوگیری از تصادف و اخطار ترافیک مورد استفاده قرار می گیرند. مواد جاذب رادار برای محافظت از میدان انتقال امواج رادار و تضعیف امواج جانبی مورد استفاده قرار می گیرند.

شارژر موبایل BASF

BASF آلمان نیز در حال تلاش برای ایجاد راهکارهایی هوشمندانه مرتبط با حوزه ی ماشین های الکترونیکی است. این شرکت بیان کرد که همکار ژاپنی او، شرکت های ZMP و B & Plus در حال تولید شارژرهای بی سیم هستند تا بتوانند تقاضا برای زیرساخت های شارژ بی سیم این خودروها را ایجاد کنند. BASF بیان کرد که Ultradur polybutylene terephthalate (PBT) و Ultramid polyamide (PA) تولیدی این شرکت در مراکز رادار شارژر های قابل حمل،  حسگرهای لیدار، فیلم های محافظتی و دیگر اجزا و قطعات الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد. انتظار می رود تا سال 2025، بیش از 75 میلیون وسیله مانند گوشی های همراه و خودروهای الکترونیکی نیاز به شارژر دارند. دکتر Hisashi Taniguchi، مدیرعامل ZMP بیان می کند، MobiPower به ما این ایمکان را می دهد که بتوانیم پاسخ-گوی تقاضا در این حوزه باشیم. ما می توانیم شارژرهای مورد نیاز برای هر نوع وسیله ای را با قابلیت های 5G، IoT و AI ارائه کرده و در عین حال برای کاربردهای خارجی دوام کافی را داشته باشد. BASF باعث شد ظرفیت های ما در این حوزه افزایش پیدا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا