اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ روندهای مورد انتظار برای چاپ سه بعدی در سال 2024

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر مهمترین روندی که می‌توانیم برای سال 2024 در چاپ سه بعدی پیش بینی کنیم، تحقق وعده‌های روزافزون فناوری همراه با عدم قطعیت در تجدید ساختار صنعت است. بزرگترین روند پیش رو این است که وعده‌های فناورانه در حوزه تولید مواد افزودنی AM محقق خواهد شد.

وعده‌های فناورانه در صنعت چاپ سه بعدی به چند دسته‌ی زیر خلاصه می‌شوند:
• رهایی از محدودیت‌های طراحی
• ضایعات کمتر (پایداری)
• نمونه سازی سریعتر تا محصول نهایی (زمان سریعتر رسیدن محصول به بازار)
• تولید بومی (بر اساس تقاضا)

این موارد به نوبه خود به برخی از ناامید کننده ترین ناامیدی‌ها تبدیل شده اند، زیرا تا کنون از نظر تولید انبوه محقق نشده اند. پس در 2024 چه چیزی پیش روی چاپ سه بعدی خواهد بود؟

رهایی از محدودیت‌های طراحی
یکی از مهمترین نکات فروش چاپ سه بعدی که اغلب به عنوان رهایی از محدویت در طراحی بیان می‌شود، حذف محدودیت‌های تولید سنتی از نظر طراحی/پیچیدگی هندسی است. اشکال جدید را می‌توان در یک مرحله ساخت بدون قالب و بدون فرز ایجاد کرد و این امر فقط در فرآیندهای لایه به لایه‌ی چاپ سه بعدی امکان پذیر است.
طراحی برای تولید افزودنی (DfAM) در حال حاضر یک رشته رو به رشد است که در آن خلاقیت‌های CAD به طور خاص برای فناوری چاپ سه بعدی مد نظر ایجاد می‌شوند که به بهترین نحو از قابلیت‌های تولید آن استفاده می‌کند. آزادی در طراحی به‌عنوان یک واقعیت مقیاس پذیر در تولید، راه پیش رو برای سال 2024 است.
موضوعی که وعده‌های سال جدید را در مورد مواد افزودنی به هم پیوند می‌دهد، تولید است. ساخت نمونه‌های اولیه‌ی پیچیده در حال حاضر زمان چرخه طراحی را کاهش می‌دهند. با این حال، وقتی صحبت از تولید انبوه می‌شود، تولید مواد افزودنی مدت‌هاست که گوی رقابت را از دست داده است.
قطعات پیچیده در صنایعی مانند هوافضا، صنایع نظامی و خودروسازی در حال ساخت هستند. قطعاتی در هواپیماها و همچنین در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) وجود دارند که فقط از طریق فرآیندهای چاپ سه‌بعدی ساخته می‌شوند.

پایداری، نه سبزشویی
جهان بر روی پایداری متمرکز است. ضایعات کمتر، مصرف مواد کمتر، مصرف انرژی کمتر، قابلیت بازیافت در پایان عمر، اهداف کربن خنثی از جمله مسیرهای متنوع برنامه ریزی برای پایداری در تولید هستند. در تولید مواد افزودنی چاپ سه بعدی، شرکت‌هایی مانند HP به شدت بر روی ابتکارات پایداری تمرکز می‌کنند.
پایداری روند جدیدی نیست، اما در حالی که 75٪ از شرکت‌ها در سراسر جهان تعهدات خود را به بسته بندی پایدار داده اند، کمتر از 30٪ به خوبی برای رسیدن به اهداف خود آماده هستند. تغییر رویکرد در بسته‌بندی با دوری از موادی که بازیافت سخت و مضر دارند، راهی معنادار برای پیشبرد تأثیر پایدار است و به شرکت‌ها کمک می‌کند تا به تعهدات خود عمل کنند، به انتظارات مصرف‌کنندگان برای محصولات سازگارتر با محیط‌زیست توجه کنند و مطابقت با فهرست رو به رشد مقررات جهانی را حفظ کنند.
برای تولید پایدار واقعی، محصولات باید از همان ابتدا با توجه به تأثیرات زیست محیطی طراحی شوند. چاپ سه بعدی به دلیل توانایی آن در ایجاد اقتصاد چرخشی و تسریع نوآوری و بهینه سازی طراحی، عامل اصلی گرایش به سمت تولید دیجیتال برای آینده‌ای پایدارتر است. پیشرفت‌های اخیر، ساخت هندسه‌های پیچیده‌تر و کاهش وزن بسته‌بندی را تا 10 درصد ممکن می‌سازد. علاوه بر این، 70 درصد از قطعات تولیدی را می‌توان در طول فرآیند تولید مجددا استفاده کرد که آن را به جایگزینی بسیار سازگار با محیط زیست برای بسته بندی‌های پلاستیکی سنتی تبدیل می‌کند.
چاپ سه بعدی و مشارکت‌های کلیدی در صنعت در عصر جدیدی از راه حل‌های بسته بندی پایدار پیشگام خواهند شد که قادر به طراحی‌های باکیفیت هستند که زیبایی شناسی برند را تکمیل می‌کنند.

زمان سریعتر ورود محصول به بازار
ساخت سریع‌تر نمونه‌های اولیه به معنای ساخت سریع‌تر محصولات نهایی هستند. این ویژگی در ارزش پیشنهادی چاپ سه‌بعدی به‌عنوان یک نکته‌ی برجسته باقی می‌ماند.
چاپ سه بعدی نیاز‌های مهمی را در بازار برطرف می‌کند. از جمله اینکه در دسترس بودن قطعات یدکی، احتمال و امکان استفاده نهایی بیشتری به بازار می‌دهد و با کاهش زمان از کار افتادن از طریق استقرار سریع تر قطعات یدکی و جایگزین دریچه‌ای جدید به کاربرد نهایی محصول باز می‌کند. سال 2024 برای چاپ سه بعدی سالی برای برنامه‌های کاربردی بیشتر، در دسترس بودن بیشتر، آگاهی بیشتر از مشتری و سبد مواد بیشتراست.

تولید بر حسب تقاضا
هر چه را که می‌خواهید به دست می‌آورید آن هم در هر جایی که به آن نیاز دارید و در هر زمانی که به آن نیاز دارید! این سرفصل تولید بر اساس تقاضا را فوق العاده جذاب کرده است.
وقتی در چاپ سه بعدی از تجهیزات یکسانی با مواد مشابه استفاده شود، ظاهراً می‌توان دقیقاً همان قطعه را از یک فایل در قاره‌های مختلف ساخت. این یک واقعیت امروزی است. مهندسان در سنگاپور می‌توانند یک فایل را برای همکاران خود در دبی ایمیل کنند و آن را با کسانی که در سیلیکون ولی در آمریکا هستند به اشتراک بگذارند و هر کدام می‌توانند همان محصول تمام شده را مانند یکدیگر بسازند. البته این وعده‌ی خاص یک وعده‌ی در حال رشد و تکامل است.

تغییر شکل صنعت
اولین ثبت اختراع‌ها برای فناوری‌های چاپ سه بعدی که امروزه می‌شناسیم، در دهه 1980 ثبت شد. فرآیندها شبیه 40 سال پیش نیستند و خود صنعت نیز مانند آن زمان به نظر نمی‌رسد. برخی از شرکت‌های بزرگ دارای چندین دهه سابقه عملیاتی هستند.
تجدید ساختار صنعت یک فرآیند مداوم بوده است، به ویژه در سال 2023 با برخی تغییرات مواجه است.
در میان همه اینها، البته، شرایط جهانی بر تجارت تأثیر می‌گذارد. با توجه به عدم قطعیت در شرایط جهانی، پیش‌بینی‌های کمی می‌توان انجام داد، حتی با وجود اینکه چاپ سه‌بعدی برای تلاش‌های بشردوستانه و دفاعی مانند آنچه در اوکراین، غزه و سایر مکان‌های جنگ‌زده دیده می‌شود، حیاتی است. اما به طور کلی سال 2024 برای چاپ سه بعدی سال بهتری خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا