اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ ریزپلاستیک‌ها: اینجا، آنجا، همه جا!

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر این شعار دقیقاً آخرین گزارش‌های پژوهشی درباره ریزپلاستیک‌ها و نانوپلاستیک‌ها را به تصویر می‌کشد.

پلاستیک‌های اقیانوسی در اقیانوس نمی مانند
برای شروع، کشف شد که ریزپلاستیک‌های موجود در اقیانوس در اقیانوس نمی مانند. در سال 2021، طوفان لری مستقیماً از اقیانوس اطلس بدون عبور از هیچ گونه خشکی (یعنی منابع بالقوه میکروپلاستیک‌های مستقر در خشکی) به ساحل نیوفاندلند آمد. پژوهشگران با درک ارزش این نمونه‌های نادر و بکر، با عجله یک مرکز و پروتکل نمونه‌برداری را راه‌اندازی کردند (که شامل رفتن به محل با فاصله‌ی هر شش ساعت در بحبوحه طوفان بود!). آن‌ها دریافتند که طوفان بیش از 100000 ذره را در هر متر مربع در روز رسوب می‌دهد. نمونه‌ها روزهای قبل و درست بعد از طوفان مقداری بین 10000 تا 20000 داشت.
ریز پلاستیک‌ها مخلوطی واقعی از بسپارها بودند و جالب است که ببینیم با طوفان‌های دیگری که مسیرهای متفاوتی را دنبال می‌کنند، چه اتفاقی می‌افتد.
از طرفی اطلاعات زیادی در مورد نانوپلاستیک‌ها وجود ندارد، اما آن‌ها نیز همه جا هستند. مقالات جدید از پراکندگی آن‌ها در بیشتر مناطق کره‌ی زمین و شاید در کل سیاره از جمله مناطق قطبی خبر دادند. توزیع آن‌ها به همین جا ختم نمی شود، بلکه شامل بدن ما، اندام‌های مختلف تشکیل دهنده‌ی ما و حتی سلول‌های ما نیز می‌شود.

ورود مواد افزودنی با نانوپلاستیک‌ها به بدن
یک مشکل اساسی این است که ما نمی دانیم نانوپلاستیک‌ها چه تاثیری بر بدن ما دارند. مردم می‌توانند سناریوهای ترسناکی مانند ورود مواد افزودنی در بدن ما را تصور کنند. شاید زمانی که ذره هرچه کوچکتر باشد، شسته شدن مواد افزودنی از آن آسان تر باشد. اما، از لحظه ای که یک ماده افزودنی با یک پلاستیک ترکیب می‌شود، می‌تواند شروع به انتشار کند و این هرگز متوقف نمی شود. شاید بتوان گفت کاهش اندازه به نانوپلاستیک‌ها در خارج از بدن ما اتفاق می‌افتد، به طوری که بسیاری از مواد افزودنی یا تمام مواد افزودنی قبل از رسیدن به بدن ما شسته می‌شوند.
چالش واقعی در کشف خطرات سلامتی نانوپلاستیک‌ها این است: وقتی نانوپلاستیک‌ها تا این حد و گسترده توزیع می‌شوند، چگونه می‌توان تأثیر آن‌ها را بر ما و محیط زیست تعیین کرد؟ برای رسیدن به چنین نتیجه ای باید یک نمونه‌ی شاهدی داشته باشیم که فاقد نانوپلاستیک باشد. کجا می‌توان چنین نمونه ای را پیدا کرد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا