اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ زیست‌‌پایداری راه را برای تامین‌‌کنندگان لاستیک‌‌های گرمانرم مشخص می‌‌کند

بسپار/ایران پلیمرهمان‌‌طور که عرضه‌های اخیر محصولات نشان می‌دهد، انتظارات بازار در لاستیک‌‌های گرمانرم (TPE) منجر به فرمول‌بندی‌‌هایی با محتوای بازیافتی و پایه‌‌زیستی می‌شود. در این مقاله عرضه‌های اخیر محصولات در این حوزه آورده شده است.

بازار لاستیک‌‌های گرمانرم (TPE) از زمانی که به طور گسترده در تجهیزات حفاظت فردی در طول همه‌‌گیری کووید-19 به کار گرفته شد، پررونق شده است. تحقیقات بازار منتشر شده توسط MMR نشان می‌‌دهد که ‌بخش لاستیک‌‌های گرمانرم در سال 2021 به ارزش 19/23 میلیارد دلار بوده است و پیش‌بینی می‌‌شود با وجود مشکلات عرضه و نوسانات قیمت مواد اولیه، ارزش این ‌بخش در سال‌های آینده رشد قابل توجهی داشته باشد. این رشد با استفاده مداوم در حوزه پزشکی، به علاوه افزایش تقاضا در حوزه‌های دیگر مانند خودرو و ‌بخش گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع حاصل می‌شود. تولیدکنندگان کالاهای مصرفی و لوازم خانگی نیز از پتانسیل لاستیک‌‌های گرمانرم و از طیف قابل توجه خواص آن‌‌ها استفاده می‌‌کنند.
از تولیدکنندگان مواد به طور هم‌‌زمان خواسته می‌‌شود تا از مواد بازیافتی پسا‌مصرفی (PCR)، خوراک اولیه تجدیدپذیر و جایگزین‌های پایه‌‌زیستی برای تولید محصولاتی با ردپای کربن کمتر که تقاضای بازار را برآورده می‌‌کند و تعهدات خود را برای زیست‌‌پایداری تقویت می‌‌کند، استفاده کنند.
شرکت Teknor Apex به توسعه سبد محصولات لاستیک‌‌های گرمانرم خود با نام Medalist ادامه می‌‌دهد که به عنوان جایگزین‌های گونه پزشکی برای لاستیک سیلیکونی مایع (LSR) به بازار عرضه می‌شوند و برای استفاده در مواردی مانند ماسک صورت، پایه‌های نگهدارنده سرنگ، آب‌‌بند‌ها، نازک‌‌لوله‌ها و سایر ابزارهای پزشکی که به سطح بالایی از انعطاف‌‌پذیری نیاز دارند، در نظر گرفته می‌شوند. لاستیک‌‌های گرمانرم پیشنهاد خوبی برای تولیدکنندگان هستند زیرا ادعا می‌‌شود که پنج برابر مقرون به صرفه‌تر از لاستیک سیلیکونی مایع هستند، که به زمان‌‌های چرخه طولانی‌‌تری نیاز دارد و می‌‌تواند هزینه‌های تولید بالاتری داشته باشد. علاوه بر این، لاستیک‌‌های گرمانرم برخلاف لاستیک‌های سیلیکونی مایع کاملا قابل بازیافت هستند.
در ژانویه 2023، برای کمک بیشتر به تحول زیست‌‌پایداری، این شرکت Monprene S3 CP-15170 BLK را معرفی کرد که یک لاستیک‌‌ گرمانرم سازگار با محیط زیست ساخته شده با 35 درصد محتوای زیست‌‌پایدار است که شامل موادی از UBQ (UBQ یک جایگزین پلاستیکی است که از زباله‌های خانگی غیرقابل بازیافت، شامل تمام مواد آلی: پوست موز، استخوان مرغ و جعبه‌های پیتزا، همراه با پوشک بچه و پلاستیک‌های مخلوط ساخته شده است. مترجم) است که یک جایگزین پلاستیکی قابل بازیافت است و به طور کامل از پسماندهای آلی وغیرقابل بازیافت تهیه شده است (شکل 1).

برگردان: مهندس شادی نورانی
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 256 ماهنامه بسپار که در نیمه بهمن ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا