اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ زیست‌‌تخریب‌‌پذیرتر شدن فیلم‌‌های پلاستیکی کشاورزی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر فیلم‌‌های کشاورزی در بسیاری از شکل‌‌های خود به افزایش بازده صنایع، کاهش قیمت و بهبود عملکرد زیست محیطی مانند زیست‌‌تخریب‌‌پذیری کمک می‌‌کنند. در این مقاله، پیشرفت‌‌های اخیر در حوزه فیلم‌‌های کشاورزی آورده شده است.

نمایندگانی که در زمینه‌‌ی فیلم‌‌های کشاورزی فعالیت می‌‌کنند، کشف کردند که فیلم خاک‌‌پوش (mulch) فلزپوش شده، می‌‌تواند رشد مرکبات را افزایش دهد، فیلم زیست‌‌تخریب‌‌پذیر موجب صرفه‌‌جویی در قیمت می‌‌شود و فرمول‌‌بندی‌‌های جدید فیلم، می‌‌تواند باردهی محصول موز را بالا ببرد.
مرکز تحقیقات فلوریدا برای زیست‌‌پایداری (sustainability) در کشاورزی، به نمایندگان توضیح داد که چگونه خاک‌‌پوش فلزپوش شده (metallised reflective mulch (MRM)) که منعکس‌‌کننده‌‌ی نور است به جلوگیری از بیماری در درختان مرکبات کمک کرده‌‌اند.
این سازمان یک MRM به نام Shine ‘n’ Ripe از شرکت Imaflex را روی درختان گریپ فروت آزمایش کرد. فیلم کاملا ناتراوای (TIF) بادوام 3 میلی‌‌متری با لایه‌‌ی آلومینیومی بسیار منعکس‌‌کننده‌‌ که بیش از 90 درصد تابش خورشید را در طول 3 سال بازتاب می‌‌کند، پوشیده شده است. این فیلم برای دیگر گیاهان (crops) از جمله بادام، هلو، توت‌‌فرنگی، فلفل‌‌ها و گوجه‌‌فرنگی‌‌ها استفاده شد.
اهداف کلیدی این پروژه عبارت بود از: کاهش شیوع بیماری باکتریاییHuanglongbing (HLB)، به عبارت دیگر به عنوان یک بیماری سبز‌‌کننده‌‌ی مرکبات شناخته شده‌‌ است، جلوگیری از شپش‌‌های مرکبات آسیایی (Asian Citrus Psyllids (ACP))، کاهش سن باروری درختان مرکبات در کاشت‌‌های جدید گیاهان و برای افزایش باردهی گیاه.
یکی از مهم‌‌ترین عوامل، آماده کردن زمین به‌‌طور مناسب با بسترهای هموار و کاشت با دقت گیاهان است. هر درخت به خوبی آبیاری شد و روی زمین تهی (bare) و بدون هر گونه گیاه رشد کرد یا با هر یک از پوسال (compost ، پسماندهای آلی تجزیه‌شده و نسبتاً پایدار حاصل فرایند پوسش. مترجم) تراشه چوب یا فیلم خاک‌‌پوش محافظت شد.
یکی از مزیت‌‌های استفاده از این فیلم این است که در مقایسه با دو روش دیگر، حجم سایه‌‌بان (canopy، تاج‌‌پوش) گیاه را افزایش می‌‌دهد.
فیلم MRM هم‌‌چنان پس از 5 سال سالم بود و کار می‌‌کرد. هم‌‌چنین منجر به درصد کمتر میوه‌‌های کوچک‌‌تر و باردهی بیشتر میوه‌‌های بزرگ‌‌تر شد. به علاوه در کاهش ACP و HLB نیز موفق بوده است.
درحالی که مزایای رشد، باردهی و سلامت درختان چشمگیر و قابل توجه بود، درختان به سرعت فراتر از فیلم MRM با عرض6 فوت مورد استفاده در این مطالعه، رشد کردند. بنابراین مرکز تحقیقات فلوریدا استفاده از MRM پهن‌‌تری (10 فوت) برای مرکبات و کاشت دیگر گیاهان پیشنهاد کرد.

برگردان : مهندس مهسا امیرشاهرخی
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره  229 ماهنامه بسپار که در نیمه آبان ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا