اخبار

اختصاصی بسپار/ زیست کش غیر فلزی جدید برای پوشش های ضد خزه دریایی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر گروه تحقیق و توسعه I-Tech روش جدیدی برای استفاده از زیست کش Selektope به همراه سایر زیست کش ها در پوشش های ضد خزه دریایی کشف کرده اند که اثری بر روی فرمولاسیون یا عملکرد ندارد. I-Tech AB یک شرکت سوئدی توسعه دهنده زیست فناوری ها جهت پوشش های دریایی می باشد.

Selektope یک زیست کش آلی غیر فلزی است که از ایجاد رسوب سخت ریزسازواره های دریایی بر روی بدنه کشتی جلوگیری می کند. Selektope با یک روش غیر مرگبار و با استفاده از یک روش زیست فناوری جدید که بوسیله مواد فعال medetomidine ایجاد می شود ، barnacle را از سطح پوشش داده شده دفع می کند. Selektope بصورت پودری و جهت استفاده مستقیم در رنگ در حین فرآیند تولید عرضه می شود. اما می توان آن را قبل از استفاده در حلال حل کرد و سپس آن را به رنگ اضافه کرد. اگرچه آزاد شدن کنترل شده Selektope در پوشش های خود صیقلی شونده (SPC Coatings) با استفاده از روش های متداول تایید شده است، محققان I-Tech در چند سال گذشته بر روی بهبود فناوری آزاد شدن کنترل شده و به حداقل رساندن آثار منفی اضافه کردن Selektope به رنگ تمرکز کرده اند. تست ها نشان داده است که Selektope می تواند در پوشش های ضد خزه سیلیکونی نیز استفاده شود.

پوشش های خود صیقلی شونده سیلیل اکریلات عمدتا حساس بوده و در صورت انبارداری طولانی مدت مشکلات ناپایداری و ژل شدن در آنها ایجاد می گردد. ژل شدن و افزایش ویسکوزیته در پوشش های خود صیقلی شونده مشکلاتی در هنگام اعمال بوجود می آورد. در صورت رقیق کردن رنگ جهت اسپری آسانتر رنگ ، ممکن است خواص پوشش تحت تاثیر قرار بگیرد. بنابراین رقیق سازی پیشنهاد نمی گردد. تحقیقات دو ساله محققان I-Tech نشان داده است که اگر Selektope قبل از اضافه شدن به رنگ بر روی یک ترکیب (در این مورد رنگدانه اکسید روی) جذب شود ، فرآیند ژل شدن آهسته می گردد و پایداری رنگ های سیلیل اکریلات بهبود می یابد. همچنین به دلیل بهبود دیسپرسیون زیست کش در رنگ ، عملکرد پوشش در دفع ریزسازواره های دریایی نیز بهبود می یابد. اگر Selektope بخوبی در پوشش دیسپرس نشود می تواند به سرعت به سطح فیلم رنگ مهاجرت کند (LEACHING) . به همین دلیل تاکنون امکان استفاده از Selektope در پوشش های ضد خزه سیلیکونی وجود نداشت. اما با جذب Selektope بر روی ذرات اکسید روی این مشکل حل شده و می توان از Selektope در رنگ های ضد خزه سیلیکونی نیز استفاده کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا