اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ ساخت فوم‌های پایدار از پسماندهای پرورش طیور

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر AIMPLAS، به عنوان یک مرکز فناوری پلاستیک، در حال کار بر روی توسعه فوم‌های جدید ساخته شده با پرهای مرغ برای سامانه‌های آبکشت (hydroponic) پایدار در چارچوب UNLOCK است، ابتکاری که توسط برنامه تحقیقاتی و نوآوری Horizon 2020 اتحادیه اروپا تامین می‌شود. 14 شریک از هفت کشور اروپایی در حال کار بر روی این پروژه هستند که توسط Fundación CIDETEC با هدف حمایت از یک اقتصاد زیستی پایدار و چرخشی متمرکز بر روی ایجاد زنجیره‌های ارزش جدید محصولات جانبی مانند پرهای طیور که معمولا دور ریخته می‌شوند یا کم استفاده می‌شوند، کار می‌کنند. این پروژه راهی برای توسعه مناطق روستایی و گسترش اقتصاد آن‌ها نیز به شمار می‌آید.

هدف اصلی این پروژه طراحی و نشان دادن یک زنجیره تامین پایدار از نظر اقتصادی و زیست محیطی با هدف تولید مواد کاربردی زیست پایه برای کاربردهای کشاورزی است. UNLOCK تولید پلاستیک‌های زیستی و منسوجات زیستی از کراتین پر را پیشنهاد می‌کند. این مواد دارای ویژگی‌هایی هستند که می‌توانند عملکردهای جدیدی را به محصول نهایی ببخشند. عملکردهای جدید شامل قابلیت زیست تخریب پذیری در مدت مطلوب، تامین نیتروژن آلی خاک، عدم تولید زباله در پایان چرخه زندگی و رقابتی بودن هزینه است.

AIMPLAS با کمک Terra Aquatica، مسئول توسعه و اعتبار سنجی یکی از محصولات پروژه یعنی فوم‌های سامانه‌های آبکشت است. آبکشت روشی است که به سبزیجات اجازه می‌دهد مستقیماً در تماس با یک محلول غذایی در محیطی بدون خاک و فقط با آب رشد کنند. این روش تا حد زیادی منجر به کاهش مصرف آب می‌شود. فوم‌های پلی یورتان به دلیل چگالی کم، هزینه کم و حفظ آب خوب در حال حاضر محبوب ترین راه حل برای این نوع کاربرد هستند. با این حال، پلی یورتان می‌تواند حاوی مواد شیمیایی مضر باشد، استریل یا سِتَروَن کردن آن دشوار است و منبع اصلی میکروپلاستیک‌ها است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا