اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ از اقتصاد چرخشی چه می دانیم؟/ ساخت موفقیت آمیز پل عابر پیاده با استفاده از تیغه های توربین بادی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر در 26 ژانویه، شبکه Re-Wind – متشکل از دانشگاه Cork، دانشگاه Queens بلفاست، Georgia Tech و دانشگاه فناوری Munster (MTU) – نصب موفقیت آمیز یک پل عابر پیاده با استفاده از تیغه توربین بادی (BladeBridge) در Cork، ایرلند، را اعلام کرد. محوطه سازی باقی مانده، برداشتن سکوی زیرین و مونتاژ نرده ها به زودی تکمیل می شود.
این سازه یکی از دو راه حل برای استفاده از تیغه های توربین بادی در پایان عمر خود(end-of-life یا EOL) است که در ابتدا در کاتالوگ Re:Wind Design در پاییز 2021 طراحی و ارائه شد، و در ان ظرفیت، عرض برای حمل وسایل نقلیه، تعمیر و نگهداری و عبور خودروهای امدادی و اضطراری طراحی شده است.
جهت تکمیل دومین نمایش، یک تیر برق با استفاده از تیغه توربین بادی (BladePole) واقع در کانزاس برای تابستان 2022 برنامه ریزی شده است.
BladeBridge در ابتدا در سال 2019 تحت ابتکار طرح “پروژه ایرلند 2040” وزارت حمل و نقل دولت ایرلند، یکی از فرصت‌های فراوان شناسایی شده توسط MTU برای ساخت یک پل تیغه‌ای در مسیر عابر پیاده و دوچرخه‌سواری طولانی در مسیر Midleton-Youghal Greenway، تامین شد. مکانی که توسط شورای شهرستان Cork برای بهبود و توسعه روستایی، گردشگری و بهداشت عمومی در نظر گرفته شده است.
از دو تیغه LM 13.4 تغییر کاربری داده شده از توربین های N29 Nordex (Rockstock ، آلمان) که در اصل توسط شرکت Everun (بلفاست، ایرلند شمالی) اهدا شده بود برای تیرهای اصلی استفاده شده که دارای دهانه تقریباً پنج متری است. نوک باقی مانده تیغه در زمین فرو رفته است.
نصب نهایی این پل نیاز به آزمایش تجربی، مدل‌سازی محاسباتی و کار طراحی داشت تا اطمینان حاصل شود که تیغه‌های باد پلیمری تقویت‌شده با الیاف (FRP) برای استفاده به عنوان تیرهای پل عابر پیاده با دهانه کوتاه مناسب هستند.
از مجموع هشت تیغه اهدایی توسط Everun، پنج تیغه به طور موقت در انبار قرار گرفتند، دو تیغه برای ساخت BladeBridge و یک تیغه برای آزمایش به آزمایشگاه سازه های MTU تحویل داده شد.
مواد و آزمایش‌های مکانیکی گسترده، مانند آزمون‌های فرسودگی رزین (مطابق با ASTM D2584 2011 ) برای تعیین اینکه چگونه خواص مواد در طول تیغه تغییر می‌کند و آزمایش‌های مکانیکی در کشش و فشار انجام شد.
علاوه بر این، یک آزمایش خمشی چهار نقطه ای بر روی یک بخش چهار متری از تیغه برای ارزیابی رفتار حمل بار آن انجام شد.
نرم افزاری نیز توسط تیم Re-Wind به نام “BladeMachine” طراحی و توسعه داده شد که برای تعیین خواص مهندسی تیغه در بخش های متعدد در طول تیغه استفاده می شود.
طرح‌های اولیه الزامات معماری و سازه‌ای را در نظر گرفته‌اند، از جمله جهت‌گیری‌های مختلف تیغه‌های توربین بادی (زیر عرشه، کابل‌ و غیره)، اتصال رشته‌ها و عرشه به تیغه‌ها و جزئیات زیبایی‌شناختی از جمله طراحی نرده محافظ، ارتفاع عرشه، طول تیغه و مصالح ساختمانی

 

Larry Bank، از بخش دانشگاهی و صنعتی، شبکه Re-Wind، می گوید: “این پروژه بدون چشم انداز و حمایت مشتاقانه شورای شهرستان Cork ممکن نبود.”
“شبکه Re-Wind بسیار به تیم ایرلندی ما در MTU و UCC به رهبری Kieran Ruane و Angie Nagle افتخار می کند.”

برگردان: مهندس مسعود خلج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا