اخبار

اختصاصی بسپار/ ساخت پلاستیک‌های تخریب پذیر از مگس!

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر مگس‌های سرباز سیاه امروزه به عنوان منبعی غنی از پروتئئین برای خوراک حیوانات پرورش داده می‌شوند. مگس‌های بالغی که از فرآیند تولید خارج شده و دور ریخته می شوند، منبع خوبی از مواد شیمیایی برای ساخت پلاستیک‌های زیستی هستند.

ساخت پلاستیک‌های زیستی از منابعی مثل نشاسته رقیبی برای غذای انسان محسوب می‌شود و محققان به دنبال منابعی هستند که بدون رقابت با غذای انسان منجر به تولید پلاستیک‌های دوستدار محیط زیست شود.
بررسی مگس‌های مرده از سوی پژوهشگران نشان داد که کیتین جزء اصلی تشکیل دهنده‌ی آن‌ها است. این بسپار غیرسمی، زیست تخریب پذیر و تشکیل شده از واحد‌های قند است که پوسته یا اسکلت بیرونی حشرات و سخت پوستان را تقویت می‌کند. تولیدکنندگان در حال حاضر کیتین را از پوسته میگو و خرچنگ برای کاربردهای مختلف استخراج می‌کنند و در این پژوهش فناوری‌های مشابهی برای استخراج و خالص سازی آن از لاشه حشرات به کار می‌رود. همچنین استحصال کیتین از مگس‌ها می‌تواند از نگرانی‌های احتمالی در مورد برخی از حساسیت‌های ناشی از منابع دریایی جلوگیری کند.

در نهایت کیتین مگس خالص شده را با حذف گروه‌های استیل به بسپار کیتوزان تبدیل می‌کنند. پس از این مراحل می توان کیتوزان را به پلاستیک‌های زیستی مفیدی مانند آب ژل‌های ابر جاذب ( superabsorbent hydrogels) تبدیل کرد. آب ژل تولید شده می‌تواند 47 برابر وزن خود آب را تنها در یک دقیقه جذب کند. این محصول می‌تواند به طور بالقوه در خاک زمین‌های زراعی برای جذب آب سیلاب استفاده شود و سپس به آرامی رطوبت را در دوران خشکی آزاد کند. ضمن اینکه زیست تخریب پذیر است و آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا